کد خبر : 1315
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
-

جوانانی که در انتظار اعتمادند؛ظرفیت‌هایی که مغفول مانده است

جوانانی که در انتظار اعتمادند؛ظرفیت‌هایی که مغفول مانده است
بوشهر نیوز: باوجود جمعیت جوان و تحصیل‌کرده ایران و تأکیدات همیشگی مقام معظم رهبری، بازهم شاهد هستیم که آن‌گونه که بایدوشاید از این ظرفیت در اداره کشور، مدیریت و تصمیم‌گیری بهره گرفته نشده است و جا دارد وعده‌ها به تحقق نزدیک‌تر شود.؛

به گزارش بوشهرنیوز، جوان‌گرایی و اعتماد به نسل جوان‌تر ازجمله مواردی است که همواره از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان دغدغه مطرح‌شده است. از ابتدای سال گذشته تاکنون انتصابات گوناگونی متناسب با اختیارات و وظایف رهبری داشته‌اند که وجه مشترک غالب این انتصابات، رویکرد جوان‌گرایی معظم له در انتخاب مسئولان جدید است.

نکته‌ای که خود ایشان در سخنرانی نوروزی ابتدای امسال خطاب به مسئولان مطرح و با توجه به توانایی‌های گسترده جوانان تحصیل‌کرده کشورمان، تأکید کردند: « در مدیریت هم هر جا جوان‌ها باشند، مدیریت، مدیریت با‌نشاط‌تری خواهد بود و توصیه‌ ما این است که در مدیریت‌های مختلف، جوان‌ها بیشتر به کار گرفته بشوند و بیشتر مورداستفاده قرار بگیرند.»

رهبری در موارد متعدد دیگری بر لزوم به‌کارگیری و استفاده از نسل جوان تأکید کردند: « من همیشه وقتی در بین جوان‌ها هستم – بخصوص جوان‌های نخبه – در درجه‌ی اوّل، احساس شکر می‌کنم؛ شکر خدای متعال؛ ما بِکُم مِن نِعمَهٍ فَمِنَ الله» (بیانات در دیدار نخبگان جوان علمی۲۷مهر ۹۶)  ، « بسیج بیست‌میلیونی که امام اعلان کردند و سازمان بسیج که تشکیل شد، اصلاً معنای این کار چه بود؟ معنای این کار این بود که خدای متعال به امام بزرگوار این تعلیم را داد، این الهام را کرد که سرنوشت انقلاب را بسپرد دست جوان‌ها؛ نه‌فقط جوان‌های آن روز. وقتی جوان‌ها وارد میدان شدند، این امانتی را که دست آن‌ها سپرده‌شده است، این اعتمادی را که به آن‌ها شده است، دست‌به‌دست در طول زمان به یکدیگر منتقل می‌کنند؛ و همین اتّفاق افتاده است. شاید نود درصد شماها که اینجا هستید، نه دوران امام را دیده‌اید، نه امام را مشاهده کرده‌اید، اکثرتان جنگ را ندیده‌اید امّا روحیه، همان روحیه است. نه اینکه من از اظهاراتی که این جوان‌های عزیزمان اینجا کردند این را الهام بگیرم؛ نه، من اطّلاع دارم، من مرتبطم با جوان‌ها » (بیانات رهبری انقلاب در دیدار با بسیجیان سوم خرداد ۹۵)، «نخبگان -جوان‌ها، بخصوص جوانان نخبه- هدایای نفیس الهی هستند به یک ملّت و یک کشور. همه‌ی کشورها از چنین هدایایی، با این حجم، با این گستردگی، با این عدد فراوان برخوردار نیستند» (بیانات در دیدار نخبگان علمی جوان ۲۸ مهر ۹۵) ، …

یکی از شعارهای اصلی نامزدهای ریاست جمهوری در چند دوره اخیر، جوان‌گرایی در اداره کشور بوده است، شعارهایی که بعد از روی کار آمدن دولت‌ها، عمدتاً مغفول مانده‌اند. این وعده‌ها در سطوح پایین‌تر مدیریتی نیز کاملاً ملموس و قابل‌پیگیری است؛ از وعده‌های شهرداران گرفته تا نمایندگان مجلس و… . درواقع باید گفت علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری، شعار درباره جوان‌گرایی لااقل در سال‌های اخیر، وعده‌ای صرفاً تبلیغاتی و غیر اجرایی بوده است و مصادیق بسیار آن را می‌توان در بیکاری جوانان، عدم بهره‌گیری از پتانسیل آن‌ها در مدیریت کشور، موج بازنشستگان شاغل در ادارات و به‌ویژه جایگاه‌های مدیریتی و… مشاهده کرد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، ۵۰ درصد جمعیت زیر ٣٠ سال قرار دارند. از سوی دیگر بر اساس اعلام مرکز آمار ایران سهم جمعیت جوان (٢٩-۱۵ ساله) از سال ١٣٩۶ تا سال ۱۴۰۵ از ٢٣.٩ درصد به ١٩.۶ درصد کاهش می‌یابد. این آمار یعنی جای خالی حدود یک‌چهارم جمعیت کشور در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی کاملاً مشهود است. از سوی دیگر همین جمعیت جوان به این دلیل که در معرض توانمندسازی تجربی قرار نگرفته‌اند، قطعاً در آینده می‌توانند با چالش‌هایی روبه‌رو شوند.

ظرفیت‌هایی که بی‌استفاده مانده است

بی‌شک نگرانی از نفوذ ارزش‌های غلط در میان صاحبان آینده مناصب کشور شرط عقل است، اما اندیشیدن و به‌روزرسانی افکار مدیران ارشد و تصمیم سازان امروز در کنار آموزش و اعطای فرصت به جوانان، تنها مسیر پیش روی توسعه کشور است. فرصتی که نتایج ملموس آن را در دستاوردهای هسته‌ای دانشمندان جوان خود شاهد بوده‌ایم. همچنین هرگز از یاد نخواهیم برد که نسل مدیران جوان انقلابی دیروز، بدون چشم‌داشت و با کمترین تجربه‌ها، در عرصه‌های بزرگی مدیریت کرده‌اند که برخی از آثار آن در تاریخ این کشور همواره جاودانه خواهد ماند.

باوجود جمعیت جوان و تحصیل‌کرده ایران و تأکیدات همیشگی مقام معظم رهبری، بازهم شاهد هستیم که آن‌گونه که بایدوشاید از این ظرفیت در اداره کشور، مدیریت و تصمیم‌گیری بهره گرفته نشده است و جا دارد وعده‌ها به تحقق نزدیک‌تر شود. قطعاً بهره‌گیری از این پتانسیل، امکانی است که کمترین دستاورد آن رشد چشمگیر کشور در عرصه‌های مختلف خواهد بود. کافی است استعدادهای جوان را دریابیم، پرورش دهیم، بپذیریم و به آن‌ها اعتماد داشته باشیم.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان