کد خبر : 1485
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱:۳۵
-

گزینه‌ های پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش

گزینه‌ های پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش
بوشهرنیوز: سرپرست آموزش و پرورش در دوران کوتاه سرپرستی باید بتواند فضای متشنج ناشی از رفتن وزیر را مدیریت کند و تصمیم‌های درست بگیرد؛ درست است که دوران سرپرستی کوتاه است اما تصمیم‌های گرفته شده در این زمان، اثرات طولانی و گسترده دارد. ؛

به گزارش بوشهرنیوز، وقتی صبح روز گذشته، خبر استعفای وزیر آموزش و پرورش در رسانه‌ها منتشر شد، هیچکس فکرش را نمی‌کرد که ساعاتی بعد، افرادی به عنوان گزینه سرپرستی پیشنهاد شوند و قرار باشد سکان آموزش و پرورش به دست فرد جدیدی بیفتد.

در وهله اول سرپرست برای دستگاه تعلیم و تربیت معرفی می‌شود؛ سرپرستی که معلوم نیست قرار است چند روز سکاندار باشد؟ آیا به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت مطرح می‌شود و یا فعالیت او به همان دوره سرپرستی خلاصه خواهد شد؟

در هر حال همان سرپرست هم در همان دوران کوتاه سرپرستی باید بتواند فضای متشنج ناشی از رفتن وزیر را مدیریت کند و تصمیم‌های درست بگیرد؛ درست است که دوران سرپرستی کوتاه است اما تصمیم‌های گرفته شده در این زمان، اثرات طولانی و گسترده دارد.

قرار است رئیس‌جمهور فردا گزینه سرپرستی را معرفی کند و اسامی متعددی از دیروز تاکنون در فضای مجازی به عنوان گمانه‌زنی مطرح شده است که گفته می‌شود شانس معاونان فعلی وزارتخانه در بین آنها بیشتر است.

اما یک سرپرست خوب که شاید بتواند شانس گزینه پیشنهادی وزارت باشد، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

* اولویت‌های سیاسی را باید در آموزش و پرورش کنار گذاشت

محمدمهدی زاهدی عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است فردی که به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب می‌شود باید یکسری خصوصیات فردی داشته باشد و حمایت‌های دولت هم از فرد معرفی شده، فوق‌العاده مهم است.

وی ادامه داد: آن فرد هم باید بداند که آموزش و پرورش بزرگترین نهاد فرهنگی کشور است و با این نهاد فرهنگی نباید رفتار سیاسی کرد؛ باید اولویت‌های سیاسی را کنار گذاشت و اولویت‌های معیشتی و دغدغه‌های فرهنگیان در اولویت اصلی باشد.

۱- دولت باید حامی گزینه پیشنهادی باشد.

۲- فرد پیشنهاد شده گزینه سیاسی نباشد

* سرپرست آموزش و پرورش باید سوابق مدیریتی خوبی داشته باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره ویژگی‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش معتقد است که این فرد باید جزو خانواده بزرگ آموزش و پرورش باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این فرد باید سوابق مدیریتی قوی و خوبی داشته و همین‌طور اعتقاد راسخ به موضوع تقویت بعد پرورش داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از ویژگی‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش را توانایی جذب بودجه و قدرت چانه‌زنی در دولت برشمرد و گفت: دولت باید در مقابل خواسته‌های وزیر آموزش و پرورش یا سرپرست این وزارتخانه گوش شنوا داشته و به آنها عمل کند.

۳- باید جزو خانواده بزرگ آموزش و پرورش باشد.

۴- سوابق مدیریتی قوی و خوبی داشته باشد.

۵- اعتقاد راسخ به موضوع تقویت بعد پرورش داشته باشد.

۶- اعتقاد به مهارت‌آموزی داشته باشد.

۷- توانایی جذب بودجه و قدرت چانه‌زنی در دولت را داشته باشد.

۸- عاشق انقلاب و پیرو اهداف انقلاب باشد.

۹- برای اجرای سند تحول برنامه داشته باشد.

۱۰- معیشت فرهنگیان را هم مورد توجه قرار دهد.

* سرپرست آموزش و پرورش باید از مشکلات فرهنگیان آگاه باشد

محمد قمی نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص ویژگی‌های سرپرست آموزش و پرورش، معتقد است فردی که سرپرستی این وزارتخانه را به عهده می‌گیرد باید کسی باشد که مشکلات معلمان و فرهنگیان را به خوبی بشناسد و برای حل آنها اهتمام داشته باشد.

قمی اضافه کرد: سرپرست آموزش و پرورش باید دلسوز معلمان باشد و در مسیر حل مشکلات معلمان زود خسته نشود زیرا مشکلات این قشر زیاد بوده و باید برای آنها راه حل درستی اندیشیده شود.

۱۱- مشکلات معلمان و فرهنگیان را به خوبی بشناسد.

۱۲- برای حل مشکلات اهتمام داشته باشد.

۱۳- دلسوز معلمان باشد.

۱۴- در مسیر حل مشکلات معلمان زود خسته نشود.

۱۵- مورد نظر مجلس و دولت باشد.

* سلیمی: سرپرست آموزش پرورش به اجرای سند تحول اعتقاد داشته باشد

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص ویژگی‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش، معتقد است که اولین ویژگی سرپرست آموزش و پرورش این است که از جنس خود آموزش و پرورش باشد.

وی گفت: دومین ویژگی این است که این فرد مشکلات آموزش و پرورش را بشناسند و بتواند برای حل آنها راهکار ارائه دهد زیرا شناخت صرف مشکلات راهگشا نبوده و باید مدیر این وزارتخانه توانایی ارائه راهکار هم داشته باشد.

۱۶- باید توانایی ارائه راهکار داشته باشد.

۱۷- اعتقاد به اجرایی کردن نظام تحول آموزش و پرورش داشته باشد.

۱۸- به دانشگاه فرهنگیان توجه کند.

۱۹- لزوم توجه به تولید محتوا در آموزش و پرورش

۲۰- باید به آموزش و پرورش توجه کند.

*گزینه‌های سرپرستی آموزش و پرورش

از دیروز تاکنون اسامی متعددی مانند مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، علی زرافشان معاون سابق وزارت آموزش و پرورش، علی الهیار ترکمن معاون توسعه منابع آموزش و پرورش، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش تهران و امیرعلی نعمت‌الهی قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در بین گزینه‌های پیشنهادی آموزش و پرورش دیده می‌شود.

باید دید فردا رئیس‌جمهور چه فردی را به عنوان گزینه سرپرستی آموزش و پرورش معرفی می‌کند؟ آیا این فرد از بین گزینه‌های پیشنهادی است یا فرد دیگری سکان آموزش و پرورش را به دست خواهد گرفت؟

در هر حال امیدواریم این فرد دارای ویژگی‌های سرپرستی آموزش و پرورش باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس یکشنبه , 23 تیر 1398 - 9:39

یک سوال اززئس جمهور : چرا درایران این قدر آدم عوض می کنند . ازشما تقاضا دارم هرچه زودتر وزیر با لیاقت و دغدغه مند انتخاب کنید وکسی را انتخاب کنید که کارش معلمی بود و دغدغه معلمین رادارد . ولطفا حقوق بازنسشتگان آموزش وپرورش سراسرکشور را زود به زود پرداخت کنید نه دیربه دیر
و حقوق اونها را زیاد کنید مثل بازنشگان صنایع نفت و گاز و مزایا اونها رابرای معلمین فراهم کنید لطفا . چون اونها لیاق بهترین هستند نه بدترین

آخرین اخبار

ایران و جهان