کد خبر : 1692
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
-

اسلام، ایمان یا تقوا، کدام مهمتر است؟

اسلام، ایمان یا تقوا، کدام مهمتر است؟

به گزارش بوشهر‌نیوز، اسلام، ایمان یا تقوا کدام یک از این خصوصیات مهمتر و از ارزش بالایی برخوردار است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید متوجه معنا دقیق این واژه‌ها شویم. «اسلام» به معنای تسلیم شدن، «ایمان» به معنای اعتقاد قلبی داشتن به چیزی یا کسی و «تقوا» به معنای پرهیز یا ترس است،

به گزارش بوشهر‌نیوز، اسلام، ایمان یا تقوا کدام یک از این خصوصیات مهمتر و از ارزش بالایی برخوردار است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید متوجه معنا دقیق این واژه‌ها شویم.

«اسلام» به معنای تسلیم شدن، «ایمان» به معنای اعتقاد قلبی داشتن به چیزی یا کسی و «تقوا» به معنای پرهیز یا ترس است، اما کدام یک از این ویژگی‌های با فضیلت و حسنه در مکتب حق نبوی ارزشمندتر است؟

برای پاسخ به این سوال مهم و اساسی و تاثیرگذار در قرب به خداوند متعال به حدیث گرانبهایی از حضرت شمس الشموس امام رضا(ع) اشاره خواهیم کرد.

امام رضا(ع) در روایتی می‌فرمایند: «همانا دین اسلام است و ایمان یک درجه بالاى آن است و تقوا یک درجه بالاى ایمان است» البته این روایت در ادامه به مرحله یقین نیز اشاره می‌کند که در این مبحث نمی‌گنجد.

تفاوت اسلام و ایمان

یکی از فرق‌های اساسی میان اسلام و ایمان در این است که اسلام صرفا پذیرفتن یک چیزی بدون اعتقاد قلبی است، که فقط بر لسان و زبان جاری است، در حالی که ایمان مرحله‌ای فراتر از اسلام است و به اعتقاد قلبی به آن پذیرفتن امر گفته می‌شود.

دومین فرق اساسی میان اسلام و ایمان که باعث می‌شود درجه ایمان از اسلام بالاتر باشد این است که فرد مومن در دستورات و سلسله قواعد دین مبین اسلام هیچگونه تردید و ریبی ندارد، اما فرد مسلمان بعضا در فرامین و دستورات الهی دچار شک و شبهه می‌شود.

پس بنا به دلالیل ذکر شده ایمان درجه‌ای از اسلام بالاتر است و مومن نسبت به مسلمان ارزشمندتر و مهمتر است.

تفاوت ایمان و تقوا

یکی از تفاوت‌های اساسی میان ایمان و تقوا که باعث می‌شود ارزش تقوا نسبت به ایمان بالاتر برود این است که فرد مومن اعمال و رفتار خود را با مشقت، سختی، دشواری و تکلف انجام می‌دهد اما فرد متقی نه تنها در انجام اعمال مشقت ندارد، بلکه اعمال خود را با لذت و سهولت انجام می‌دهد.

دومین فرق اساسی میان مومن و متقی این است که فرد مومن به صورت عادی اعمال خود را کامل انجام می‌دهد اما در مقابل هجوم شهوات و غضب‌ها تسلیم می‌شود در حالی که فرد متقی در مرحله طغیان نفس و شهوت خود را کنترل می‌کند و مرتکب جرم و جریره نمی‌شود.

پس بر همین اساس پرهیزکاری و تقوا از ایمان و اسلام به مراتب بالاتر و ارزشمندتر است.

نکته‌ای در باب تقوا

علماء اخلاق و عرفان متذکر شده‌اند که تقوا به منزله سپری خودنگهدار است که انسان در مصاف جنگ و رویارویی با دشمن درون(شیطان) با استفاده از آن پیروز جهاد اکبر خواهد شد.

تقوا مانع از افراط و تفریط می‌شود و فرد را به مرحله اعتدال که همان اراده و خواست خداوند متعال است، می‌رساند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان