کد خبر : 2007
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۲:۱۷
-

مطالبه گری آری یا خیر ؟

مطالبه گری آری یا خیر ؟

به گزارش بوشهرنیوز، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای (مد ظله العالی) بارها بر مطالبه گری مردم از مسئولان تأکید داشته اند اما مطالبه گری دقیقا چیست و چه فوایدی دارد و پیامد های بی توجه ی به آن چیست؟ به مجموعه اقداماتی که با هدف تحریک و تشویق کسانی صورت می

به گزارش بوشهرنیوز، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای (مد ظله العالی) بارها بر مطالبه گری مردم از مسئولان تأکید داشته اند اما مطالبه گری دقیقا چیست و چه فوایدی دارد و پیامد های بی توجه ی به آن چیست؟
به مجموعه اقداماتی که با هدف تحریک و تشویق کسانی صورت می گیرد که مسئولیتی در زمینه ای بر عهده دارند تا مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهند مطالبه گری ، اطلاق می شود ، از این روی مطالبه گری، یک کنش اجتماعی-سیاسی است که با ابزارهای مختلفی مانند:
رسانه های سمعی و بصری و شبکه های اجتماعی و … می تواند صورت گیرد، به طوری که هر ابزار مشروعی که بتواند در راستای این هدف قرار گیرد می تواند مورد استفاده قرار گیرد حتی جراید و روزنامه ها و وظیفه ی اصلی در این راستا را صدا و سیما باید به عهده بگیرد و آن را در دستور کار خود قرار دهد.

هر مجموعه ی اجتماعی در جهان که اجازه ی نقد به خودش را ندهد یا منع از مطالبه گری کند ، یا یک دیکتاتور و زورگو است یا مجموعه ای خود شیفته و متوهم مصونیت از خطا را دارد که هر دو امر باعث اسقاط صلاحیت خدمت آن ارگان است ، چرا که خطا ناپذیری برای بشر عادی امری محال است و لازم است ارگان ها با فراهم ساختن بستر نقد و انتقاد نسبت به فعالیت های خود پاسخ گو باشند.

کشور عزیز ما از این مهم مستثنی نیست ، هر کسی که مسئولیتی در این کشور دارد از بیت المال مسلمین بهره مند شده است تا به خودشان خدمت صادقانه و خالصانه برساند ، اگر چنان چه در خدمت گذاری موفق نباشد باید نسبت به اعمال و رفتارش پاسخ گو باشد و بدیهی است که عذرخواهی دردی از مردم دوا نمی کند ، بماند که عده ای خطاهای خود را پوشش میدهند و تن به یک عذرخواهی ساده هم نمی دهند. هر مجری بی کفایتی که مشغول به کار شود چند ضرر و زیان را متحمل کشور و مردم می کند ، اولا با سوء رفتار و مدیریت خود ، بیت المال را تلف میکند ، ثانیا جای یک فرد صالح و خدمتگذار خوب و مناسب را اشغال کرده است ، ثالثا آن فرد صالح مدتها باید تلاش کند تا خرابکاری های به بار آمده توسط فرد بی کفایت قبلی را اصلاح کند.

با توجه به آنچه بیان شد اهمیت فوق العاده ی مطالبه گری مردم از مسئولین روشن شد ، اولا که مطالبه گری حق مردم و ملت است و ثانیا یک وظیفه ی عمومی است ، مگر رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) نفرمود: «کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مسؤول عَنْ رَعیتِه» تمام افراد شما مسلمانان به منزله حافظ و نگهبان و شبان دیگران هستید و تمام شما نسبت به تمام خودتان مسؤولید.
تعبیرى از این بالاتر ممکن نیست، ایجاد نوعى تعهد و مسؤولیت مشترک میان افراد مسلمان براى حفظ و نگهدارى جامعه اسلامى بر مبناى تعلیمات اسلامى که این، همان مطالبه گری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان