کد خبر : 2039
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
-

وقت‌کشی اروپا به سبک «اینستکس»/ دولت روحانی باز هم فریب می‌خورد؟

وقت‌کشی اروپا به سبک «اینستکس»/ دولت روحانی باز هم فریب می‌خورد؟
بوشهرنیوز: به نظر می‌رسد هدف از راه‌اندازی این نوع ساز و کارهای مالی توسط اروپا برآورده کردن خواسته‌های اصلی ایران در انجام تعهدات خود و جبران خسارت ناشی از خروج آمریکا نیست، بلکه به دنبال این است که ایران را از انجام کاهش تعهدات برجامی منصرف کند.؛

به گزارش بوشهر‌نیوز، ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری حسن روحانی در نشست هیات دولت و یک سال پس پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای گام عملی ایران در جهت کاهش تعهدات خود را با هدف فشار به طرف‌های دیگر برای عمل به تعهداتشان اعلام کرد.

این اقدام اگرچه دیر و پس از وقت مناسب خود اعلام شد اما گام مهمی برای یادآوری به طرف‌های دیگر به ویژه اروپایی‌ها که باید به تعهدات خود در قبال توافق پایبند باشند، بود.

این اولتیماتوم ۶۰ روزه به طرف اروپایی برای انجام وظایف و جبران خسارات از خروج آمریکا از برجام در همان روزهای ابتدایی از سوی اتحادیه اروپا رد شد، اما ایران با اتخاذ این تصمیم دو راه را در پیش و روی اتحادیه اروپا قرار داد.

راه نخست این بود که پنج کشور اروپایی یا به تعهدات خود برگردند و شروط ایران از جمله فروش نفت به دوران قبل از تحریم و عادی شدن تراکنش‌های پولی و بانکی بین‌المللی را محقق کنند یا اینکه در غیر این صورت گام دوم در راستای کاهش بیشتر تعهدات ایران برداشته شود.

با وجود اینکه اکنون که کمتر از ۱۰ روز تا پایان اراده و ضرب‌العجل ایران به طرف اروپایی باقی مانده است، اما به نظر می‌رسد که پنج کشور اروپایی نه تنها تصمیم به اجرای تعهدات خود ندارد بلکه با انجام اقدامات غیرموثر و ناچیز مانند اینستکس سعی دارد ایران را از اقدامات خود منصرف و نسبت به عملکرد اتحادیه اروپا خوشبین کند.

اینستکس چیست؟

اینستکس ساز و کار مالی است که اروپا با راه‌اندازی آن به دنبال ادامه مبادلات تجاری با ایران است که این کانال مالی در بهمن ماه سال ۹۷ در فرانسه به ثبت رسید و مبادلات با یورو انجام خواهد گرفت.

نکته قابل تامل و جالب در این ساز و کار این است که قرار نیست ایرانی پولی را دریافت کند بلکه بلکه در مقابل تعهدات طرفهای اروپایی، برخی اقلام به ایران داده خواهد شد. مسئله دردناکتر و مهمتر این است که این ساز و کار قرار نیست علیه تحریم‌های آمریکا اقداماتی را انجام دهد، بلکه بنا به گفته سفیر آلمان در ایران اینستکس تحریم‌های آمریکا را به‌رسمیت می‌شناسد.

البته این وقت‌کشی اروپایی با واکنش کاخ سفید رو به رو شد، معاون وزارت خزانه‌‌داری آمریکا در نامه‌ای به مقامات اروپایی نوشت که سازوکار مالی اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران (اینستکس) و همه اشخاصی که به‌نوعی با آن در ارتباطند، در صورت عملیاتی شدن این کانال مالی با خطر محرومیت از دسترسی به نظام مالی آمریکا مواجه خواهند شد.

به نظر می‌رسد هدف از راه‌اندازی این نوع ساز و کارهای مالی توسط اروپا برآورده کردن خواسته‌های اصلی ایران در انجام تعهدات خود و جبران خسارت ناشی از خروج آمریکا نیست، بلکه به دنبال این است که ایران را از انجام کاهش تعهدات برجامی منصرف کند.

البته عدم اقدام عملی و صرفا نسیه به جای نقد عمل کردن اروپایی را ماه‌ها قبل رهبر معظم انقلاب به ملت ایران و مسؤولان گوشزد کردند و باید دانست که رهبرمان مانند مذاکره با آمریکا به اقدامات اتحادیه اروپا خوشبین نیستند.

حال باید دید که دولت تدبیر و امید باز هم فریب آب‌نبات‌های چوبی اتحادیه اروپا را می‌خورد یا خیر، آیا از عبرت فرجام برجام عبرت می‌گیرد یا اینکه برجام دیگری برای جبران برجام قبلی به ملت تحمیل خواهد کرد؟!

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان