کد خبر : 2104
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱:۲۰
-

توقیف نفتکش ایران توسط نیروی دریایی انگلیس؛

واکنش دولت به این اقدام خصمانه چه خواهد بود؟

واکنش دولت به این اقدام خصمانه چه خواهد بود؟
بوشهرنیوز: متعاقبا در واکنش به این اقدام خصمانه ی انگلیس سخنگوی وزارت امورخارجه ایران سیدعباس موسوی اعلام کرد: در پی توقیف غیر قانونی یک نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور در تهران هم اکنون به وزارت امور خارجه احضار شد. ؛

به گزارش بوشهرنیوز ،دیروز پنجشنبه ۱۳ تیر ماه ۹۸ نیروی دریایی انگلیس در اقدامی خصمانه و خلاف حقوق بین‌الملل، یک نفتکش «گریس ۱ » حامل نفت ایران را در تنگه جبل الطارق توقیف کرده است و نیروی دریایی انگلیس، اجازه حرکت به نفتکش را نمی دهد.
همچنین رویترز نیز خبر داده که ابرنفتکش ایران «به درخواست ایالات متحده از بریتانیا» توقیف شده است.
دولت انگلیسی از طریق نیروهای مستقر خود در تنگه جبل الطارق اقدام به توقیف غیرقانونی نفتکش ایران در آب‌های بین المللی نمود. دولت محلی جبل‌الطارق از مستعمره‌های بریتانیا، با تایید این اقدام غیرقانونی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که تفنگداران نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا یک نفتکش را که حامل نفت خام به مقصد ادعایی سوریه بود در سواحل این سرزمین توقیف کرده‌اند.
فیبین پیکاردو سروزیر جبل الطارق به دنبال این اقدام نیروی دریایی انگلیس اظهار کرده است: «این پالایشگاه، دارایی یک نهاد تحت تحریم های اتحادیه اروپا است.»؛ تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا علیه دولت سوریه در ماه مه ۲۰۱۱ تصویب کرد و اکنون مستمسکی برای مانع تراشی در مسیر صادرات نفت ایران توسط بریتانیا شده است.
شواهد حاکی از آن است که واکنش نظامی انگلیس ، تحرک تازه‌ای در همراهی با آمریکا برای مهار صادرات نفت ایران و جنگ نفتی است که ایالات متحده آغاز گر آن بوده است و تحریم‌های اتحادیه اروپا برای توقیف نفتکش ایران، صرفاً مستمسکی برای توجیه حقوقی چنین اقدامی در آب‌های بین‌المللی است.
یورونیوز گزارش داده: سخنگوی ترزا می نخست وزیر مستعفی انگلیس از «اقدام قاطع» مقامات جبل الطارق در توقیف نفتکشی استقبال کرد که ادعا شده حامل نفت ایران به سوریه بوده است.
توقیف نفتکش ایران توسط نیروی دریایی انگلیس با تحسین نخست وزیرش مواجه شد.اظهارات نخست وزیر مستعفی انگلیس در این خصوص از این قرار است: توقیف این نفتکش «پیام روشنی» است مبنی بر اینکه نقض تحریم های اتحادیه اروپا «غیر قابل قبول» است ، ما از اقدام قاطع در زمینه اجرای تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه استقبال می کنیم و مقامات جبل الطارق که در توقیف موفقیت آمیز عملیات صبح امروز دست داشتند را تحسین می کنیم.
همچنین کمیسیون اروپا به عنوان نهاد اجرائی اتحادیه اروپا ساعاتی پیش در واکنش به اخبار منتشره پیرامون توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق اعلام کرد که در این خصوص اطلاعی در دست ندارد.
ادعای فابیان پیکاردو رئیس منطقه جبل الطارق در خصوص توقیف نفتکش ایرانی چنین است: نفتکش مذکور مظنون به حمل نفت خام برای سوریه بودکه توقیف شد.
متعاقبا در واکنش به این اقدام خصمانه ی انگلیس سخنگوی وزارت امورخارجه ایران سیدعباس موسوی اعلام کرد: در پی توقیف غیر قانونی یک نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور در تهران هم اکنون به وزارت امور خارجه احضار شد.
آیا احضار سفیر انگلیس در تهران مفید فایده خواهد بود یا نه؟
واکنش ایران به این اقدام خصمانه چه خواهد بود؟
آیا وقت آن نرسیده که ایران در مقابل این اقدامات خصمانه به جای واکنش ، کنش خلق کند و توپ را داخل زمین حریف بیندازد؟
نتایج متعابلا اعلام خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان