کد خبر : 2115
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۷:۲۶
-

مشخص شد؛

عامل افزایش نجومی قیمت ها

عامل افزایش نجومی قیمت ها
بوشهرنیوز: فرض کنید کسی داستانی بنویسد که در زمانی مردمی زندگی می کردند که کالاهایی را به قیمت ۱۰۰، ۲۰۰ ،۵۰۰ و هزار برابر قیمت ، نه به اکراه بلکه صف می بستند و می خریدند!؛

آیا مدل اقتصادی عرضه و تقاضا را می شناسید؟
به گزارش بوشهرنیوز ، قبل از اینکه قانون عرضه و تقاضا را تشریح کنیم خوب است یادی کنیم از شاهنامه ی حکیم فردوسی و مبارزه ی رستم با اژدهای هفت سر و جادوگر خبیث!
آیا اینها افسانه است؟ می توان باور کرد؟
اما ما به ظهور یک فردوسی دیگر نیاز داریم برای به نظم و نثر درآوردن یک افسانه ی بزرگ تر و بهتر از افسانه ی مبارزه های رستم.
فرض کنید کسی داستانی بنویسد که در زمانی مردمی زندگی می کردند که کالاهایی را به قیمت ۱۰۰، ۲۰۰ ،۵۰۰ و هزار برابر قیمت ، نه به اکراه بلکه صف می بستند و می خریدند!
کدامیک از این دو افسانه باور پذیرتر است ، صف بستن برای خریدن پراید ۳ میلیونی به قیمت ۴۰ میلیون یا مبارزه با اژدهای هفت سر؟
جواب با شما و آیندگانی که افسانه های مسلک و مرام معیشت ما را می خوانند و خواهند گفت:
چه افسانه ی زیبایی ، کدام تخیل توانسته چنین موهوماتی را خلق کند؟ از ماست که بر ماست!
قائم مقام سایپا گفت: به زودی ۴۰ هزار خودروی در انبار مانده به بازار عرضه خواهد شد.همچنین حسین عبدالهی عضو اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران در این رابطه اظهار داشت: کاهش یک یا دو میلیون تومانی خودروها در روزهای اخیر به سبب رکود بازار است. وی در خصوص صحبت‌های وزیر صنعت مبنی بر افزایش تولید خودرو و تامین بازار گفت: این صحبت‌ها دیگر اثری بر بازار نمی‌گذارد، زیرا در گذشته هم وعده‌هایی داده شده، اما به آن عمل نشده است. سال گذشته نیز آقایان به مردم می‌گفتند خودرو نخرند و به زودی قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد، اما اکنون مشخص شد که هر کس نخریده ضرر کرده و به قول معروف از بازار عقب مانده است.
این سخنی است که گفته شده اما به نظر می رسد حقیقت کلام چنین باشد:
مردم چرا با رعایت ناخواسته قوانین عرضه و تقاضا قیمت ها را به سمت تعادل هدایت می کنید ؟ آیا نمی دانید که دلالان و فروشندگان خودروهای سه میلیونی به مبلغ چهل میلیون عادت کرده اند و نمی توانند از چنین سودی صرف نظر کنند؟ بیش از این دلالان خودور را نگران نکنید و همچون گذشته خودروها را به قیمت چند برابر قیمت اصلی و تمام شده بخرید ، تا الان خریدی و اتفاق خاصی نیفتاد بعد از آن هم بخرید!
اما عرضه و تقاضا چیست؟
عَرضه و تقاضا یک مدل اقتصادی می‌باشد که اثر قیمت را بر روی مقدار در بازار رقابتی بررسی می‌کند. قیمت بر روی مقدار تقاضا از طرف مصرف‌کنندگان و مقدار تولید از طرف عرضه‌کنندگان اثر می‌گذارد. در نتیجه اقتصاد در قیمت و مقدار به تعادل می‌رسد. سایر عوامل مؤثر در تعادل اقتصادی نیز در این مدل باعث تغییر تقاضا و عرضه می‌شوند .
به زبان عامیانه هر چقدر مردم برای خرید کالا اشتیاق بیشتری نشان دهند اجناس گران تر خواهد شد. و درک این موضوع ابدا نیاز به تحصیلات بالای دانشگاهی ندارد، هر چقدر مردم تقاضای بیشتری برای کالا نشان دهند فروشنده قیمت آن را بیشتر می کند و برعکس 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان