کد خبر : 2324
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۷:۱۹
-

چه کسی پاسخگوست؛

امام جمعه‌ای که هم پا به سن گذاشت و هم پا به رقابت

امام جمعه‌ای که هم پا به سن گذاشت و هم پا به رقابت
بوشهرنیوز: در یکی از مناطق استان ولایتمدار بوشهر با امام جمعه‌ای برخورد می‌کنیم که حدود ۱۴ سال است که امامت جمعه آن منطقه را برعهده دارد و در واقع پا به سن گذاشته است و آن شکوفایی، طراوت و ابداع و نوآوری را از دست داده است.؛

به گزارش بوشهر‌نیوز، امام جمعه همواره در نزد مردم متدین، مومن، مستضعف و انقلابی از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است، جایگاهی که با همه مقام‌ها و منصب‌ها تفاوت دارد.

جایگاه امام جمعه یک جایگاه مادی نیست بلکه یک جایگاه معنوی و روحانی است که با اصل دین و اسلام سر و کار دارد و همان اوامری را انجام می‌دهد که اهل‌بیت عصمت و طهارت به آن اشاره نموده‌اند.

بدون شک امام جمعه زمانی می‌تواند در قلب مومنان و جوانان نفوذ کند که هم امام جمعه مردمی باشد و از طرفی دیگر ابتکار، ایده و طرح‌هایی نویی را وارد میدان کند.

یکی از مشکلات برخی ائمه جمعه این است که سال‌ها از حضورشان در یک منطقه می‌گذرد و دیگر آن شکوفایی و اقدامات موثر خود را از دست می‌دهند که نتیجه آن فاصله گرفتن مردم به ویژه قشر جوان از نماز جمعه می‌شود.

در یکی از مناطق استان ولایتمدار بوشهر با امام جمعه‌ای برخورد می‌کنیم که حدود ۱۴ سال است که امامت جمعه آن منطقه را برعهده دارد و در واقع پا به سن گذاشته است و آن شکوفایی، طراوت و ابداع و نوآوری را از دست داده است.

دومین مشکل این امام جمعه این است که در کنار دفتر امام جمعه خود، دفتر عقد و ازدواج نیز دارد، این مسئله با دلایل مختلف به دور از شأن یک امام جمعه است.

امام جمعه در هر منطقه باید به عنوان پدر معنوی آنجا نقش ایفا کند و همه مردم با انواع سلائق و دیدگاه‌ها برای حل و رفع مشکلات خود به آن مراجعه کنند، اما اگر همین پدر معنوی صاحب دفتر عقد وازدواج باشد که به نوعی یک صنف است، دیگر آن کارایی لازم را نخواهد داشت که چرا مشغول رقابت خواهد شد.

البته این شیوه و منش شایسته و در خور امام جمعه که یک مقام معنوی و روحانی است، نیست و نزد ستاد نماز جمعه کل کشور نیز مذموم است.

باید مسؤولان مربوطه به ویژه نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر نسبت به این مسئله مهم و اساسی ورود کرده و اقدامات لازم را انجام دهند.

مردم اگر از سایر مسؤولان خود انتظار نداشته باشند ولی از امام جمعه به عنوان مقتدای مذهبی و دینی در آن منطقه و یک شخص روحانی و به عنوان پدر معنوی انتظارات بالایی دارند.

انتظار دارند که تمام هم و غم امام جمعه شهرشان حل و رفع مشکلات منطقه و ارتقاء سطح فکری اخلاقی و اندیشه مردم به ویژه جوانان باشد، پس صنفی‌کاری و رقابت برای آن اقدامی بی مورد و دور از شأن است.

برای اینکه جوانان مشتاقانه به سمت و سوی نمازهای جمعه رهسپار شوند و به صورت صمیمانه با امام جمعه خود ارتباط برقرار کنند، باید امام جمعه یک امام جمعه جوان، مردمی و مبتکر باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان