کد خبر : 2347
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۶:۱۸
-

حسرت دو دهه‌ای اهواز در راه‌اندازی پروژه قطار شهری

حسرت دو دهه‌ای اهواز در راه‌اندازی پروژه قطار شهری
بوشهرنیوز: با این تفاسیر و این حجم از طلب میلیاردی پیمانکار، مجموعه مدیریت استان خوزستان و کلانشهر اهواز، توان حل مشکل را ندارند و تنها نگاه ویژه دولت می‌تواند گره کور این پروژه بر زمین مانده در اهواز را باز کند.؛

به گزارش بوشهر‌نیوز، پروژه قطار شهری یا همان متروی کلانشهر اهواز پس از ۸ سال مطالعه و بررسی در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسید و بنا بود که در سال ۹۲ چهار خط از آن به بهره‌برداری برسد.

اکنون در سال ۱۳۹۸ به سر می‌بریم و سال های زیادی است که از آغاز این پروژه در کلانشهر اهواز می‌گذرد، سال‌هایی که در آن چهره اهواز مخدوش واقع شده است.

شرکت کیسون به عنوان پیمانکار این طرح فقط بر خط اول مترو تمرکز کرده و همین یک خط را نیز فازبندی کرده تا مدت به پایان رسیدن آن نامشخص و نامعلوم و قطعا زیاد باشد.

قریب به دو دهه است که از اجرای این طرح می‌گذرد و دولت‌ها، استانداران، نمایندگان، شوراها و شهرداران زیاد و متنوع و متفاوتی روی کار آمدند و هر فردی به سهم خود برای اجرای این طرح وعده‌هایی داد.

وعده‌هایی که هیچگاه رنگ واقعیت به خود نگرفت و کماکان مردم اهواز را در حسرت راه‌اندازی پروژه قطار شهری قرار داده است.

در سال ۹۴ و دقیقا دو سال پس از آن که بنا بود چهار خط از آن به بهره‌برداری برسد این مترو وارد چالش بیش از یک ساله شد تا اینکه استاندار جوان خوزستان وعده تزریق پول و افتتاح فاز نخست پروژه تا پایان سال ۹۷ را داد.

اما این وعده هم مانند دیگر وعده‌ها رنگ نداشت و اکنون در تیرماه سال ۹۸ به سر می‌بریم و این پروژه هیچ پیشرفت نمایان و چشم‌گیری نداشت.

اکنون علاوه بر اینکه در این پروژه هیچ پیشرفتی نمایان نیست، هر روز خبرهایی از تعدیل نیرو، تجمع کارگران برای دریافت مطالبات و بدعهدی های دولت و پیمانکار به گوش مردم می رسد.

در ابتدای کار شورای پنجم کلانشهر اهواز، عزمی جدی از سوی منتخبان مردم برای راه‌اندازی مجدد پروژه صورت گرفت و در سال اول شورا، طبق توافقاتی که با شرکت کیسون صورت گرفت، مقرر شد حدود ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکار برای اجرای فاز اول در استانداری صورتجلسه شود اما رئیس وقت شورا و شهردار سابق اهواز زیربار امضای این صورتجلسه نرفتند.

همین امر موجب شد که اکنون پس از گذشت حدود دو سال، شرکت کیسون باتوجه به افزایش چند برابری نرخ ارز، طلبی حدود یک هزار میلیاردی برای اجرای فاز نخست خط یک متروی اهواز را داشته باشد.

استاندار خوزستان خردادماه امسال درباره پروژه متروی اهواز گفت: مترو بودجه‌ایی احتیاج دارد که فراتر از توان شهرداری است و تقریبا دولت بالای ۸۰ درصد سهم خود را برای ساخت مترو گذاشت اما شهرداری در آن مدت نتوانست سهم خود را بگذارد البته این موضوع مربوط به این شهردار یا شهردار قبل نیست بلکه در طول ۱۰ سال گذشته این کار انجام نشده اما کتانباف شهردار سابق  و در حال حاضر سرپرست شهرداری در حال تلاش هستند تا بتوانند از طریق دارایی‌ها و املاک این کار را پیش ببرند البته دولت هم کمک می‌کند.

شریعتی افزود: در این مسیر امیدواریم که این اقدام انجام شود و از نمایندگان درخواست داریم که وارد میدان شوند و کمک کنند تا در این زمینه بلکه بتوانیم فعال‌تر عمل کنیم البته پیمانکار هم باید مقداری عزم و اراده‌اش برای انجام این پروژه بهتر و بیشتر کند و ما  نسبت به اراده پیمانکار واقعا گلایه‌مند هستیم و قول‌هایی که در زمان من داشته خیلی از آن‌ها را انجام نداده و نیاز است که  آنها را اصلاح کند تا  بتوانیم پروژه را فعال‌تر کنیم.

همایون یوسفی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار داشت: مجلس مصوبه‌ایی درباره مترو اهواز و مترو کل کشور در بودجه سال ۹۸  داشت که در این مصوبه قرار شد دو میلیارد دلار جهت اتمام مترو در کشور اختصاص پیدا کند و اگر شهرداری‌ها سهم ۱۵ درصد خودشان را تامین کنند باقی از محل این دو میلیارد ریال قابل تامین است.

وی افزود: به همین دلیل همانطور که استاندار خوزستان گفت  همه تلاش می‌کنیم که این ۱۵ درصد تامین شود که از محل دو میلیارد دلاری که مجلس مصوب کرده و دولت هم پیشنهاد داده بود موضوع مترو اهواز در سال جدید رونق و پیشرفت بهتری پیدا کند.

با این تفاسیر و این حجم از طلب میلیاردی پیمانکار، مجموعه مدیریت استان خوزستان و کلانشهر اهواز، توان حل مشکل را ندارند و تنها نگاه ویژه دولت می‌تواند گره کور این پروژه بر زمین مانده در اهواز را باز کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان