کد خبر : 2640
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
-

جه کسی پاسخگوست؟؛

 عرضه لوازم آرایشی قاچاق در برخی داروخانه های بوشهر

 عرضه لوازم آرایشی قاچاق در برخی داروخانه های بوشهر
بوشهرنیوز: مردم به دلیل اعتمادی که به داروخانه ها دارند سعی می کنند برخی اقلام آرایشی و بهداشتی خود را از این مکان ها خریداری کنند اما اگر داروخانه ها به جای محصولات سالم، کالاهای تاریخ گذشته یا غیربهداشتی به شهروندان بفروشند، آیا باعث بی اعتمادی مردم به جامعه دارویی استان نمی شود؟؛

به گزارش بوشهرنیوز؛ این روزها بحث مبارزه حمایت از تولیدات داخلی و مبارزه با قاچاق کالا بسیار  داغ بوده و در گوشه و کنار کشور روزی نیست که  خبری از کشف انبارهای قاچاق از مواد غذایی گرفته تا محصولات کشاورزی و لوازم خانگی و لوام آرایشی- بهداشتی و ده ها محصول دیگر منتشر نشود.

 

اگرچه بازار ایران مملو از کالاهای قاچاق بوده و مسئولین نیز برخوردهایی برای مقابله با این پدیده انجام می دهند اما گاها صحنه های بسیار تاسف برانگیزی در برخی محل های حساس مشاهده می شود که بسیار نگران کننده بوده و به پاشنه آشیل برخی دستگاه های نظارتی نیز تبدیل شده است.

 

اگر از کالاهای قاچاقی مانند لوازم خانگی، کیف و کفش و ده ها محصول دیگر بگذریم به کالاهای بهداشتی برمی خوریم که به دلیل عرضه بخشی از آن ها در داروخانه ها هم شگفت انگیز است و هم تاسف بار.

 

چندی قبل در یکی از داروخانه های شهر بوشهر چندتن از  بازرسین در حال جمع آوری لوازم بهداشتی به ویژه مدادهای آرایشی، رژ، رنگ مو و چند محصول دیگر آرایشی قاچاق و تاریخ گذشته در یکی از داروخانه های مهم شهر بودند.

 

جالب این که مامورین در مواجهه با مسئول این داروخانه هم از قاچاق بودن این کالاها گلایه داشتند و هم از عدم نصب برچسب بهداشت و هم تاریخِ گذشته آن ها.

 

نکته تاسف بار این که متصدی داروخانه با مامورین در حال چانه زنی بود که تعداد تخلفات را کمتر منعکس کنند تا شامل جرایم کمتری بشوند.

 

این که این لوازم بهداشتی به چه صورت  وارد کشور شده و توزیع می شود موضوع بحث نیست اما این لوازم بهداشتی به چه صورت وارد داروخانه های معتبر شهر بوشهر شده و به مردم عرضه می شوند بسیار مهم است.

 

مردم به دلیل اعتمادی که به داروخانه ها دارند سعی می کنند برخی اقلام آرایشی و بهداشتی خود را از این مکان ها خریداری کنند اما اگر داروخانه ها به جای محصولات سالم، کالاهای تاریخ گذشته یا غیربهداشتی به شهروندان بفروشند، آیا باعث بی اعتمادی مردم به جامعه دارویی استان نمی شود؟

 

اکنون پرسش اینجاست کدام دستگاه نظارتی وظیفه نظارت بر داروخانه ها و محصولات عرضه شده در این محل ها را برعهده دارد؟ نقش دانشگاه علوم پزشکی و معاونت غذا و داروی آن در این بین چیست؟

 

این که به راحتی و در روز روشن انواع و اقسام محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق در داروخانه های مرکز استان بوشهر عرضه شود و نظارتی هم بر آن ها نباشد؛ بسیار خطرناک و غیرقابل پذیرش است.

 

کافیست به برخی فروشگاه های عرضه محصولات آرایشی در سطح شهر بوشهر برویم تا انواع و اقسام برچسب ها از لیبلِ تاریخ گرفته تا برچسب های شرکت های تولیدکننده یا واردکننده را روی آن ها ببینیم اما این که چرا محصولات برخی از داروخانه ها از داشتن چنین برچسب هایی محروم هستند باید مسئولین نظارتی پاسخ آن را به مردم بدهند.

 

دستگاه های نظارتی به ویژه دانشگاه علوم پزشکی باید به این موضوع مهم ورود کرده و نظارت بیشتری بر داروخانه ها داشته باشد تا اعتماد مردم به این داروخانه ها سلب نشود. نباید از نظر دور داشت که وظیفه ذاتی و اصلی داروخانه ها تامین داروهای موردنیاز مردم بوده و عرضه محصولات بهداشتی و آرایشی یا انواع پودرهای بدنسازی و دیگر محصولات در مرحله های بعدی قرار می گیرد اما به نظر می رسد داروخانه ها برای کسب درآمد بیشتر هم به سمت آزادفروشی داروها روی آورده اند و هم انواع و اقسام محصولات آرایشی و بهداشتی را به مردم ارایه می دهند.

 

به نظر می رسد مسئولین ارشد استان بوشهر باید با تذکر به دانشگاه علوم پزشکی از مسئولین آن بخواهند نظارت ها بر داروخانه ها را افزایش دهند تا از تداوم روندی که اکنون در استان بوشهر به ویژه مرکز استان در جریان است جلوگیری کنند و به جای برخوردهای مقطعی و زودگذر مشکل را از ریشه و به صورت اساسی رفع نمایند.

 

کافیست مدیر ارشد استان بوشهر از بازرسین دستگاه های مرتبط بخواهد لیست داروخانه هایی که دارای چنین تخلفاتی بوده اند را به وی اعلام کنند تا به جای تکذیب های احتمالیِ، موضوع برای مدیر ارشد استان روشن شده و تصمیم گیری بهتری صورت بگیرد.

 

شایسته است مسئولین ارشد استان با پیگیری و بررسی دقیق تر موضوع، نتیجه اقدامات صورت گرفته را به مردم اعلام کنند تا علاوه بر جلوگیری از تداوم چنین روند نامیمونی، اعتماد عمومی را افزایش دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان