کد خبر : 2684
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵
-

فاجعه در راه است؛

پولِ نفت و چشم های بسته ی آب منطقه ای بوشهر

پولِ نفت و چشم های بسته ی آب منطقه ای بوشهر
بوشهرنیوز: جای تاسف و تعجب است از این که مسئولین شرکت آب منطقه ای بوشهر برای کسب درآمدهای مقطعی و رفع نیازهای مالی شرکت، چنین فجایعی را نادیده گرفته و مانع از برداشت آب از سفره های آب زیرزمینی نمی شوند.؛

به گزارش بوشهرنیوز؛ رییس پالایشگاه گاز فجر جم اخیرا گفته که این پالایشگاه سالانه ۹۰۰ هزار مترمکعب آب را از سفره های زیرزمینی جم برای صنعت و نیاز مصرفی روستاهای اطراف آن برداشت می‌ کند.

عبدالصمد نجفی همچنین گفت که در ازای برداشت هر مترمکعب آب از چاه های مستقر در زمین های وقفی مبلغ ۱۴۰۰ تومان به آب منطقه ای و ۱۱۰۰ تومان نیز به اداره اوقاف پرداخت می شود.

 

برداشت آب از سفره های زیرزمینی جم در حالی صورت می گیرد که بر اساس اعلام رسمی وزارت نیرو، دشت های جم و ریز از دشت های ممنوعه بحرانی کشور محسوب شده و هر گونه بهره برداری از این دشت ها نیز ممنوع می باشد.

این در حالیست که مردم منطقه جم همه روزه شاهد برداشت بی رویه آب توسط شرکت های نفتی برای مصارف صنعتی هستند و در این بین شرکت آب منطقه ای بوشهر که به عنوان متولی آب می بایست از برداشت های بی رویه جلوگیری کرده و مانع از بروز فاجعه در آینده ای نزدیک شود اما با دریافت آب بهاء چشم خود را به روی برداشت های غیرقانونی بسته است.

این که رییس پالایشگاه گاز فجر به راحتی در برابر خبرنگاران بنشیند و با خیالی آسوده آمار و ارقام بدهد که در ازای برداشت ۹۰۰ هزار متر مکعب آب به آب منطقه ای و اداره اوقاف پول می دهیم بسیار تاسف برانگیز و نگران کننده است.

آب منطقه ای بوشهر بهتر از هر کسی می داند دشت های جم و ریز در چه وضعیت بغرنجی قرار دارند و مدیران این شرکت با همکاری مدیر ارشد استان هر چه سریع تر می بایست از طریق قانونی نسبت به قطع برداشت شرکت های نفتی اقدام کنند.

شرکت آب منطقه ای بوشهر به خوبی می داند که هر گونه برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی به ویژه دشت های بحرانی در آینده ای نه چندان دور موجب فرونشست زمین در منطقه خواهد شد که پیامدهای بسیار خطرناکی مانند آسیب رسانی به سازه های شهری، روستاها، بزرگراه ها، خطوط گاز، نفت، آب و دیگر تاسیسات خواهد داشت و فجایع جبران ناپذیری برای منطقه به بار خواهد آورد.

جای تاسف و تعجب است از این که مسئولین شرکت آب منطقه ای بوشهر برای کسب درآمدهای مقطعی و رفع نیازهای مالی شرکت، چنین فجایعی را نادیده گرفته و مانع از برداشت آب از سفره های آب زیرزمینی نمی شوند.

این که چرا پروژه خط آبرسانیِ شهر جم علی رغم نیاز فوری مردم منطقه به آب شرب هنوز به بهره برداری نرسیده است، جای تعجب دارد زیرا مسئولین بهتر از هر شهروندی از اهمیت این پروژه آگاه بوده و به درستی می دانند که در صورت تعویق در بهره برداری از آن چه آثار زیانباری گریبان منطقه و مردم ساکن در آن را خواهد گرفت.

مدیران آبی استان بوشهر می بایست به پروژه خط آبرسانی جم به عنوان یک طرح اولویت دار سرعت داده و اتمام و بهره برداری از آن را در دستور کار قرار دهند و با تزریق اعتبارات لازم هر چه سریع تر مانع از برداشت آب از سفره های آب زیرزمینیِ منطقه شوند.

آب منطقه ای بوشهر نباید به خاطر درآمدزایی برای این شرکت چشمان خود را به روی برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی ببندد.

این که رسما به مردم اعلام کنیم که مثلا دشت های جم و ریز ممنوعه بحرانی هستند و کسی اجازه برداشت از این دشت ها را ندارد اما در مقابل دیدگان شهروندان منطقه تانکرهای آب متعلق به شرکت های نفتی مانند پالایشگاه گاز جم به راحتی آب را از سفره های زیرزمینی برداشت کنند و در ازای آن به شرکت آب منطقه ای و اوقاف پول پرداخت نمایند، آیا بی احترامی به مردم بومیِ منطقه و استان بوشهر نیست؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان