کد خبر : 2730
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
-

+ اعمال این روز؛

عید قربان؛ بیانگر به جنگ رفتن با خودخواهی‌ها با شمشیر تقوا

عید قربان؛ بیانگر به جنگ رفتن با خودخواهی‌ها با شمشیر تقوا
بوشهرنیوز: عید قربان روزی است که آدم به مقام قربانی نفس برسد، عبد خدا در این عید باید با تیغ تقوا به قربانگاه برود و تمام بدی‌ها و اعمالی که او را از خدا دور می‌کند، ذبح کند.؛

به گزارش بوشهر‌نیوز، امروز دهم ذی‌الحجه معروف به عید قربان و عید اضحی در میان مسلمانان جهان است، روزی که در آن اخلاص حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل در برابر خداوند متعال در آن یادآور است.

در این روز پر خیر و برکت حضرت اسماعیل نوجوان به قربانگاه می‌شود اما ندایی رسید که اى ابراهیم (ع) از عهده آزمون الهى برآمدى! دست نگهدار و جبرئیل همراه با قوچى فرود آمد و حضرت ابراهیم (ع) آن را قربانى کرد و این گونه سنت قربانى در منا شکل گرفت.

در واقع پیام عید قربان، ذبح و قربانی نفس آدمی از شر خودخواهی، خودمحوری، هوی و هوس و منیت‌ها است‌.

عید قربان روزی است که آدم به مقام قربانی نفس برسد، عبد خدا در این عید باید با تیغ تقوا به قربانگاه برود و تمام بدی‌ها و اعمالی که او را از خدا دور می‌کند، ذبح کند.

برای این روز مهم اعمالی ذکر شده است که به صورت مختصر به بیان آن می‌پردازیم.

۱- یکی از اعمال این روز البته برای کسانی که توفیق زیارت خانه خدا را در چنین روزی پیدا نکنند، قربانی کردن در محل زندگی است و این عمل از جمله مستحبات مورد تأکید و سفارش شده در چنین روزی است.

از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که فرمودند: «در روز عید قربان هیچ عملی به اندازه قربانی کردن نزد خداوند محبوب‌تر و دوست داشتنی‌تر نیست» و در روایت دیگر آمده حضرت (ص) فرمودند: «برای صاحب قربانی به تعداد هر موی قربانی حسنه و نیکی نوشته می‌شود»

۲- غسل کردن: به گفته علامه مجلسى، غسل در آن روز سنت مؤکد است تا آنجا که بعضى از علما آن را واجب دانسته‌اند.

۳- نماز عید قربان: نحوه انجام آن، به همان کیفیتى است که در نماز عید فطر گفته شده و نماز عید قربان در زمان غیبت امام مطابق مشهور فقهاى عظام، سنت مؤکد است.

۴- مستحب است دعاهایى را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است بخواند. به گفته علامه مجلسى، بهترین دعاها، دعاى چهل و هشتم «صحیفه کامله سجادیه» است که اولش این است: «أللّهُمَّ هذا یَومٌ مُبارَک» و اگر دعاى چهل و ششم را نیز بخواند بهتر است.

۵- خواندن دعاى ندبه در این روز و سایر اعیاد مستحب است.

۶- تکبیرات مشهور زیر را بگوید؛ براى کسانى که در این ایام توفیق حضور در مراسم حج و صحراى «منى» را دارند، بعد از ۱۵ نماز این تکبیرها را مى‌خوانند؛ از نماز ظهر روز عید، شروع کرده تا نماز صبح روز سیزدهم؛ ولى کسانى که در آنجا نیستند، بعد از ۱۰ نماز آن‌ها را مى‌خوانند، از نماز ظهر روز عید آغاز کرده تا نماز صبح روز دوازدهم، و آن تکبیرها مطابق روایت کتاب شریف «کافى» چنین است: «اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَهِ الاْنعامِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما أبْلانا».

انتهای پیام/

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان