کد خبر : 2767
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
-

روزی که استان چهاردهم ایران از آغوش وطن جدا شد

روزی که استان چهاردهم ایران از آغوش وطن جدا شد
بوشهرنیوز: بحرین بر خلاف تفکرات شاه و دور و اطرافش، از نظر راهبردی در خلیج فارس از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان فرصت ویژه‌ای برای ایران در منطقه به حساب می‌آید.؛

به گزارش بوشهر‌نیوز، امروز ۲۳ مرداد ماه سالروز اعلام جدایی چهاردهمین استان ایران، یعنی بحرین به دستور شاه مخلوع است.

این اقدام آن چنان شرم‌آور و ننگین در تاریخ است که حکومت پهلوی با هیچ دروغ و تفسیری قابل سرپوش گذاشتن نیست.

بحرین که اکنون سال‌ها است آن را به عنوان یک کشور می‌شناسیم، قرن‌های فراوانی متعلق به کشور ما بود، اما در سال ۵۰ این استان به کشوری مستقل تبدیل شد.

یکی از دلایل از دست دادن بحرین، تبلیغ بی‌ارزش بودن آن بود، مدام در آن دوران گفته می‌شد که نگهداری از این استان هزینه بردار است و هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد.

اسدالله علم وزیر وقت دربار در خاطرات خود از جمله استدلال‌های شاه برای توجیه جدایی بحرین از ایران آورده است که «اکثریت ساکنان آن جزیره عرب هستند و به زبان عربی سخن می‌گویند. به لحاظ اقتصادی مجمع‌الجزایر بحرین دیگر اهمیت ندارند، زیرا نفت آنجا تمام شده و صید مروارید نیز صرفه اقتصادی ندارد. از نظر اهمیت استراتژیکی و سوق‌الجیشی با وجود تسلط ایران بر تنگه هرمز، آن جزایر ارزشی ندارد، از جهت امنیتی هم حفظ آن سرزمین پرهزینه و مستلزم استقرار یکی دو لشکر در آنجاست.»

هویدا نیز در پاسخ به برخی از افراد که معترض جدا شدن بحرین از خاک وطن بودند، جملات خنده‌داری را بیان کرده بود.

وی گفته بود:«بحرین به مثابه یکی ازدختران ما بودکه این دختر شوهر کردو رفت وچون عضوی ازخانواده مابوده باید به‌مانند بزرگ هر خانواده از او پشتیبانی کنیم و خواهیم کرد!»

آیا واقعا بحرین جزیره‌ای بی‌ارزش بود یا شاه و دوستانش برای فریب افکار عمومی با این دلایل واهی باعث فروختن قسمتی از خاک کشورمان به انگلیس و آمریکا شدند.

بحرین بر خلاف تفکرات شاه و دور و اطرافش، از نظر راهبردی در خلیج فارس از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان فرصت ویژه‌ای برای ایران در منطقه به حساب می‌آید.

به تازگی بحرین در سواحل غربی جزیره به عظیم‌ترین میدان نفتی تاریخ این کشور دست یافته است. کمیته عالی منابع ملی طبیعی بحرین تائید کرد در این میدان نفت و گاز فراوانی وجود دارد.

حال باید فهمید که شاه مخلوع چه مقدار نسبت به وطن خود بی‌غیرت بود و اکنون می‌توان تفاوت وطن پرستی در دوران شاهنشاهی و در دوران انقلاب اسلامی را متوجه داشت، انقلابی که در دوران ۸ سال دفاع مقدس در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح از تمام ارضیت کشور مردانه و جانانه حفاظت کرد‌.

انتهای پیام/

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان