کد خبر : 2912
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
-

بسته پیشنهادی فرانسه دندان‌گیر است؟؛

آیا زمان پایان دادن به مذاکره با اروپا و آمریکا فرا نرسیده است؟

آیا زمان پایان دادن به مذاکره با اروپا و آمریکا فرا نرسیده است؟
بوشهرنیوز:این که رئیس جمهور فرانسه در پیشنهادهای خود گفته آمریکا به مدت محدود برخی از کشورهای خریدار نفت ایران را از تحریم معاف کند تا در مدت محدود ایران بتواند نفت خود را بفروشد، پیشنهاد جذاب و در مسیر درستی است؟؛

به گزارش بوشهرنیوز، سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به فرانسه و حضور در مکان برگزاری اجلاس جی ۷ با توجه ویژه رسانه‌های مختلف جهان مواجه شد.

این سفر مهم در این وقت مهم، با حالت چراغ خاموش و غیرمنتظره انجام گرفت، چرا که در ابتدا برنامه ظریف سفر به چند کشور آسیایی بود که ناگهان وزیر امور خارجه کشورمان سر از فرانسه درآورد.

ظریف پیش از این نیز به فرانسه سفر کرده بود و در دیدار با مکرون رییس جمهور فرانسه، مسیر در پیش گرفته از سوی وی را درست عنوان کرده بود.

البته اینکه وزیر امور خارجه کشور ما این بسته پیشنهادی از سوی رییس جمهور فرانسه که نقش پلیس بد مذاکره را اجرا می‌کند را درست می‌داند، خود جای بحث و بررسی دارد.

تاکنون از این بسته پیشنهادی مکرون در میان افکار عمومی رونمایی نشده است، اما آن چه را که رسانه‌های غربی در رابطه با آن گمانه‌زنی می‌کنند، پیشنهادهای سخیف و بی‌ارزش هستند.

این که رئیس جمهور فرانسه در پیشنهادهای خود گفته آمریکا به مدت محدود برخی از کشورهای خریدار نفت ایران را از تحریم معاف کند تا در مدت محدود ایران بتواند نفت خود را بفروشد، پیشنهاد جذاب و در مسیر درستی است؟

ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد یورویی برای مبادلات اقتصادی از سوی اروپا برای ایران آیا می تواند جایگزین توافقی شود که ۶ سال از عمر ایران را هدر داد؟

یقینا این پیشنهادهای مکرون دندان‌گیر نیستند، اما از طرفی به نظر می‌رسد که دولت تدبیر و امید از این بسته پیشنهادی ذوق‌زده شده است.

گرچه ترامپ بارها اعلام کرده بود که مکرون نماینده آمریکا برای مذاکره با ایران نیست و هر تصمیمی که در این مذاکرات گرفته شود، با تأیید آمریکا همراه نخواهد بود، اما این ظاهر ماجرا است.

اروپا اکنون با پیشقراولی فرانسه باز هم در حال اتلاف وقت و زمان است، که این اتلاف وقت به زیان ایران تمام می‌شود، چهار سال از امضای توافق هسته ای گذشته اما دولت تدبیر و امید همچنان به دنبال پیگیری اجرای تعهداتی است که طرف های مقابل آنها را امضا کرده و باید اجرا می کردند.

حال باید دید که دولت تدبیر و امید در این مقطع زمانی مهم و در آستانه گام سوم کاهش تعهدات، چه چیزی را در سر می‌پروراند، آیا زمان پایان دادن به دیپلماسی و مذاکره با اروپا و آمریکا فرا نرسیده است؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان