کد خبر : 2954
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲:۴۰
-

یک مداح باید چگونه رفتار کند/توصیه مطالعه به همه مداحان

یک مداح باید چگونه رفتار کند/توصیه مطالعه به همه مداحان
بوشهرنیوز: این دو امر همواره در توصیه‌های اهل بیت به شیعیان و مومنان آمده است، پس مادحین نباید در ذکر مصیبت و نقل تاریخ عاشورا و امثال آن دست به مطالب خلاف واقع و یا غلو آمیز بزنند.؛

به گزارش بوشهر‌نیوز، مداحی و مرثیه‌سرایی و همچنین ستایشگری برای خاندان عصمت و طهارت از توفیقاتی این که به واسطه آن سعادت را به دنبال خواهد داشت.

مرثیه‌سرایی برای حضرت سیدالشهدا و نوکری این خاندان افتخاری بس بزرگ است که برای مداحان و مرثیه سرایان با هیچ چیزی قابل معاوضه نیست.

در این متن به دنبال این هستیم که عنوان کنیم یک مداح در تراز باید چگونه اقدام و رفتار کند و چه اقداماتی را انجام و چه چیزی را انجام ندهد.

البته از اوصاف نفسانی و شخصیتی و همچنین سایر اعمال عبادی عبور می‌کنیم و فقط به بایدها و نبایدهای مختص به امر مداحی می‌پردازیم.

آن چه که در منبرها و در عرصه ستایشگری به عنوان موعظه مردم، یا نقل تاریخ عاشورا و یا ذکر مصیبت و امثال این باید دارای چند شاخصه اساسی باشد.

نخستین شاخصه مهم این است که نباید دروغ باشد، همچنین مطالبی که بیان می شود نباید نسبت به اهل‌بیت غلو داشته باشد، غلو به این معنا که زیاده‌روی در حد و مقام صورت بگیرد.

این دو امر همواره در توصیه‌های اهل بیت به شیعیان و مومنان آمده است، پس مادحین نباید در ذکر مصیبت و نقل تاریخ عاشورا و امثال آن دست به مطالب خلاف واقع و یا غلو آمیز بزنند.

مطالب خلاف و حرام مانند غیبت دیگران، تنقیص مومن، تحقیر مومن و مطالبی که در شأن معصومان نیست نباید بر زبان مداح جاری شود، همچنین به کار بردن الفاظ زشت و رکیک را نیز باید دقت کافی داشته باشند.

گاهی اوقات ممکن است مطالب بدی در مداحی نباشد، اما به گونه‌ای ارائه می‌شود که دشمنان از آن بر علیه مکتب اهل بیت یا پیروان اهل بیت سوءاستفاده کنند که مداح باید مراعات کند.

مداح باید در امر ستایشگری فقط و فقط نگاه حضرت سیدالشهدا را به تماشا بنشیند و خالصا لله برای خداوند متعال و اهل بیت عصمت و طهارت نفس بزند و از هر گونه خودنمایی و ریا اجتناب کند و به خداوند متعال از شر شیطان پناه ببرد.

ممکن است گاهی اوقات مداح مزد و صله‌ای در قبال مداحی خود دریافت کند، برکت‌آور است اما نباید ستایشگری و مرثیه‌سرایی او برای مرد باشد.

همچنین مداحی باید آموزنده و معرفت آور باشد، باید جوانِ سینه زن به همراه گریه و عزاداری خود، معرفت کسب کند و مادحین عزیز در این بعد بسیار نقش مهمی را بر گردن دارند.

باید از اشعار مناسب، بلندبالا، در شأن و خور اهل‌بیت، پرمغز و پرمحتوا استفاده شود و مداحی باید یک منبر آموزنده باشد و بر معرفت بیفزاید.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان