کد خبر : 3087
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
-

 بی‌عدالتی آموزشی !

 بی‌عدالتی آموزشی !
بوشهرنیوز: ملاک باید جیب مستضعفان و فقرا باشد، نباید به دلایل واهی و پوچ برای ملت و مردم و دانش‌آموزان هزینه تراشید، اگر ضروری است وظیفه دولت است که اقدام و فراهم کند.؛

به گزارش بوشهرنیوز، شالوده نظام مقدس اسلامی عدالت است. یکی از اهداف والا و اساسی انقلاب اسلامی، همسانی میان تمام افراد بود.

در نظام مقدس اسلامی، عدالت حرف اول و آخر را می‌زند، اگر در جامعه‌ای و کشور و ملتی مستضعفان و مستمندان گرفتار بی عدالتی باشند قطعا آن جامعه فرسنگ‌ها با آموزه‌های دینی فاصله دارد.

اکنون در آستانه آغاز سال تحصیلی و شروع ماه مهر هستیم، ماه و فصلی که باید رنگ و بوی آموزش و نشاط و شادابی و عطوفت بدهد، متاسفانه گاهی اوقات بنا به دلایلی رنگ رنج و بی‌بضاعتی و فقر و بی‌عدالتی می‌دهد.

متاسفانه در دهه اخیر در کشور در مسئله آموزش شاهد بی‌عدالتی هستیم، بی‌عدالتی که میان دانش‌آموزان متمول و مستمند و توانا و فقیر دیوار کشیده، دیواری که باعث ایجاد فاصله طبقاتی شده است.

یکی از بی‌عدالتی‌های نظام آموزشی، وجود مدارس مختلف با نام‌های متنوع است، برخی مدارس وجود دارند که برای تحصیل در آنها باید هزینه‌های گزاف پرداخته شود و به همین دلیل فقط عده‌ای از افراد می‌توانند در این نوع مدارس مشغول به تحصیل شوند.

یکی دیگر از بی‌عدالتی‌های نظام آموزشی، توزیع ناعادلانه امکانات در سطح مدارس استان‌ها و شهرستان‌ها است، گاهی اوقات به گوش می‌رسد که در فلان استان یا بهمان شهر امکانات آموزشی و تحصیلی به خوبی و به صورت وسیع توزیع می‌شود اما برخی از مدارس در بدترین نوع امکانات قرار دارند.

هزینه تراشی برای دانش‌آموزان را باید به عنوان سومین نوع از بی‌عدالتی در نظام آموزشی دانست، برخی مدارس تحت عنوان هزینه اردو، هزینه کتاب‌های کمک درسی، هزینه فرم لباس و… برای خانواده دانش‌آموزان هزینه ایجاد می‌کنند در حالی که اساسا لزوم ندارد اما به صورتی جلوه می‌دهند که امری ضروری است.

این بی‌عدالتی‌ها بر خلاف قانون اساسی کشور است، طبق قانون آموزش رایگان است، اما متاسفانه برخی از افراد و مدارس و آموزشگاه‌ها و مجموعه‌ها در سایه عدم نظارت برای خود دکانی باز کرده‌اند و چپاول می‌کنند.

اگر این نوع اقدامات امری ضروری است باید دولت اقدام کند و امکانات را برای دانش‌آموزان فراهم کند اگر امری ضروری نیست پس چرا مردم را مجبور می‌کنند در این بین نیز مجلس بی‌تفاوت عمل می‌کند و سکوت اختیار کرده است.

ملاک باید جیب مستضعفان و فقرا باشد، نباید به دلایل واهی و پوچ برای ملت و مردم و دانش‌آموزان هزینه تراشید، اگر ضروری است وظیفه دولت است که اقدام و فراهم کند.

با این بی‌عدالتی‌های در سطح آموزش در بلند مدت کشور آسیب فراوانی خواهد دید، آسیبی که به مراتب کشور را دچار خسران می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان