کد خبر : 3200
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
-

آقای استاندار! جلوی این نابسامانی ها را بگیرید؛

قیمت هایِ نجومیِ ماهی و ثروت اندوزی با سرمایه های مردمِ بوشهر

قیمت هایِ نجومیِ ماهی و ثروت اندوزی با سرمایه های مردمِ بوشهر
بوشهرنیوز: در حقیقت برخی شناورداران صیادی هم از سوخت دولتی و هم از آبزیان که هر دو از سرمایه های ملی محسوب می شود استفاده کرده و برای پر کردن جیب های خود به کار می گیرند و همین موضوع نارضایتی هایی بین مردم به ویژه اقشار کم درآمد جامعه ایجاد کرده است.؛

به گزارش بوشهرنیوز؛ نابسامانی و قیمت های نجومی ماهی در بوشهر باعث شده تا سفره بسیاری از مردم و شهروندان بوشهری از ماهی خالی بماند.

 

در حالی که به دلیل همجواری استان بوشهر با خلیج فارس ماهی یکی از غذاهای اصلی مردم این دیار از دیرباز بوده است اما عدم نظارت صحیح و اصولی بر شناورهای صیادی باعث شده تا قیمت ماهی نجومی شود.

 

در کنار افزایش قیمت ها اما برخی ماهی ها نیز کمیاب شده و به گفته یکی از ماهی فروشان شهر بوشهر دیگر کسی دستش به این آبزیان نمی رسد.

 

به بیان دیگر ماهی هایی که تا سال گذشته با قیمتی حدود ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان به مردم عرضه می شدند اکنون به کیلویی حدود ۶۰ هزار تومان رسیده و دیگر عرضه آن برای ماهی فروشان هم مقرون به صرفه نیست.

 

اکثر ماهی فروشان و عرضه کنندگان آبزیان در بوشهر اصلی ترین دلیل کمبود ماهی و گرانی آن در بازار را ارسال آبزیان به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه کویت می دانند.

 

روز گذشته یکی از عرضه کنندگان ماهی به خبرنگار “بوشهرنیوز” گفت: هم اکنون ماهی های حلوای سفید، سه بیتی، شهوم و بسیاری از ماهی های دیگر توسط شناورهای صیادی روانه کویت می شوند که این موضوع بازار داخلی را با مشکل مواجه کرده است.

 

به گفته این فعال در حوزه آبزیان ماهی شهوم سفید که تا سال گذشته هر کیلو ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان به مردم عرضه می شد اکنون به کیلویی بیش از ۶۵ هزار تومان رسیده است.

 

این در حالیست که دولت به شناورها سهمیه سوخت داده و مسئولین نظارتی باید مانع از خروج شناورهای صیادی از آب های ایران به آب های بین المللی برای فروش ماهی ها به کشورهای حوزه خلیج فارس شوند.

 

شایسته نیست شناورهای صیادی با استفاده از سهمیه سوختی که حق شهروندان استان بوشهر است برای درآمدزایی بیشتر به کشورهای همسایه رفته و با فروش ماهی به دیگر کشورها، بازار استان بوشهر را با مشکل مواجه کنند.

 

به نظر می رسد در سایه بی برنامگی و سکوت مسئولین، مردم به ویژه اقشار کم درآمد تاوان پس داده و برخی فرصت طلبان از سرمایه های مردم برای پر کردن جیب های خود استفاده می کنند.

 

مسئولین به ویژه دستگاه های نظارتی و گشت های دریایی باید از خروج ماهی های استان بوشهر به کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه کویت جلوگیری کنند و به این نکته مهم عنایت داشته باشند که به اصطلاح “چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.”

 

کمیاب شدن ماهی در بازار بوشهر و به تبع آن گرانی این آبزیان باعث شده تا بسیاری از مردم به ویژه اقشار کم درآمد عطای آن را به لقایش ببخشند و اندک اندک ماهی را از سبد غذایی خود حذف کنند.

 

در حالی که این روزها قیمت گوشت سر به فلک کشده است و هرازگاهی هم مرغ برای مردم گرفتاری ایجاد می کند، مسئولین استان ساحلی بوشهر می توانستند با برنامه ریزی اصولی و نظارت دقیق، ماهی ارزان قیمت در اختیار مردم قرار بدهند تا علاوه بر کمک به وضعیت معیشت مردم، در سلامت جامعه هم نقش اساسی ایفا کنند.

 

به نظر می رسد استانداری بوشهر می بایست آستین ها را بالا زده و دستگاه های مرتبط با موضوع را موظف نماید تا از خروج ماهی به دیگر کشورها جلوگیری کنند زیرا سرمایه های دریا متعلق به تک تک مردم استان بوشهر بوده و پسندیده نیست برخی برای سود بیشتر بخشی از شهروندان استان را از سرمایه هایشان محروم کنند.

 

در حقیقت برخی شناورداران صیادی هم از سوخت دولتی و هم از آبزیان که هر دو از سرمایه های ملی محسوب می شود استفاده کرده و برای پر کردن جیب های خود به کار می گیرند و همین موضوع نارضایتی هایی بین مردم به ویژه اقشار کم درآمد جامعه ایجاد کرده است.

 

باید دید استانداری بوشهر و دستگاه های مرتبط در استان چه راهکاری برای برون رفت از مشکلات کنونی درنظر خواهند گرفت و آیا با نظارت دقیق و اصولی می توانند مانع از سودجویی برخی فرصت طلبان شده و سرمایه های مردم را در اختیارشان قرار بدهند یا این که کماکان در بر روی همان پاشنه خواهد چرخید و امیدی به اصلاح وضعیت موجود نخواهد بود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان