کد خبر : 3222
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
-

چشم امید مردم خوزستان به فرمانِ ویژه رهبر معظم انقلاب

چشم امید مردم خوزستان به فرمانِ ویژه رهبر معظم انقلاب
بوشهرنیوز: اخیرا و پس از تاکید و پیگیری رهبر انقلاب موجی از امیدواری را در بین مردم خوزستان برای حل این معضل مهم پدید آورده است و همگان انتظار دارند که به این مشکل به عنوان یک چالش ملی نگاه شود و سازمان‌ها و نهادهای مختلف هرچه سریع‌تر با هم افزایی و همکاری یکدیگر در این زمینه اقدام کنند.؛

بوشهر‌نیوز- بیش از ۲۰ سال از معضل شبکه فاضلاب اهواز می‌ گذرد، معضلی که روز به روز بر ابعاد آن و همینطور بر هزینه ریالی اصلاح آن افزوده می‌شود و مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورده است.

 

از مجموع ۲۴۰۰ کیلومتر شبکه جمع آوری و خطوط اصلی انتقال فاضلاب اهواز حدود ۹۰۰ کیلومتر آن از جنس بتنی و فرسوده بوده است؛ فرسودگی لوله‌های انتقال و آثار مخرب درختچه‌های کنوکارپوس بر زیرساخت‌های شهری دو عامل اصلی این معضل بزرگ معرفی می‌شوند.

 

معضلی که در سال‌های اخیر همواره با برکناری مدیرعامل‌های شرکت آبفا همراه بوده است.

 

پس زدگی و بالازدگی فاضلاب در معابر شهری حتی در فصل تابستان کابوس تکراری مردم به ویژه در مناطق کم برخوردار است که در این زمینه بیش از ۴۰۰ نقطه بحرانی توسط شهرداری اهواز شناسایی شده‌اند و این نقاط در فصل بارندگی شرایط سخت‌تری خواهند داشت.

 

همچنین انسداد شبکه فاضلاب و آبگرفتگی معابر تا روزها و هفته‌ها پس از هر بارندگی، زندگی را برای مردم سخت می‌کند.

 

کافی است مردم که برای رفتن به مدرسه و محل کار بیدار می‌‌شوند، در خانه را باز کنند، تا پس از دیدن صحنه مقابل خود و چند دقیقه سکوت متوجه شوند که تنها راه خروج از منزل قایق است.

 

البته تمام این شرایط برای مناطق با وضعیت نسبتا مطلوب رخ می‌دهد، برای افرادی که در کوی علوی، کمپلو، مشعلی، شکاره و خیلی مناطق دیگر زندگی می‌کنند قضیه متفاوت است زیرا آن‌ها شب تا صبح درحال جمع کردن فرش و وسایل زندگی خود هستند که در ترکیب آب باران و فاضلاب در خانه معلق شده‌اند.

 

چالش مهم بالازدگی فاضلاب و آبگرفتگی معابر سبب شده تا آسفالت بسیاری از نقاط اهواز و خوزستان، آسیب ببیند و زمان ماندگاری آن به کمترین حد ممکن برسد به طوری که برای مثال در منطقه ۶ اهواز کمترین نقطه‌ای دارای آسفالت مناسب دیده می‌شود.

 

با وجود قطعی مکرر آب در مناطق مختلف اهواز، اما نگرانی بزرگتر مردم در خصوص تلاقی آب و فاضلاب است که بارها توسط نمایندگان، مسؤولان و کارشناسان نسبت به تاثیر آن بر سلامت مردم و ابتلا به بیماری‌های مختلف هشدار داده شده است.

 

بلاهای ناشی از شبکه فاضلاب اهواز به همین جا ختم نمی‌شود و نمی‌توان از ورود روزانه ۱۸۵ هزار مترمکعب فاضلاب شهری و بیمارستانی از ۲۷ شعبه به رودخانه کارون چشم پوشی کرد.

 

آلوده کردن رودخانه کارون موجب شده تا مبالغ هنگفتی برای تامین آب شرب اهواز و شهرهای غربی و جنوبی استان از کیلومترها دورتر و از سد کرخه هزینه شود که تاکنون نیز اهداف آن محقق نشده است.

 

با توجه به معضلات و مشکلات مردم خوزستان در زمینه شبکه فاضلاب اهواز، رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۲ مردادماه ۹۸ به رئیس جمهور دستور دادند تا فوراً برای رفع این مشکل اقدام و اعتبارات مورد نیاز اختصاص یابد.

 

به این ترتیب دولت موظف شده تا آخرین اقدامات خود در این خصوص را به صورت ماهانه به دفتر مقام معظم رهبری گزارش کند.

 

معضلات ناشی از شبکه فاضلاب نه تنها در اهواز بلکه در بسیاری از مناطق استان خوزستان از جمله کارون، حمیدیه، باوی، سوسنگرد و امیدیه در کنار معضل بیکاری یکی از بزرگترین مشکلات مردم به شمار می‌رود که تبعات اجتماعی و زیرساختی خاص خود را پدید آورده است.

 

اخیرا و پس از تاکید و پیگیری رهبر انقلاب موجی از امیدواری را در بین مردم خوزستان برای حل این معضل مهم پدید آورده است و همگان انتظار دارند که به این مشکل به عنوان یک چالش ملی نگاه شود و سازمان‌ها و نهادهای مختلف هرچه سریع‌تر با هم افزایی و همکاری یکدیگر در این زمینه اقدام کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان