کد خبر : 3401
تاریخ انتشار : شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۶:۴۵
-

انتخابات خوب چگونه حاصل می‌شود؟(۱)

انتخابات خوب چگونه حاصل می‌شود؟(۱)
بوشهرنیوز: اگر به دنبال این هستیم که سلیقه‌ها و اعمال‌نظرها فردی در اداره و مدیریت کشور کاهش یابد و در بدنه مدیریتی کشور نظم و انسجام و کارآمدی حاکم باشد باید محور تمام کارها را قانون قرار دهیم.؛

بوشهرنیوز- در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم، چهار ماه دیگر این فضای رقابتی با تمام حواشی و مسائلش وارد فضای زندگی ملت می‌شود.

 

هر چه قدر که حضور مردم پای صندوق‌های رای باشد، یک امتیاز بزرگ از آن مردم برای تعیین منتخبان در خانه ملت است.

 

حضور باشکوه و گسترده مردم، بازدارندگی دشمنان از تهدیدها و بالطبع افزایش قدرت دفاعی و امنیتی کشور را به دنبال دارد و از همه مهم‌­تر نمایشی از مردم‌سالاری واقعی در کشور است.

 

اما به راستی یک انتخابات خوب دارای چه شاخصه و ویژگی‌های است و کدام انتخابات است که شکوه و اقتدار ملت را در برابر دشمنان پست و دون فریاد می‌زند.

 

۱) در یک انتخابات خوب، قانون باید فصل الخطاب و قانون‌گرایی باید سرلوحه تمام اقدامات و همه امور باشد.

 

اگر به دنبال این هستیم که سلیقه‌ها و اعمال‌نظرها فردی در اداره و مدیریت کشور کاهش یابد و در بدنه مدیریتی کشور نظم و انسجام و کارآمدی حاکم باشد باید محور تمام کارها را قانون قرار دهیم.

 

۲) شفافیت و پاسخگویی نکته دوم در یک انتخابات خوب و موفق است که باید این امر در تمام عرصه‌های انتخاباتی جا بیفتد چرا که آثار و برکات آن فراوان و بی‌شمار است.

 

شورای نگهبان به‌عنوان مقام ناظر بر انتخابات و احراز صلاحیت نمایندگان، وزارت کشور، استانداری­‌ها، فرمانداری‌ها و… به‌عنوان مجری برگزاری انتخابات، نهادهای امنیتی و نظامی در نقش تامین امنیت و بالاخره نهادهای اطلاعاتی در مقام صدور استعلام­‌ها و همکاری، دیگر باید اصل شفافیت و پاسخگویی را در دستور کار قرار دهند.

 

بدترین آسیب برای انتخابات پرشور و با مشارکت بالا، نبود شفافیت و پاسخگویی است که باید حداقل در این انتخابات پیش و رو به صورت جدی این مطالبه عملیاتی شود.

 

۳) سلامت و امنیت رکن سوم یک انتخابات خوب و موفق است که باید این مهم توسط مسوولان حکومتی و دولتی است.

 

قوه‌قضاییه و نهادهای اطلاعاتی در این زمینه نقش اول را دارند، مثلا در شناسایی پول­‌های کثیف که در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار خواهند بود یا کاندیداهایی که از مسائل قومی و مذهبی برای جمع‌آوری آراء سوء‌استفاده کرده و با این اقدام وحدت ملی را دچار اخلال می‌کنند یا سوء‌استفاده یا مداخله مقامات، مسوولان و دستگاه‌­های رسمی کشور که بخواهند لَه یا علیه نامزدی فعالیت کنند. همه و همه از مصادیق لطمه زدن به امنیت و سلامت انتخابات است که باید با برنامه­‌ریزی لازم و برخورد قانونی با آن‌ها صورت گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان