کد خبر : 3437
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
-

انتخابات خوب چگونه حاصل می‌شود؟(۲)

انتخابات خوب چگونه حاصل می‌شود؟(۲)
بوشهرنیوز: لیستی رأی دادن، صرف اتکا به عواطف و احساسات یا بعضاً نگاه‌های باندی و جناحی سبب عدم شکل­‌گیری یک مجلس مقتدر، باصلابت، بااختیار، کارآمد و پاسخگو خواهد بود.؛

بوشهرنیوز- کم کم به ماراتن انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم و کاندیداها خود را برای این فرآیند جذاب و موثر آماده می‌کنند.

 

مهمترین نکته در هر انتخابات، حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رأی است، چرا که با هر رای، یک تیر به قلب دشمن فرو خواهد رفت.

 

حضور باشکوه و گسترده مردم برای رای دادن، امنیت و آینده کشور را تضمین می کند و این عامل بازدارندگی از خطرات داخلی و خارجی است.

 

فارغ از این مسائل و بدیهیات، به راستی کدام انتخابات را باید انتخابات خوب دانست و در کل انتخابات خوب چه شاخصه و چه ویژگی‌هایی دارد.

 

در مطلب قبل، قانون، شفافیت و سلامت را از ارکان مهم انتخابات خوب به شمار آوردیم و در این نوشتار به دنبال این هستیم که دیگر ارکان مهم انتخابات خوب و سالم را بررسی کنیم.

 

رقابتی بودن یکی از مهمترین شاخصه‌های انتخابات است، انتخابات برای آنکه پرشور و پرهیجان باشد، همه گرایشات و تفکرهای سیاسی که نظام و انقلاب و قانون اساسی را قبول دارند باید در آن حضور داشته باشند و انتخابات رقابتی، سالم و حرفه‌ای باشد.

 

این رقابت هم باید در درون جناح‌ها و احزاب سیاسی که در یک مجموعه و طیف سیاسی قرار دارند، باشد و هم در میان جناح‌­ها و طیف­‌های سیاسی که از گرایش های سیاسی مختلف برخوردار هستند.

 

امام خمینی(ره) در رابطه با این موضوع فرمودند: «انتخابات در انحصار هیچ‌کس و هیچ جناحی نیست» و نباید نامزدهای انتخابات مجلس را به صرف اینکه از گرایش­ سیاسی خاصی برخوردار هستند، محروم کرد.

 

انتخابات رقابتی گویای فضای مشارکت همه جریانات سیاسی در زیرمجموعه انقلاب است و باید برای تحقق آن تلاش لازم را به عمل آورد.

 

بی‌طرفی مسئولان دیگر رکن مهم یک انتخابات خوب و سالم است، بی‌شک مسئولان نظارتی و اجرایی هر یک برای خود گرایش‌­های سیاسی و طرز تفکر خاصی دارند که برابر آن در روز انتخابات به نامزدهای مورد اعتماد خود رای خواهند داد و این امری قابل قبول و قانونی است.

 

اما اشکال در جایی است که برخی نهادهای ناظر، مجری یا حتی رسانه‌­هایی که به حکم قانون باید در امر انتخابات (له یا علیه نمایندگان) بی‌­طرفی خود را حفظ کنند، در کمال تعجب جانبدارانه عمل می‌کنند و این نه‌تنها به سلامت انتخابات آسیب می­‌زند، بلکه خلاف ماموریت ذاتی مقامات و نهادهای قانونی در انجام وظایف آن­هاست.

 

انتخاب فرد اصلح نیز دیگر امری است که انتخابات را نتیجه‌دار و باشکوه می‌کند و در واقع توصیه دین و عقل و شرع است، کار بزرگی که مردم در روز انتخابات باید انجام دهند، گزینش نمایندگان مردمی، کارآمد، انقلابی، خدمتگزار و شایسته است.

 

مردم باید با عقلانیت، مشورت با نخبگان و صاحب‌نظران؛ افراد صالح و باایمان و برخوردار از دانش و تجربه را برای چهار سال نمایندگی مجلس انتخاب کنند.

 

لیستی رأی دادن، صرف اتکا به عواطف و احساسات یا بعضاً نگاه‌های باندی و جناحی سبب عدم شکل­‌گیری یک مجلس مقتدر، باصلابت، بااختیار، کارآمد و پاسخگو خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان