کد خبر : 3453
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
-

آغاز رجزخوانی‌ها برای سیل نیامده در خوزستان

آغاز رجزخوانی‌ها برای سیل نیامده در خوزستان
بوشهرنیوز: ادعاها برای مهار سیل در حالی مطرح می‌شود که فروردین امسال بسیاری از روستاها به‌صورت کامل به زیرآب رفتند و حتی اخطارهایی نیز به ساکنان شهرهای حمیدیه و سوسنگرد داده شد که خود مردم با دست‌های خالی اقدام به ساخت سیل بند کردند و از زندگی خود محافظت کردند.؛

بوشهرنیوز- ۱۳ مرداد امسال بود که مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با تشکیل کارگروه مقابله با سیلاب، نخستین اخطار سیل این استان در سال آبی آینده (۹۹-۹۸) را صادر کرد.

 

هرچند ۲۵ روز بعد از صدور اخطاریه سیل توسط مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، مدیر منابع آب سازمان آب و برق خوزستان پیش بینی قطعی وقوع سیل را رد کرد و گفت این اخطاریه‌ها فقط برای آمادگی دستگاه‌های اجرایی است.

 

سیل ۹۸ – ۹۹ نیامده همه نگاه‌ها را به خود جلب کرد تا همه درباره ضرورت ترمیم سیل بندها، ساخت کانال‌های سیلاب‌بر و لایروبی رودخانه‌ها صحبت کنند.

 

برخی دیگر هم از سیل زدگان خواستند که ساخت و ساز خود را متوقف کنند چرا که سیل جدید ویرانگرتر از سیل گذشته خواهد بود.

 

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز در جدیدترین اظهارات خود با اشاره به پیش‌بینی آغاز بارش‌های پاییزه در روزهای آینده گفت: سدهای خوزستان از ظرفیت کافی برای مهار سیلاب‌ها برخوردار هستند و خطری مناطق پایین‌دست سدها را تهدید نمی‌کند.

 

مدیرعامل آب و برق نیز اخیراً اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، مبنی بر بارش باران و هشدار مدیریت بحران استان در خصوص احتمال افزایش روان آب‌ها و سیلاب‌های محتمل، اقدامات لازم برای کنترل سیلاب‌های احتمالی صورت گرفته است.

 

فرهاد ایزدجو افزود: در حال حاضر رصد دقیق شرابط آب و هوایی و حجم ورودی آب در سازمان آب و برق صورت گرفته و تمهیدات مناسب در نظر گرفته شده است.

 

وی عنوان کرد: همچنین در صورت فعال شدن مسیل‌های بعد از سدها با برنامه‌ریزی و کاهش خروجی‌ها، آب در رودخانه‌ها تنظیم شده و اجازه تداخل این جریانات و افزایش روان آب سیلابی داده نخواهد شد.

 

این ادعاها برای مهار سیل در حالی مطرح می‌شود که فروردین امسال بسیاری از روستاها به‌صورت کامل به زیرآب رفتند و حتی اخطارهایی نیز به ساکنان شهرهای حمیدیه و سوسنگرد داده شد که خود مردم با دست‌های خالی اقدام به ساخت سیل بند کردند و از زندگی خود محافظت کردند.

 

حالا مدیران سازمان آب و برق در حالی از آمادگی‌شان برای مهار سیلاب خبر می‌دهند که مدیرکل هواشناسی خوزستان دو هفته پیش گفته بود: در مجموع بارندگی در پاییز خوب پیش‌بینی شده اما بارندگی در زمستان کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است که اگر بارندگی‌ها در پاییز خوب باشد و در پشت سدها ذخیره خوبی داشته باشیم، مشکل خاصی نخواهیم داشت.

 

این تضاد در اظهارات مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، مدیران سازمان آب و برق و مدیرکل هواشناسی در حالی است که می‌شد در جلسات شورای مدیریت بحران استان آنها را مطرح کنند و با یک نتیجه گیری دقیق مردم را از ابهام نجات دهند.

 

البته در همه این اظهارات نکته قابل تأمل این است که آیا مدیریت بحران استانداری خوزستان برای مقابله با سیل گذشته آمادگی لازم را نداشته است؟ یا اینکه سازمان آب و برق خوزستان تمهیدات لازم را در مدیریت منابع آبی سال گذشته اتخاذ نکرده بود که سیل سبب خسارت ۴۰ هزار میلیارد ریالی به زیرساخت‌های استان شد؟

 

سوالات زیادی در این باره بین افکار عمومی مطرح شده است و باید دید که پاسخ این سوالات چه زمانی به مردم داده می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان