کد خبر : 3527
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
-

الگوی مناسب در عصر مدرنیته و تحکم سلبریتی‌ها

الگوی مناسب در عصر مدرنیته و تحکم سلبریتی‌ها
بوشهرنیوز: انتخاب الگو، از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائل و موضوعاتی که نقش بسیار مهم و چشمگیری در سعادت و خوشبختی انسان بر عهده دارد، افرادی که الگوی مناسبی را برای خود انتخاب کرده‌اند و آنها را برای طی مسیر چراغ راهنما قرار داده‌اند، در تمام زندگی مادی و معنوی خود موفق و سربلند شده‌اند.؛

بوشهرنیوز- انتخاب الگو و اسوه نمونه و شایسته یکی از مسائل و اموری است که دین مبین اسلام به آن سفارش ویژه‌ای کرده است.

 

انتخاب الگو، از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائل و موضوعاتی که نقش بسیار مهم و چشمگیری در سعادت و خوشبختی انسان بر عهده دارد، افرادی که الگوی مناسبی را برای خود انتخاب کرده‌اند و آنها را برای طی مسیر چراغ راهنما قرار داده‌اند، در تمام زندگی مادی و معنوی خود موفق و سربلند شده‌اند.

 

در دنیای کنونی بسیاری از افراد در عرصه و میدان‌های مختلف به دنبال این هستند که خود را الگو معرفی کنند و در قالب‌هایی چون سلبریتی به دنبال این هستند که به نماد برتر تبدیل شوند.

 

اما خداوند متعال ۱۴۰۰ سال پیش، به همه مردم که به دنبال سربلندی و سرافرازی و توسعه در همه امور خود دارند، الگویی بی بدیل معرفی کرده و به همه مردم دنیا سفارش انتخاب این اسوه کامل را کرده است.

 

خداوند متعال خیلی قبل، با معرفی شخصی به عنوان اسوه کامل، سعادت، کمال و خوشبختی در حیات دنیوی و اخروی را ضمانت کرده است، خداوند متعال در قرآن کریم این شخصیت ممتاز و نمونه را این چنین به همگان معرفی می‌فرماید.

 

«لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیراً» «مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى بود، براى آن‌ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد مى‌کنند».

 

در اینجا به دنبال این هستیم که پنج بعد از ابعاد مهم، حیاتی و سرنوشت ساز پیامبر گرامی اسلام(ص) به عنوان الگوی کامل و اسوه‌ای مناسب را تبیین کنیم.

 

۱- بندگی خدای متعال، یکی از بهترین و زیباترین جلوه‌های پیامبر مهربانی‌ها است، ایشان به معنای واقعی کلمه عبد خدایی متعال بودند و بندگی را به منصه ظهور رسانده بودند، ایشان در آن دنیای کثیف بت‌پرستی، از همان روز اول بر همه آن خدایان ناتوان خط بطلان کشیدند و خدای متعال را یگانه معبود دانستند.

 

«قُلْ إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی‏ وَ مَحْیایَ وَ مَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ، لا شَریکَ لَهُ وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمینَ»، «بگو:نماز و تمام عبادات من، و زندگى و مرگ من، همه براى خداوند پروردگار جهانیان است. همتایى براى او نیست؛ و به همین مأمور شده‌‏ام؛ و من نخستین مسلمانم».

 

۲- اخلاق‌مداری، دومین شاخصه مهم این الگوی کامل است. در دنیایی که سلبریتی‌ها خود را با شهرت و زیبایی و پول و مقام و ثروت معرفی می‌کنند، خدای متعال برترین الگوی زندگی را با چهره اخلاق مداری به جامعه انسانی معرفی می‌فرماید: «وَ إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظیمٍ»؛ «و تو اخلاق عظیم و برجسته‌‌اى دارى‏».

 

گمشده مهم دنیای امروز، اخلاق‌مداری است، اگر این گمشده در زندگی فردی و اجتماعی جهان یافت بشود، دیگر هیچ حقی، ناحق نمی‌شود و ظلمی در جهان ایجاد نخواهد شد.

 

۳- مهربان و دلسوز نسبت به جامعه انسانی، سومین شاخصه مهم پیامبر گرامی است، بسیاری از افراد در جامعه نسبت به نجات دیگران بی‌تفاوت و خنثی هستند و رستگاری دیگران برایشان هیچگونه اهمیتی ندارد.

 

این در حالی است که دغدغه نجات جامعه انسانی از جهالت و نادانی یکی مهم‌ترین خصوصیات ممتاز و طلایی پیامبر گرامی اسلام به شمار می‌آید، ایشان با دلسوزی و مهربانی تمام، به دنبال نجات جامعه انسانی بودند تا اینکه جامعه بشری در مسیر هدایت و رستگاری قرار گیرد.

 

«لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ»؛ «به یقین، رسولى از خود شما به سویتان آمد که رنج‌هاى شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است».

 

۴- صبر و استقامت دیگر شاخصه مهم و حیات بخش پیامبر مهربانی‌ها است، انسان برای دستیابی به قله‌های رفیع سعادت و خوشبختی در تمام ابعاد زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی نوعاً با مشکلات، موانع و سختی های فراوانی مواجه می‌شود.

 

از این رو بدون بهره‌مندی از عناصری همچون صبر و استقامت نمی‌تواند به موفقیت مورد انتظار دست یابد، این عنصر ارزشمند همواره در زندگی قرآنی پیامبر گرامی اسلام نمودار بوده است.

 

در اهمیت و ارزش این ویژگی ممتاز همین بس که یکی از سفارش‌های مهم خدای متعال همین موضوع است: «فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ»؛ «پس همان‏گونه که فرمان یافته‌‌اى، استقامت کن و همچنین کسانى که با تو به سوى خدا آمده‌‏اند (باید استقامت کنند)! و طغیان نکنید، که خداوند آنچه را انجام مى‌‌دهید مى‌‏بیند».

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان