کد خبر : 3537
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۵۰
-

مرصاد چگونه متجاوزین را ناکام می گذارد؟

مرصاد چگونه متجاوزین را ناکام می گذارد؟
بوشهرنیوز: رادار کشف این سامانه با نام کاوش، نمونه بومی و مهندسی معکوس شده رادار MPQ-50 سامانه هاوک است که بردی در حدود ۱۵۰ کیلومتر دارد. از جمله دیگر ارتقاءهای صورت گرفته بر این رادار می توان به نصب سامانه تشخیص دوست از دشمن (IFF) نام برد.؛

آتش مرصاد، یک فروند پهپاد متجاوز خارجی در خوزستان را سرنگون کرد.

 

به گزارش بوشهرنیوز؛ بامداد روز گذشته یک فروند پهپاد متجاوز خارجی با آتش سامانه پدافند هوایی «مرصاد» نیروی پدافند هوایی ارتش در منطقه بندر ماهشهر در استان خوزستان سرنگون شد.

 

بنا به قول فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، پهپاد متجاوز قبل از رسیدن به اماکن حساس با هوشیاری کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور منهدم شد.

 

اما همانگونه که عنوان شد، این فروند پهپاد متجاوز خارجی با سامانه مرصاد سرنگون شد، در این جا به دنبال این هستیم که این سامانه پدافند هوایی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

سامانه پدافند هوایی «مرصاد» در حقیقت نسخه بومی سامانه آمریکایی MIM-23 هاوک است که با مهندسی معکوس در داخل کشور، تولید شده است و از آن می‌توان بعنوان اولین گام‌های کشورمان برای ساخت سامانه‌های پدافند هوایی بومی یاد کرد.

 

سامانه پدافند هوایی مرصاد از ۳ بخش اصلی موشک و لانچر، رادار کشف و رادار درگیری تشکیل شده است که در نسخه‌های اولیه تمام این محصولات مهندسی معکوس سامانه پدافندی هاوک بود.

 

موشک‌های این سامانه در دو نمونه تحت عناوین «شاهین» و «شلمچه» تولید شده است که شاهین نمونه اولیه و شلمچه نمونه به روزتر آن است.

 

از جمله ویژگی‌های موشک شلمچه نسبت به نمونه آمریکایی می‌توان استفاده از آنتن جستجوگر تخت و برخورداری از قطعات الکترونیکی جامد عنوان کرد.

 

سرعت موشک شلمچه بر اساس اطلاعات موجود حدود ۳ ماخ سرعت دارد و در برد ۴۰ کیلومتری و حداکثر ارتفاع ۶۰ هزار پایی (۱۸ کیلومتر) قادر به انهدام اهداف است.

 

اما از جمله ارتقاءهای صورت گرفته در سامانه مرصاد نسبت به سامانه پدافندی هاوک، طراحی سامانه‌های کنترل و فرماندهی به صورت کاملا دیجیتال و صفحات نمایشگر دیجیتالی است. همچنین استفاده از فناوری‌های روز در رادارهای کشف و درگیری برای مقابله با جنگ الکترونیک نیز از دیگر ویژگی‌های این سامانه پدافند هوایی بومی است.

 

رادار کشف این سامانه با نام کاوش، نمونه بومی و مهندسی معکوس شده رادار MPQ-50 سامانه هاوک است که بردی در حدود ۱۵۰ کیلومتر دارد. از جمله دیگر ارتقاءهای صورت گرفته بر این رادار می توان به نصب سامانه تشخیص دوست از دشمن (IFF) نام برد.

 

این سرنگونی بار دیگر قدرت نظامی ملت ایران را به رخ تمام جهان کشاند. کشوری که در برابر تهدیدات دشمن لحظه‌ای کوتاه نمی‌آید و به صورت قاطعانه و شجاعانه پاسخ می‌دهد.

 

این روحیه کم‌نظیر جمهوری اسلامی ایران برگرفته از مجاهدت و مقاومت چهل ساله ملت ایران و خون پاک شهدا و رهبری حکیمانه امامین انقلاب است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان