کد خبر : 3633
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
-

فصل‌الخطابی بر بحث‌های چند همسری

فصل‌الخطابی بر بحث‌های چند همسری
بوشهرنیوز: گاهی اوقات داشتن چند همسر ظلم به حساب می‌آید چرا که شاخصه عدالت در آن جاری و ساری نمی‌شود که در این صورت اشکال شرعی و حق‌الناس خواهد بود.؛

بوشهرنیوز- در مدت اخیر بحث چند همسری به اوج خود رسیده بود، آیا داشتن چند همسر برای یک مرد خوب و مناسب است یا خیر، این سوالی بود که فضای مجازی را پر کرده بود.

 

آنهایی که این مسئله را قبول داشتند با مایه گذاشتن از دین و خدا و پیامبر، به دنبال این بودند که حرف خود را بر کرسی بنشانند و استدلال‌های فراوانی را به کار می‌بردند.

 

از آن طرف آنهایی که مخالف این امر بودند با ژست روشنفکرانه دم از منطق می‌زدند و با عناوین باکلاس، تیشه به ریشه دین و مذهب می‌زدند.

 

اما باید فصل‌الخطابی به این مباحث مطرح شود که روز گذشته دفتر حفظ و نشر آثار رهبر حکیم انقلاب اسلامی به صورت بسیار مناسب و زیبا فصل‌الخطابی را بر بحث‌های چند همسری ارائه داد.

 

دفتر رهبری عنوان کرد: در نظر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای بنابر ادله‌ معتبر دینی چند همسری مردان، مباح اما غیرمستحب است، اما از آنجا که مطابق دلایل قرآنی جواز آن مشروط به اطمینان از رعایت عدالت بین همسران شده است، بنابراین هرگاه از نظر عقلایی عدم تحقق رعایت عدالت بین همسران محتمل باشد، ازدواج مجدد شوهر جایز نیست.

 

همچنین در نگاه کلان معظم‌له به خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی در زندگی انسان و ضرورت شکل‌گیری خانواده و مراقبت و حفاظت از آن، عواملی در استحکام این بنیان الهی و شکل‌گیری آن مؤثر است از جمله: حفظ محبت و اعتماد متقابل زوجین، اصالت نقش مادری و تربیتی بانوان، پرهیز از راه یافتن نگاه مادی به خانواده و تجمل‌گرایی و رقابت‌های مادی خانواده‌ها، ترویج ازدواج آسان و نقش مهم و مؤثر والدین در آن، وظیفه دستگاه‌های حکومتی و رسانه‌ها در تسهیل امر ازدواج جوانان.

 

بر این اساس از آنجا که در جامعه و کشور ما ازدواج مجدد مردان غالبا به ضرر استحکام خانواده و موجب تضعیف محبت زوجین و گاه فروپاشی خانواده است، نگاه معظم‌له به آن خوشبینانه و مثبت نیست و از این روست که این جمله در بیان ایشان تکرار شده است که: «خدا یکی و محبت یکی و یار یکی».

 

در اینجا همچنین به بیان دو خاطره از امام راحل(ره) می‌پردازیم.

فاطمه طباطبایی، همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی و عروس امام خمینی، در خاطرات خود از رهبر کبیر انقلاب درباره مساله «تعدد زوجات» و قبح این موضوع نزد ایشان به بیان دو خاطره پرداخته است:

تعدد زوجات

امام و فرزندانشان هر کدام یک همسر اختیار کردند. ایشان مساله تعدد زوجات را به گونه‌ای مطرح می‌کردند که اهل خانه اصلا از مردی که چنین کاری بکند بدشان می‌آمد و این موضوع را قبیح می دانستند.

 

ترک محضر استاد

زمانی که امام شاگرد یک روحانی بودند، وقتی شنیدند آن آقا ازدواج مجدد کرده است، نزدشان رفته، و از او که استادشان بود، علت این کار پرسیده بودند.

 

آن روحانی جواب داده بود که این قضیه به شما ارتباطی ندارد. می گویند امام بلند شده، خانه آن استاد را ترک کرده، و دیگر به خانه او نرفتند؛ چون از نظر امام او هیچ دلیلی برای ازدواج مجدد خود نداشت.

 

با توجه به مطالب فوق و با توجه به شرایط جامعه، گاهی اوقات داشتن چند همسر ظلم به حساب می‌آید چرا که شاخصه عدالت در آن جاری و ساری نمی‌شود که در این صورت اشکال شرعی و حق‌الناس خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان