کد خبر : 3886
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
-

سفر چراغ خاموش ترامپ به افغانستان و نقض حاکمیت ملی این کشور

سفر چراغ خاموش ترامپ به افغانستان و نقض حاکمیت ملی این کشور
بوشهرنیوز: اقدام رئیس جمهور در قرار دادن اشرف غنی در کنار سربازان آمریکایی، نه تنها توهینی به تمام مردم افغانستان بود، بلکه توهین به حاکمیت و استقلال افغانستان نیز بود.؛

بوشهرنیوز- «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پنج‌شنبه شب در سفری از پیش‌اعلام‌نشده، وارد افغانستان شده است.

 

بنا بر اعلام کاخ سفید، این سفر با هدف سرکشی به نظامیان آمریکایی به مناسبت عید شکرگزاری صورت گرفته است، ترامپ در جریان این سفر در پایگاه نظامیان آمریکایی در «بگرام» که بزرگترین پایگاه این کشور در افغانستان است، حضور یافته است.

 

بعد از پایان سخنان «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، ترامپ از سربازان می‌خواد که جایی برای باز کرده و غنی به میان سربازان و در پشت سر رئیس جمهور آمریکا قرار می‌گیرد که این موضوع خشم مردم افغانستان را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

 

بر اساس نظر صاحب نظران تمام چیزهای که در هنگام سفر شب گذشته ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به پایگاه نظامی بگرام رخ داد، از ابتدا تا انتها همگی برخلاف دمکراسی و عرف دیپلماتیک بود.

 

اقدام رئیس جمهور در قرار دادن اشرف غنی در کنار سربازان آمریکایی، نه تنها توهینی به تمام مردم افغانستان بود، بلکه توهین به حاکمیت و استقلال افغانستان نیز بود.

 

بر همین اساس و با این توهین آشکار، استقلال افغانستان به زیر سئوال رفته است، البته این نخستین‌بار نبود که روسای جمهوری آمریکا به افغانستان سفر می‌کنند، اوباما نیز در زمان مسئولیت خود و در اواخر سال ۲۰۱۳ به افغانستان سفر کرد و از کرزی رئیس جمهور پیشین خواست که به دیدن وی در این پایگاه برود البته کرزی این دعوت را نپذیرفت.

 

اما این بار رئیس جمهور افغانستان برای دیدار به بگرام رفت و ۲ یا ۳ دقیقه محدود برای سخنرانی وی فراهم شد که وی در آن تنها از کشته شدن سربازان آمریکایی در افغانستان قدردانی کرد.

 

غنی در ملاقات محدودی که با ترامپ داشت خود در جای میهمان نشست و این ترامپ بود در جایگاه میزبان نشسته بود و همه این رفتارها خارج از عرف دیپلماتیک بود.

 

به تعبیر برخی این حضور ترامپ مالکانه بود به این معنا که او خود را صاحب و مالک افغانستان می‌پندارد و هیچ عرف و دیپلماتی را در این سفر رعایت نکرد.

 

این حضور چراغ خاموش ترامپ بار دیگر استقلال و عزت افغانستان را نشانه گرفت و بار دیگر ملت افغانستان متوجه شدند که هیچ چیزی بالاتر از استقلال و عزت نیست.

 

گفتنی است که این حرکت توهین‌آمیز ترامپ و حقارت اشرف غنی خشم مردم و ملت افغانستان را شعله‌ور کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان