کد خبر : 3903
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
-

بی مدیریتی یا دلالی؛

 قیمت پرتقال در شمال کشور ۱۵۰۰ در بوشهر ۷۵۰۰ تومان

 قیمت پرتقال در شمال کشور ۱۵۰۰ در بوشهر ۷۵۰۰ تومان
بوشهرنیوز: عدم برخورداری از تعاونی های روستایی را امروز باید حلقه مفقوده بین کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی از یک سو و مصرف کنندگان از سوی دیگر دانست.؛

به گزارش بوشهرنیوز؛ این روزها در شمال کشور به ویژه در باغات مازندران پرتقال به صورت عمده به کیلویی ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ و در انواع درجه یک آن یعنی پرتقال تامسون به کیلویی  ۱۵۰۰ تومان به فروش می رسد.

 

این در حالیست که در استان بوشهر به ویژه در مرکز استان قیمت هر کیلو پرتقال در میوه فروشی ها بین شش هزار تا هفت هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شود.

 

به نظر می رسد بی مدیریتی در بدنه دولت و عدم سازمان دهی تعاونی های روستایی موجب شده تا در درون کشور قیمت بسیاری از اقلام کشاورزی و معیشتی مردم در استان های متفاوت از نوسان شدیدی برخوردار باشند.

 

چند سال قبل بود که قیمت شلیل در استان مازندران تا جایی کاهش یافت که بسیاری از کشاورزان ترجیح دادند از برداشت آن ها خودداری کنند.

 

همچنین طی سال های اخیر قیمت محصولاتی مانند سیب زمینی، هندوانه و خربزه و برخی دیگر از اقلام به دلیل بی مدیریتی در باغات کشاورزی تا جایی کاهش یافت که هزینه برداشت این محصولات بیش از سودِ آن ها برای کشاورزان می شد و به همین دلیل باغداران و کشاورزان ترجیح داده بودند از برداشت این محصولات خودداری کنند.

 

از طرفی در بازار و در همان زمان، مردم می بایست با پرداخت قیمت های نجومی محصولاتی مانند هندوانه، خربزه یا شلیل را خریداری کرده و به منزل ببرند.

 

به نظر می رسد وزارت جهادکشاورزی هنوز نتوانسته است با به کارگیری مشاوران مجرب و زبده هم کشاورزان را قانع کند که گاها از کاشت بی رویه برخی محصولات کشاورزی برای جلوگیری از کاهش شدید قیمت و سپس معدوم کردن آن ها خودداری کنند و هم از طرفی با فعال نگه داشتن تعاونی های روستایی موادغذایی را از تولیدکننده بدون واسطه به مصرف کننده برساند تا مردم با قیمت ارزان تری بتوانند معیشتشان را تامین کنند.

 

در حقیقت عدم برخورداری از تعاونی های روستایی را امروز باید حلقه مفقوده بین کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی از یک سو و مصرف کنندگان از سوی دیگر دانست.

 

این روزها اما نوبت به پرتقال و نارنگی رسید و در حالی که با یک مدیریت صحیح و اصولی می توان پرتقال کیلویی ۱۰۰۰ تومانی را از شمال کشور با قیمتی بسیار مناسب در جنوب کشور از جمله استان بوشهر در اختیار مردم قرار داد اما شهروندان بوشهری می بایست با پرداخت قیمت های نجومی پرتقال شمالی یا تامسون را خریداری کرده و با خود به منزل ببرند.

 

به نظر می رسد هنوز وزارت جهادکشاورزی ارزش آب در کشورمان را به درستی درک نکرده است و نمی داند که برای تولید یک کیلوگرم پرتقال یا نارنگی چه میزان از ذخایر آبی کشور مصرف می شود که اگر به این موضوع مهم عنایت داشت هرگز اجازه نمی داد محصولات کشاورزی تولید شده در درون کشور به این سادگی تلف شوند.

 

باید گفت رفتار دولت یکی از اصلی ترین دلایل هدررفت آب های زیرزمینی می باشد و همه ساله مردم شاهد هستند که در بخش کشاورزی علی رغم تمامی کمبودها و مشکلات اما محصولات تولید شده به راحتی معدوم می شوند یا آش آنچنان شور می شود که به دلیل زیانِ کشاورزان و باغداران، آن ها از برداشت محصولات خود خودداری کرده و تولیداتشان به خوراک دام تبدیل می شوند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان