کد خبر : 5171
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
-

ایراداتِ اساسیِ وامِ کروناییِ دولت

ایراداتِ اساسیِ وامِ کروناییِ دولت
بوشهرنیوز: به نظر می رسد طرحی که دولت قرار است با کلی بوق و کرنا انجام بدهد به اصطلاح فلج باشد و نتواند آنگونه که باید به مردم در این روزهای سخت کمک کند.؛

بوشهرنیوز- قرار است دولت برای کمک به معیشت خانواده ها در روزهای خانه نشینی و کرونایی به سرپرست خانوار وامی یک میلیون تومانی پرداخت کند.

 

این طرح را ابتدا رییس جمهور و سپس همتی، رییس کل بانک مرکزی و بعد هم نوبخت در بوق و کرنا کردند و از آن به عنوان “کار بزرگ” نام بردند.

 

اما در پرداخت این وام به مردم، دولتی ها می بایست نکاتی را درنظر می گرفتند که نادیده گرفتن آن ها نشان می دهد تا چه اندازه دولت در ارایه برخی برنامه ها و طرح ها بی تدبیر و غیرکارشناسی عمل می کند.

 

ابتدا باید گفت این وام نقدی نیست بلکه اعتبار خرید به حساب می‌آید. برای پرداخت آن هم چهار ماه تنفس درنظر گرفته شده است. پس از این دوره به مدت ۲۴ ماه به عنوان قسط مبلغی حدود ۴۷ هزار تومان از یارانه مردم کسر می‌شود.

 

نکته جالب اما دریافت سود توسط دولت از این وام است. قرار است دولت از این کمک به اصطلاح کرونایی ۱۲ درصد به جیب بزند، یعنی دولت می‌خواهد از همین وام یک میلیون تومانی کمک به مردم هم سود بگیرد.

 

همچنانکه عنوان شد این مبلغ اعتبارِ خرید است. در واقع دولت می‌خواهد از پولی که هزینه خورد و خوراک مردم است، ۱۲ درصد سود بگیرد. آیا این رفتار دولت در چنین شرایطی پسندیده است؟

 

سئوالی که مطرح است اینکه آیا دولت برای کمک به معیشت مردم در این روزهای سخت و حساس تدبیر لازم را اندیشیده است؟

 

نکته بعد که ایرادی اساسی تر است اینکه در این طرح قرار است هر خانوار(بدون توجه به اینکه چند نفر هستند) مبلغ یک میلیون تومان بگیرد یعنی دولت در پرداخت این وام هیچ تفاوتی بین خانواده دو نفره با پنج نفره قائل نشده است!

 

به عبارت دیگر سرپرست یک خانوار پنج نفره همان مبلغی را می‌گیرد که یک خانواده دو نفره می‌گیرد. اکنون باید از دولت پرسید آیا هزینه های یک خانواده دو نفره با پنج نفره در این روزها برابر است؟

 

براستی آیا برای پرداخت این وام ها توسط کارشناسان دولت کارشناسی شده است یا این که دولت در این روزها برای فرارِ از برخی انتقادات فقط خواسته کاری انجام بدهد؟

 

به نظر می رسد طرحی که دولت قرار است با کلی بوق و کرنا انجام بدهد به اصطلاح فلج باشد و نتواند آنگونه که باید به مردم در این روزهای سخت کمک کند.

 

از طرفی اوج بی تدبیری برای پرداخت این وام ها  را باید در سود آن دانست زیرا بر اساس این طرح دولت در پیِ گرفتنِ سود مالی از مردم، برای کمک به آنهاست!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان