کد خبر : 5247
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱:۲۵
-

قصه ای که سرِ دراز دارد؛

جوجه های یکروزه قربانیِ ضعف مدیریت در جهادکشاورزی

جوجه های یکروزه قربانیِ ضعف مدیریت در جهادکشاورزی
بوشهرنیوز: رفتار تولیدکنندگان جوجه یکروزه آنچنان زشت و غیرانسانی بوده که جای هیچ دفاعی نیست اما این حرکت ناشایست معلولِ علتی است که چندین سال کشورمان را در حوزه کشاورزی و صنعت دام و طیور درگیر خود کرده است.؛

بوشهرنیوز- معدوم سازی حدود ۱۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه توسط تولیدکنندگان آن از روز گذشته تاکنون سر و صدای زیادی در شبکه های مجازی بلند کرده است.

 

ظاهرا این رفتارِ زشت و ناپسند تولیدگنندگان در واکنش به کاهش قیمت آن و افزایش هزینه های مربوط به نگهداری جوجه ها از جمله خوراک آن ها بوده است.

 

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه در واکنش به فشار افکار عمومی و پرسش خبرنگار یکی از خبرگزاری های کشور گفت: عمده ترین این مشکلات کاهش قیمت مرغ زنده و جوجه یک روزه است که ضرر و زیان سنگینی به تولیدکنندگان جوجه یک روزه و گوشت مرغ کشور وارد کرده است.

 

ضعف مدیریت دلیل اصلی معدوم سازی تولیدات کشور
رفتار تولیدکنندگان جوجه یکروزه آنچنان زشت و غیرانسانی بوده که جای هیچ دفاعی نیست اما این حرکت ناشایست معلولِ علتی است که چندین سال کشورمان را در حوزه کشاورزی و صنعت دام و طیور درگیر خود کرده است.

 

به نظر می رسد برای جلوگیری از تکرار این حرکت زشت و غیرانسانی باید علت اصلی را بررسی کرد و تا زمانی که مدیریت ها در وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه های مرتبط اصلاح نشود چنین رفتارهای زشت و ناپسندی را پایانی نخواهد بود.

 

هم اکنون قیمت مرغ به دلیل شیوع ویروس کرونا در برخی از استان ها از جمله بوشهر به پایین تر از کیلویی ۱۰ هزار تومان رسیده است.

 

دلیل معدوم سازی ۱۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه از زبان یک مسئول
محمد رضا صدیق پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه دلیل اتفاق زشت دیروز را اینگونه توضیح می دهد: یکی‌از دلایل این ضرر و زیان، برنامه ریزی تولید جوجه یکروزه گوشتی بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار علیرغم نظر تشکل های صنفی مرتبط برای تامین گوشت مرغ شب عید و ماه مبارک رمضان درجوجه ریزی دی و بهمن سال ۱۳۹۸ بود که براساس آن بالغ بر ۱۳۰ و ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه به ترتیب در دی و بهمن ماه تولید شد که این میزان تولید افزایش بی سابقه ای در تولید جوجه یکروزه و به تبع آن تولید گوشت مرغ برای تامین نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان در کشور رقم زد و سبب شد حداقل ۱۰ درصد جوجه یکروزه بیش از نیاز تولید شود.

 

جوجه های یکروزه قربانیِ ضعف مدیریت در جهادکشاورزی
به عبارتی تولید بیش از حدِ نیاز در کنار شیوع ویروس کرونا، محدودیت های تردد و کاهش مسافرت ها موجب شده تا در این بین جوجه های یکروزه قربانیِ ضعف مدیریت در وزارت عریض و طویل جهاد کشاورزی شوند و در یک روز ۱۰ میلیون قطعه جوجه زنده در زیرِ خاک مدفون شوند.

 

البته برای اولین بار نیست که چنین اتفاق زشتی در وزارت جهادکشاورزی روی می دهد زیرا در این وزراتخانه و در ذیلِ آن یعنی سازمان های جهادکشاورزی در استان ها سال هاست در مشاوره و مدیریت صحیح بر کشاورزان، دامداران، مرغداران و دیگر بخش های تولید کشاورزی ضعف وجود دارد و همین موضوع ضربات و زیان های سنگینی نیز بر بسیاری از تولیدکنندگان و همچنین منابع کشور وارد کرده است.

 

از معدوم سازی سیب زمینی و هندوانه تا جوجه های یکروزه
چندی پیش بود که که چندین تن سیب زمینی به دلیل کشت بی رویه و کاهش قیمت آن در بازار در برخی استان های کشور از جمله فارس در زیرِ خاک مدفون شد.
پیشتر از آن نیز در استان بوشهر بسیاری از کشاورزان به دلیل کشت بی رویه خربزه و هندوانه و کاهش قیمت آن عطای برداشت این محصولات را به لقایش بخشیدند و سرانجام هندوانه ها خوراک دام شد.

 

در استان های شمالی نیز چند سال قبل کشاورزان به دلیل کاهش شدید قیمت شلیل و افزایش دست مزدها این محصولات را در باغ ها رها کرده و از برداشت آن ها خودداری کردند.

 

قصه ای که سرِ دراز دارد
متاسفانه این قصه هرازچندگاهی در کشورمان تکرار می شود و علی رغم صرفِ منابع بسیار زیاد از آب گرفته تا کود و نیروی انسانی و خاک و سایر هزینه ها اما تولیدکنندگان بخش کشاورزی به دلیل عدم سود و صرف اقتصادی محصولات خود را یا معدوم سازی کرده و یا آن ها را رها می کنند تا خوراک دام ها شوند در صورتی که اگر مشاوره های درست و صحیح در اختیار کشاورزان قرار گرفته و قوانین محکمی هم برای تولیدکنندگان خاطی وضع شود نه تنها شاهد از بین رفتن منابع کشور نخواهیم بود بلکه به سود کشاورزان و فعالین مواد غذایی کشور هم خواهد بود.

 

معدوم سازی ده ها تن سیب زمینی، هندوانه، خربزه و سایر محصولات کشاورزی به همان اندازه زشت و ناپسند است که روز گذشته زنده به گور کردن ۱۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه آزاردهنده و غیرانسانی بود بنابراین بهتر است دولت و نمایندگان مجلس چاره ای اساسی برای وزارت جهاد کشاورزی بیندیشند و اجازه ندهند در سایه برخی بی تدبیری ها، هم منابع کشور از بین برود و هم تولیدکنندگان اینگونه به جانِ محصولات و دسترنج خود بیفتند.

 

به هر حال؛ امیدواریم هر چه سریع تر وزارتخانه جهاد کشاورزی چاره ای برای برخی بی برنامگی ها و سهل انگاری های خود بیندیشد و ضمن بهره مندی از کارشناسان زبده و مشاوره دهی صحیح و منطقی به تولیدکنندگان از افزایش بی رویه تولید در برخی محصولات جلوگیری کند تا دیگر شاهد چنین صحنه های زشت و غیرانسانی در هیچ یک از بخش های تولیدات کشاورزی از سیب زمینی و پیاز و هندوانه و خربزه گرفته تا جوجه و دیگر محصولات نباشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان