کد خبر : 5577
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
-

نبود کدام صفت، ویژه‌خواری را در جامعه تولید می‌کند؟

نبود کدام صفت، ویژه‌خواری را در جامعه تولید می‌کند؟
اگر صفت برابری در حکومتی نباشد، تبعیض و ویژه‌خواری پدید خواهد آمد و خواه یا ناخواه افرادی هر روز صاحب قدرت و مال و شوکت می‌شوند و افرادی روز به روز فقیرتر و فقیرتر می‌شوند.؛

به گزارش بوشهرنیوز- امیرالمومنین(ع) اول شخص عالم پس از پیامبر(ص) گرامی اسلام سه نوع صفات داشتند، صفات معنویِ الهی، صفات برجسته انسانی و صفات حکومتی.

صفات معنوی امام علی را که با هیچ چیز و هیچ کسی قابل سنجش نیست، برای ما زمینی‌ها قابل درک و تصور هم نیست که این نشان از عروج معنوی این امام همام دارد.

صفات برجسته انسانی ایشان صفاتی بودند که انسان مسلمان و غیر مسلمان و مسیحی و غیر مسیحی و بی‌دین و با دین و همه را مجذوب می‌کرد.

اما دسته سوم صفات امام علی که نگارنده به دنبال بیان آن نیز است، صفات حکومتی ایشان است که به عنوان نتیجه مسئله امامت به حساب می‌آید.

برابر قرار دادن همه آحاد ملت یکی از صفات برجسته امیرالمؤمنین در میدان حکومت بود، نزد ایشان فرزندان معصومش هیچ تفاوتی با دیگران نداشتند و اوج مساوات را در بین همه و همه رعایت می‌کرد.

برابر قراردادن همه‌ی آحاد مردم این صفت برجسته امام حتی شامل کسانی می‌شد که در دین مبین اسلام نبودند، امام علی(ع) وقتی شنیدند که وارد شهرشان شده و به حریم خانواده جسارت شده است، خطبه‌‌ای دردناکی را بیان کردند.

این خطبه دردناک بدین ترتیب بود: «بَلَغَنی اَنَّ الرَّجُلَ مِنهُم لِیَدخُلُ المَرأَهَ المُسلِمَهِ وَ الاُخرَی المُعاهَدَهِ فَیَنتَزِعُ حِجلَها؛ شنیدم که این نیروهای ظالم و ستمگر و گستاخ وارد خانه‌ی زن‌های مسلمان و زن‌های غیر مسلمان (مُعاهَد یعنی همان یهود و نصارایی که در جامعه‌ی اسلامی زندگی می‌کردند) می‌شدند و لباس‌های آنها را، حِجِل آنها را، دستبندهای آنها را، پابندهای آنها را می‌کشیدند و می‌بردند و غارت می‌کردند؛ بعد می‌فرمایند که اگر انسان از غصّه‌ی یک‌چنین چیزی بمیرد و جان بدهد، او را ملامت نباید کرد.

این خصوصیت حکومتی بسیار صفت و خصوصیت مهمی است که باید تمام افرادی که بر مردم حکومت می‌کنند آن را دارا داشته باشد.

اگر این صفت در حکومتی نباشد، تبعیض و ویژه‌خواری پدید خواهد آمد و خواه یا ناخواه افرادی هر روز صاحب قدرت و مال و شوکت می‌شوند و افرادی روز به روز فقیرتر و فقیرتر می‌شوند.

در نظام مقدس اسلامی مسؤولان باید این نکته مهم و شاخصه ویژه حکومت داری را به عنوان الگو خود در اظهارنظرها، در اقدامات و تصمیمات مختلف قرار دهند و نزد آنها همه مردم یکی باشند چرا که در قانون اساسی نیز آمده است که همه در برابر قانون یکسان هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان