کد خبر : 5606
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
-

تخلفاتی که نادیده گرفته شد؛

کشاورزان بوشهری در گیر و دار پاسکاری مسؤولان

کشاورزان بوشهری در گیر و دار پاسکاری مسؤولان
نخل‌ها سالانه یک‌بار ثمر می‌دهند و کشاورز باید محصول خود را به قیمتی بفروشد که بتواند با درآمد حاصل از آن یک سال زندگی خود را بچرخاند ولی تعیین نرخ و قیمت خرما در دست هزاران نخل‌دار زحمت‌کش نیست و این قیمت را کسانی دیگر تعیین می‌کنند و سود می‌برند که این خود یک معضل بزرگی برای جامعه نخل داری استان بوشهر است.؛

به گزارش بوشهرنیوز- شهرستان دشتستان با داشتن چهار میلیون اصله نخل، ۷۵درصد از تولید خرما در استان بوشهر را به خود اختصاص داده و به‌عنوان قطب تولید خرمای استان بوشهر محسوب می‌شود.

نخل‌ها سالانه یک‌بار ثمر می‌دهند و کشاورز باید محصول خود را به قیمتی بفروشد که بتواند با درآمد حاصل از آن یک سال زندگی خود را بچرخاند ولی تعیین نرخ و قیمت خرما در دست هزاران نخل‌دار زحمت‌کش نیست و این قیمت را کسانی دیگر تعیین می‌کنند و سود می‌برند که این خود یک معضل بزرگی برای جامعه نخل داری استان بوشهر است.

اما این روزها نیز نخل داران این شهرستان حال‌وروز خوشی ندارند؛ افزایش چند برابری هزینه‌های عمل‌آوری (داشت) تا جمع‌آوری و نگه‌داری محصول در سردخانه‌ها ازیک‌طرف و کاهش چشمگیر قیمت فروش نسبت به سال گذشته و در بیشتر اوقات فروش نرفتن محصول از طرفی دیگر، در کنار تورم افسارگسیخته و مشکلات معیشتی کشاورزان سبب شده تا کام نخل داران دشتستانی روزبه‌روز تلخ‌تر و صدای نارضایتی‌هایشان از وضعیت موجود بلندتر شود.

در کنار معضل فروش خرما با قیمت منصفانه، افزایش غیرقانونی تعرفه نگهداری خرما توسط سردخانه داران، کام کشاورزان را بیش از گذشته تلخ کرده است.

حسین نگهبان از کشاورزان دشتستانی در گفتگو با خبرنگار فارس در این باره گفت: تعرفه سردخانه داران برای نگهداری از خرما تا ۹۰۰ هزار تومان هم می‌رسد، درصورتی‌که قیمت مصوب ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای ۶ ماه بوده و هیچ نظارتی هم بر کار این سردخانه‌ها نیست.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ حمایتی از سوی جهاد کشاورزی و سازمان صمت از نخل‌دار صورت نگرفته، افزود: به همین علت مجبور شدم خرمایی که با هزاران زحمت برداشت کرده‌ام را به قیمت ناچیز به‌واسطه گران بفروشم تا بیش از این متضرر نشوم.

حسن فریبرزی رئیس خانه کشاورز دشتستان در این باره گفت: جهاد کشاورزی هیچ حمایتی از نخل داران دشتستانی انجام نداده و کشاورز به‌ناچار در مقابل قیمت پایین خرما، تسلیم خواسته دلال‌ها است.

وی افزود: همه نهاده‌های کشاورزی امسال چندبرابر شده ولی قیمت خرما از سال گذشته هم کمتر شده است. جهاد کشاورزی هم تاحدودی کشاورزان را تحویل نمی‌گیرد و هیچ قدرت چانه‌زنی نداریم.

رئیس خانه کشاورز دشتستان گفت: باوجوداینکه سردخانه‌های دشتستانی هزینه نگهداری خرما را تا سه برابر افزایش داده‌اند، از ماه گذشته همه سردخانه‌های نگهداری خرما در شهر آب پخش تکمیل شده و جایی برای انبار خرما وجود نداشته و به همین خاطر کشاورز مجبور است که تسلیم خواسته دلال شود و محصول خود را با قیمت ناچیزی به فروش برساند.

جهاد کشاورزی: سازمان صمت مسؤول پیگیری است

خسرو عمرانی در خصوص تعرفه نگهداری خرما در سردخانه‌ها اظهار داشت: جهاد کشاورزی جلسه مشترکی را با سازمان صمت و سردخانه داران نگهداری خرما انجام داده که قرار بود سازمان سمت برآوردی از هزینه‌های روز سردخانه‌ها ارائه نماید تا در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح و جمع‌بندی شود اما تاکنون این جمع‌بندی انجام نشده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: همچنین تسهیلات ارزان قیمتی با اعتبار استانی در اختیار سردخانه داران هم استانی قرار گرفته که بتوانند خدمات‌دهی ارزان قیمتی به کشاورزان داشته باشند.

سازمان صمت: تعزیرات باید برخورد کند!

رضا جمالی در گفتگو با خبرنگار فارس در خصوص تعرفه سردخانه داران اظهار داشت: تعرفه قیمت‌ها به‌صورت مکتوب به انجمن سردخانه داران ارسال شده و هیچ تعرفه‌ای را به تعرفه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده نمی‌پذیریم.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان بوشهر افزود: اینکه انجمن سردخانه داران به‌صورت خودسرانه، تعرفه سردخانه‌ها را آنالیز و ابلاغ کرده‌اند، به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و اگر سردخانه داران نرخ فعلی را قبول ندارند، می‌توانند اعتراض خود را به سازمان حمایت از حقوق تولیدکننده داشته باشند.

وی با بیان اینکه سازمان صمت ابزاری برای برخورد ندارد، گفت: سازمان صمت فقط می‌تواند پرونده‌های تخلف سردخانه داران را به تعزیرات حکومتی ارجاع دهد.

تعزیرات: سازمان صمت خاطیان را معرفی نکرده!

زهرا افضلی نیا در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص تخلفات سردخانه داران اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های اجرایی متولی موظف هستند که تخلفات را به تعزیرات حکومتی ارسال کنند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی استان بوشهر افزود: اما تاکنون هیچ پرونده تخلف سردخانه‌ای از سوی سازمان صمت به ما ارجاع داده نشده است.

بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد که علی‌رغم تأکیدات همیشگی رؤسای سه سازمان صمت، تعزیرات و جهاد کشاورزی استان بوشهر مبنی‌بر حمایت از کشاورزان و نظارت بر قیمت‌ها، اما این سازمان‌ها با پاس‌کاری وظایف خود به سازمان دیگر، مقصران اصلی مشکلات امروز کشاورزان به‌خصوص نخل داران در استان بوشهر هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان