کد خبر : 5687
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۰۰
-

نگرانی رهبر حکیم انقلاب اسلامی از بی‌توجهی به مساله کتابخوانی/کتاب، عاملی مهم برای پیشرفت جامعه

نگرانی رهبر حکیم انقلاب اسلامی از بی‌توجهی به مساله کتابخوانی/کتاب، عاملی مهم برای پیشرفت جامعه
مساله کتابخوانی و فرهنگ آن یکی از مسائل مهم و اساسی برای رشد و پیشرفت و نمود جامعه و کشور است، این فرهنگ کتابخوانی در کشور ما یکی از دغدغه‌های مهم رهبر انقلاب از سال‌های گذشته تا کنون بوده است.؛

به گزارش بوشهرنیوز- مساله کتابخوانی و فرهنگ آن یکی از مسائل مهم و اساسی برای رشد و پیشرفت و نمود جامعه و کشور است، این فرهنگ کتابخوانی در کشور ما یکی از دغدغه‌های مهم رهبر انقلاب از سال‌های گذشته تا کنون بوده است.

اگر جامعه‌ای روح آن با کتاب انس بگیرد، دیگر در برابر دشمن نمی‌تواند سر خم کند، اساسا جامعه باسواد، فهیم و بصیر راحتر می‌تواند توطئه‌ها را خنثی کند و به اهداف و آرمان‌های خود نزدیکتر شود.

متاسفانه در کشور ما نسبت به کتابخوانی بی‌توجهی دردناکی صورت گرفته است و جامعه ما به ویژه نسل جوان از کتاب و کتابخوانی دوری می‌کند.

رهبر معظم انقلاب در این رابطه معتقدند: «در جامعه‌ی ما بی‌اعتنائی به کتاب وجود دارد.» و «با تلخی‌ باید اعتراف‌ کنیم‌ که‌ رواج‌ کتاب‌ و روحیه‌ی‌ کتابخوانی در میان‌ ملت‌ عزیز ما که‌ خود یکی‌ از مشعلداران‌ فرهنگ‌ و کتاب‌ و معرفت‌ در طول‌ تاریخ‌ پس‌ از ظهور اسلام‌ بوده‌ است‌، بسی‌ کمتر از آنچیزی‌ است‌ که‌ از چنین‌ ملتی‌ انتظار می‌رود.»؛ «ما باید جوانان را به کتابخوانی عادت دهیم، کودکان را به کتابخوانی عادت دهیم؛ که این تا آخر عمر همراهشان خواهد بود.»

این سخنان از دهان حکیم و بصیری است که خود مشعل‌دار فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و مسوولان فرهنگی کشور باید این توصیه‌های دلسوزانه و هشدارها را جدی بگیرند و برای آن چاره‌ای بیاندیشند.

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: در منزل من، همه افراد، هرشب در حال مطالعه خوابشان مى‌برد، همه خانواده‌هاى ایرانى باید این‌گونه باشند

ایشان تصریح می‌کنند: من این را مى‌خواهم عرض کنم که در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان مى‌برد. خود من هم همین‌طورم. نه این‌که حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مى‌کنم؛ تا خوابم مى‌آید، کتاب را مى‌گذارم و مى‌خوابم. همه افراد خانه ما، وقتى مى‌خواهند بخوابند حتماً یک کتاب کنار دستشان است. من فکر مى‌کنم که همه خانواده‌هاى ایرانى باید این‌گونه باشند. توقّع من، این است.

باید پدرها و مادرها، بچه‌ها را از اوّل با کتاب محشور و مأنوس کنند. حتّى بچه‌هاى کوچک باید با کتاب اُنس پیدا کنند.

باید خریدِ کتاب، یکى از مخارج اصلى خانواده محسوب شود. مردم باید بیش از خریدن بعضى از وسایل تزییناتى و تجمّلاتى – مثل این لوسترها، میزهاى گوناگون، مبلهاى مختلف و پرده و… -، به کتاب اهمیّت بدهند.

اوّل کتاب را مثل نان و خوراکى و وسایل معیشتى لازم بخرند؛ بعد که این تأمین شد به زواید بپردازند.

کتاب مضر

بعضی کتابها مضر است. مجموعه‌ای که متصدی امر کتاب است، نمیتواند با اتکاء به این فکر که ما آزاد میگذاریم، خودشان انتخاب کنند، هر کتاب مضری را وارد بازار کتابخوانی کند.

باید جلوی برخی از کتاب‌ها که ذهن و فکر انسان را تخریب می‌کند یا آن را به جمود می‌رساند، گرفته شود.

عادت به کتاب

باید به فرزندانمان هم از کودکی عادت بدهیم کتاب بخوانند، وقتی ایام فراغتی هست، روز جمعه‌ای هست که تفریح می‌کنند، حتما بخشی از آن روزها را به کتاب خواندن اختصاص دهند.

استمرار کودکان به مطالعه تضمین کننده جوانان و نسل جدید آینده کشور می‌شود این همان چیزی است که دشمن به شدت از آن هراس دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان