کد خبر : 5708
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۰۰
-

استفاده شخصی از بیت المال در حکومت علوی ممنوع

استفاده شخصی از بیت المال در حکومت علوی ممنوع

به گزارش بوشهر‌نیوز، امیرالمومنین(ع) اول شخص عالم پس از پیامبر(ص) گرامی اسلام سه نوع صفات داشتند، صفات معنویِ الهی، صفات برجسته انسانی و صفات حکومتی. صفات معنوی امام علی را که با هیچ چیز و هیچ کسی قابل سنجش نیست، برای ما زمینی‌ها قابل درک و تصور هم نیست که این نشان از عروج معنوی این

به گزارش بوشهر‌نیوز، امیرالمومنین(ع) اول شخص عالم پس از پیامبر(ص) گرامی اسلام سه نوع صفات داشتند، صفات معنویِ الهی، صفات برجسته انسانی و صفات حکومتی.

صفات معنوی امام علی را که با هیچ چیز و هیچ کسی قابل سنجش نیست، برای ما زمینی‌ها قابل درک و تصور هم نیست که این نشان از عروج معنوی این امام همام دارد.

صفات برجسته انسانی ایشان صفاتی بودند که انسان مسلمان و غیر مسلمان و مسیحی و غیر مسیحی و بی‌دین و با دین و همه را مجذوب می‌کرد.

اما دسته سوم صفات امام علی که نگارنده به دنبال بیان آن نیز است، صفات حکومتی ایشان است که به عنوان نتیجه مسئله امامت به حساب می‌آید.

اجتناب از زخارف و زینت‌های دنیا برای خود، یکی از صفات و آداب حکومت داری امیرالمؤمنین(ع) بود، ایشان در زمان رهبری خود هیچگاه از این مال و اموال دنیا که به واسطه حکومت داری مهیا می‌شود، هیچگاه بهره و استفاده شخصی نبرد.

یکی از بلاهای حکومت‌های دنیا که بعضاً برخی از مسؤولان و مدیران ما نیز دچار آن می‌شوند این است که به محض رئیس یا مدیر یک جایی شدند یا منابع مالی کشور در اختیار آنها قرار گرفت، دچار وسوسه می‌شوند و به سمت و سوی استفاده از زخارف و زینت دنیا کشیده می‌شوند.

این مسئله‌ای است که در دوران پهلوی به صورت گسترده خود را نشان می‌داد، در آن دوران پست و شنیع مسؤولان و مدیران رتبه یک کشور اموال و امکانات مردم را متعلق به خود می‌دانستند و در راه رسیدن به زینت و زخارف دنیا از یکدیگر سبقت می‌گرفتند.

امروزه متاسفانه برخی از مسؤولان با تغییر مسیر و پشت کردن به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب، راه رضاخان‌ها را طی می‌کنند که این برای مردم و ملت ما قابل پذیرش نیست.

در منطق علوی و آموزه‌های دینی استفاده شخصی از امکانات عمومی و بیت‌المال به هیچ قابل قبول نیست و اسلام بر آن مهر بطلانی زده است.

امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی و همچنین خلف صالح ایشان حضرت امام خامنه‌ای همواره از اجتناب مسؤولان به اشرافی‌گری، تجمل‌گرایی و روی آوردن به زخارف و اموال و زینت‌های دنیا تاکید کرده‌اند.

امیرالمومنین هیچگاه اموال عمومی را در جهت مصرف شخصی خود به میدان نیاورد و در برابر زیاده‌خواهی‌ها آشناها و اطرافیان خود نیز سختیگرانه واکنش نشان می‌داد که برخورد او با برادرش عقیل بن ابی‌طالب الگوی مناسبی برای همه کارگزاران و مدیران است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان