کد خبر : 5747
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
-

پرواز مرغ و لبنیات از سفره مردم با سوءمدیریت دولت

پرواز مرغ و لبنیات از سفره مردم با سوءمدیریت دولت
طی روزهای اخیر موج جدیدی از گرانی­‌ها در اقلام پرمصرف و اساسی کشور آغاز شده است؛ شیر، روغن، مرغ و میوه جزو اقلامی هستند که یکباره با جهش قیمتی روبه‌­رو شدند. آمارهای مرکز آمار نیز نشان می­‌دهد تورم ماهانه آبان (یعنی تغییر قیمت­‌ها نسبت به مهر ماه) حدود ۸.۱ درصد و تورم نقطه به نقطه آبان (یعنی تغییر قیمت‌ها نسبت به آبان ۹۸) نیز بیش از ۴۶ درصد بوده است!؛

به گزارش بوشهرنیوز- قیمت برخی اقلام اساسی از جمله مرغ و لبنیات در روزهای اخیر با جهش عجیبی مواجه شد، جهشی که به تعبیری کمرشکن است.

طی روزهای اخیر موج جدیدی از گرانی­‌ها در اقلام پرمصرف و اساسی کشور آغاز شده است؛ شیر، روغن، مرغ و میوه جزو اقلامی هستند که یکباره با جهش قیمتی روبه‌­رو شدند. آمارهای مرکز آمار نیز نشان می­‌دهد تورم ماهانه آبان (یعنی تغییر قیمت­‌ها نسبت به مهر ماه) حدود ۸.۱ درصد و تورم نقطه به نقطه آبان (یعنی تغییر قیمت‌ها نسبت به آبان ۹۸) نیز بیش از ۴۶ درصد بوده است!

این بدین معناست که خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۶ درصد بیشتر از آبان ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند.

این جهش غیرطبیعی اقلام اساسی در حالی صورت گرفته است که همواره مسوولان مربوطه دم از گسترده بودن اقلام در بازار و کشور می‌زنند، پس چرا با وجود ازدیاد، اینگونه اقلام سر به فلک می‌کشد.

البته در بین اقلام گران شده، مرغ جایگاه ویژه‌­ای دارد زیرا طی حدود هفت ماهه امسال هر کیلو مرغ از ۱۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسید اما در چند روز اخیر، قیمت مرغ مجددا از ۲۵ هزار تومان به ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان ترقی کرد تا حدود ۴۲ درصد طی تنها یک هفته گران شده باشد!

این در حالی است که قیمت گوشت نیز به­‌دلیل افزایش محسوسی که پیدا کرده بود، مقداری از تقاضای کالاهای پروتئینی را به ­سمت بازار مرغ روانه کرده بود، اما حالا به ­نظر می‌رسد مصرف مرغ هم تحت­‌الشعاع این گرانی­‌ها قرار بگیرد.

این جهش عجیب و غریب قیمت‌ها باعث شده که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند و از لحظه افزایش قیمت این کالاهای لازم و اساسی از جمله مرغ، کسی دست به ویترین مغازه‌ها نمی‌زند!

وضعیتی که امروز مردم آن را مشاهده می‌کنند، اثر بی‌تدبیری و سوءمدیریت دولت است، دولتی که به جای کار، به شعار دل بست و به جای استفاده از ظرفیت‌های داخلی به سمت خارج غش کرد.

اتفاقات اخیر در ماه­‌ها و حتی سال‌­های گذشته بی­‌سابقه نبوده است، بنابراین نگاهی به­ اتفاقات گذشته نیز می­‌تواند سرنخ­‌های خوبی برای حل مشکلات کنونی بدهد. نمونه بارز این تجربه هم طی همین چند روز گذشته رخ داد که قیمت گوجه‌فرنگی، برنج، پوشک و… دفعتا بالا رفت و دولت طی تصمیم درستی اقدام به تسهیل خروج کالاها از گمرک نمود. بر این اساس، حدود ۱.۳ میلیون تن کالا از هفت میلیون کالا طی چند روز ترخیص شد و با افزایش عرضه کالاها قیمت­‌ها نیز متعادل­‌تر شد، از طرف دیگر، حضور میدانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گمرکات نیز در تسریع این فرآیند اثرگذار بود.

بنابراین، همین حالا هم اگر روحیه کار جهادی و عزم مناسبی در میان مسئولان وجود داشته باشد، می­‌توان گفت هیچ بن­‌بستی وجود ندارد. از خاطر نبریم که حل ریشه­‌ای مشکلات اقتصادی نیازمند جلوگیری از انبساط‌­های پولی و اعتباری است و این مهم نیز، در گرو اصلاح ساختاری بودجه است که متاسفانه دولت با تمام وعده‌هایی که داده، به آن تن نمی‌دهد!

البته برخی عوامل برون­‌زا مانند تعطیلی­‌های کرونایی نیز به هیجان کاذب خرید، دامن زده است اما شاید مهم‌ترین دلیل این گرانی‌ها همان بی‌انضباطی مالی دولت و وابستگی بیش از حد اقتصاد به خارج است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان