کد خبر : 6582
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
-

مسئله سگ‌های ولگرد بوشهر در حال تبدیل به یک بحران/ بی‌خیال امنیت شهروندان!

مسئله سگ‌های ولگرد بوشهر در حال تبدیل به یک بحران/ بی‌خیال امنیت شهروندان!
شهر بوشهر مدت زمان زیادی دچار چالش پرسه سگ های ولگرد شده و نارضایتی‌های زیادی را از سوی شهروندان را دنبال داشته است. وجود این سگ‌ها در محلات بوشهر باعث بهم ریختگی چهره شهر و به خطر افتادن امنیت شهروندان شده است و هر از چند گاهی برخی اتفاقات و خبرهای ناگوار از حمله این حیوان به مردم شنیده می‌شود. ؛

به گزارش بوشهرنیوز- در تمامی شهرها و روستاها سگ‌های بلا صاحبی وجود دارد که گاها بعضی از آنها بیماری‌هایی دارند و در خبرها همیشه خوانده‌ایم که این حیوانات آسیب‌هایی هم به انسان‌ها می‌زنند و دچار مزاحمت برای شهروندان آن منطقه می‌شوند.

شهرداری بسیاری از شهرها برای نگهداری از آنها یک مکان تدارک دیده‌اند و با نظارت نهادهای مربوطه به صورت صحیح از آنها مراقبت می‌کنند.

شهر بوشهر مدت زمان زیادی دچار این چالش شده و نارضایتی‌های زیادی را از سوی شهروندان را دنبال داشته است. وجود این سگ‌ها در محلات بوشهر باعث بهم ریختگی چهره شهر و به خطر افتادن امنیت شهروندان شده است و هر از چند گاهی برخی اتفاقات و خبرهای ناگوار از حمله این حیوان به مردم شنیده می‌شود.

پیشنهاد ایجاد کمپ نگهداری از سگ‌های ولگرد

در همین راستا اکبر توسلی عضو پنجمین دوره شورا شهر بوشهر در ابتدا کار خود در شورا شهر پیشنهاد ایجاد کمپ نگهداری از سگ‌های ولگرد را در صحن علنی این شورا مطرح کرد و گفت: سگ‌های بلاصاحب شهری چهره شهر را به هم ریخته‌اند و ما می‌توانیم با ایجاد یک‌کمپ از آنها نگهداری کنیم و این اقدام می‌تواند چالش‌های فعلی در مدیریت شهری را از بین ببرد.

وی افزود: با زنده گیری و عقیم کردن سگ‌های بلا صاحب می‌توانیم این چالش را مدیریت کنیم.

 بهره‌برداری از کمپ سگ‌های ولگرد در بوشهر

چند ماه بعد از پیشنهاد عضو شورای شهر بوشهر معاون وقت اجرایی شهرداری بندر بوشهر در جلسه‌ای که به همین منظور در فرمانداری بوشهر برگزار شده بود خبر از بهره‌برداری کمپ سگ‌های ولگرد در حریم پنج کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر داد و بعد از مدتی شهرداری با همکاری اقشار مختلف مردم سگ‌های ولگرد محلات را تا حدودی جمع آوری کرد و در معابر و خیابانها کمتر شاهد وجود این سگ‌ها بوده‌ایم.

اما پس از مدتی دوباره نارضایتی‌ها در این خصوص مجدد اوج گرفت و شاهد حضور این حیوانات در معابر سطح شهر بوده‌ایم تا جایی که چندی پیش پسر بچه‌ای بر اثر حمله سگ‌های ولگرد دچار مصدومیت شد.

وعده مجدد جمع آوری سگ‌های ولگرد

با بغرنج شدن مجدد این مساله، موضوع سگ‌های ولگرد در دستور کار جلسه شورای شهر بوشهر قرار گفت. داریوش پوربهی رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر نیز خبر از جمع آوری سگ‌های ولگرد داد و گفت: سگ‌های سرگردان در این بندر با همکاری دستگاه‌های مربوطه و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های دوست دار حیوانات و محیط زیست جمع‌آوری می‌شوند.

وی افزود: سگ‌های سرگردان در شهر بوشهر سلامت، امنیت و بهداشت شهروندان را به خطر انداخته و پرسه زدن این حیوانات در معابر عمومی شهر منظره ناپسندی ایجاد کرده‌است.

وی در این ارتباط برای هماهنگی جمع‌آوری این سگ‌ها نشستی با حضور مدیران شهرداری، محیط زیست، مرکز بهداشت، دامپزشکی، پایگاه‌های هوایی و دریایی، اداره بندر و بخشداری در فرمانداری بوشهر برگزار تصمیم‌هایی در این زمینه گرفته شد.

پوربهی ادامه داد:در این نشست مقرر شد از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های دوستدار حیوانات و محیط زیست کمک گرفته شود و نمنایندگان دستگاه‌های ذیربط بازدیدی از کمپ نگهداری سگ‌های بلاصاحب شهرداری بندر بوشهر داشته باشند.

وی با تاکید بر رفع مسائل و مشکلات این کمپ اظهار کرد: همچنین مقرر شد اداره کل دامپزشکی در زمینه عقیم سازی و پلاک‌گذاری این سگ‌ها اعتباری اختصاص دهد و سازمان محیط زیست نیز در این زمینه همکاری داشته باشد.

به خطر افتادن امنیت شهروندان

احمد محمدی شهروند ساکن محله جنوبی بوشهر در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: برای رفتن به محل کار روزانه مسیر زیادی راه پیاده طی می‌کنم و صبح‌ها شاهد سگ‌های زیادی در خیابان هستم که حقیقتاً بعضی اوقات جرأت رد شدن از خیابان را هم ندارم.

این شهروند عنوان کرد: وجود این حیوانات در سطح شهر جز اینکه ظاهر زیبای این دیار را بهم ریخته بلکه امنیت و آسایش خانواده‌ها هم تحت تأثیر قرار داده و خانواده‌ها با وجود این حیوانات نمی‌توانند خیابان قدم بزنند.

مردمی که از ترس سگ وارد مغازه نمی‌شوند

علی احمدی یکی از کاسبان محله ریشهر بوشهر در گفتگو با ما اظهار داشت کرد: وجود سگ‌های ولگرد کاسبی ما را هم تحت تأثیر قرار داده است و گاها سگ‌های ولگرد می‌آیند و درب مغازه ما می‌ایستند و به هیچ عنوان از آنجا حرکت نمی‌کنند و خانواده‌ای که می‌خواهد از مغازه ما خرید کند وقتی با این صحنه مواجه می‌شود دیگر وارد مغازه نمی‌شود و از ما خرید نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان عضوی از کسبه و بازاریان این شهر از مسؤولین شهرداری تقاضا داریم به این معضل رسیدگی شود تا کسب و کار ما مورد تهدید قرار نگیرد.

کمپ نگهداری سگ‌ها جابجا می‌شود

 رباب عبیدی در خصوص نگهداری سگ‌های ولگرد در کمپ ایجاد شده توسط شهرداری بوشهر اظهار داشت: حدود ۲۰۰ سگ هم اکنون در این کمپ نگهداری می‌شوند اما به دلیل اعتراض‌های مکرر شهروندان از محل نگهداری این سگ‌ها در حال جابجایی این کمپ هستیم.

عضو شورای شهر بوشهر در خصوص جابجایی این کمپ اظهار داشت: در حال حاضر یک نفر با همکاری حامیان محیط زیست مشغول به انجام این کار شده‌اند و به صورت خودجوش در کمپ از این سگ‌ها نگهداری می‌کند.

وی افزود: تمام اقدامات اعم از جمع آوری، غذا، عقیم سازی، واکسناسیوم و… به عهده خود فرد است که مقرر گردیده انجام دهد.

عبیدی در خصوص قرارداد این فرد با شهرداری افزود: مقرر گردیده سه ماه به صورت آزمایشی فعالیت خود را انجام دهد و در صورت رضایت شهرداری به مدت یک سال قرارداد تنظیم می‌شود.

وی در پایان یاد آور شد: این قرارداد در صورتی که شهرداری از عملکرد این فرد راضی نباشد به صورت یک طرفه می‌تواند فسخ کند.

 اما با وجود این اقدام شهرداری و شورا شهر وضعیت شهر تغییری نکرده و امروز در هر کجای شهر بوشهر که تردد کنید شاهد معضل پرسه زدن سگ‌های ولگرد آن هم به صورت دسته جمعی هستید. باید دید چه اقدامی موثری در خصوص رفع این چالش مدیریت شهری انجام خواهد شد.

گزارش: ایمان شجاعی مقدم

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان