کد خبر : 659
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
-

نگاهی به وضعیت مدارس و آموزش در بوشهر؛

ارتقای کیفیت مدارس بوشهر نیازمند همراهی مردم و تدبیر دولت

ارتقای کیفیت مدارس بوشهر نیازمند همراهی مردم و تدبیر دولت
بوشهرنیوز: استان بوشهر به جهت کمیت وکیفیت آموزشی شاخص های جالب و قابل توجهی دارد. از ۳۳ مدرسه زیر پنج دانش‌آموز تا کوچکترین مدرسه روستایی در کوه‌های دوراهک که دارای یک دانش آموز و یک معلم است.؛

به گزارش بوشهرنیوز؛ یکی از مولفه ها و شاخصه های اصلی توسعه همه جانبه، آموزش و پرورش است. شاخصه ای که در کشورهای توسعه یافته اهتمام و توجه ویژه و اصلی مسوولان را به خود جلب و جذب می کند.

در ایران اما این میدان همیشه با غفلت و نقصان روبرو بوده است. از مدارس پرجمعیت چند شیفته گرفته تا کپرنشینی و ساختمانهای ویران و خطرآفرین.

استان بوشهر نیز از این موقعیت سهم خود را دارد. این را مسوولین استان هم معتقدند؛ ناصر کرمی مدیرکل آموزش و پرورش استان به خوبی بیان می کند و می گوید اگر همراهی مردم در کنار ما حس نمی شد امکان بازگشایی مدارس را به نحو مناسب نداشتیم.

 

در کشور های توسعه یافته آموزش و پرورش در برنامه ریزی خرد و کلان به عنوان اولویت قلمداد می شود و این ضرورت در کشور ما نیز حس می شود و نیاز است که آموزش و پرورش را با نگاه جدی تری دنبال کنند.

 

وی آموزش و پرورش را دستگاهی سازنده می داند که به همه دستگاه ها مرتبط است و خروجی آموزش و پرورش، سکان داران آینده این کشور خواهند بود و همه مشاغل از آورده های آموزش و پرورش نیرو جذب خواهند کرد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان می گوید با توجه به کمبودهای زیادی که در آموزش و پرورش وجود دارد همه ما باید به عنوان نماینده ای از فرهنگیان در هر جایی که صاحب تریبونی شدیم این مسئله را عنوان کنیم تا مسئولان را نسبت به شرایط و مشکلات مدرسه آگاه سازیم.

مدیر مدرسه باید نقش تربیتی خود را ایفا کند اما به علت وجود کمبودها، مدیر نقش تدارکاتی را به خود می گیرد و از وظیفه اصلی خود دور می شود که این خود مشکل آفرین خواهد بود.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فریاد معلمان برای امروز نیست و برای فرزندان این مرزبوم است می گوید به عنوان یک نیروی فرهنگی در هر جایی که همکاران ما مطالبه گری مدنی داشته باشند در کنار آن ها تمام قد خواهم ایستاد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان صحه می گذارد که ما فرهنگیان با توجه به اینکه رسالت معلمی را پذیرفتیم با وجود همه مشکلات معیشتی هیچ کوتاهی در تعلیم و تربیت دانش آموزان نخواهیم داشت.

 

کرمی با بیان اینکه شورای مدرسه به عنوان اصلی ترین نهاد در مدرسه قدرت برنامه ریزی دارد مدیران مدارس را موظف به اجرایی کردن این شورا می داند تا در چهارچوب قانون برای دانش آموزان در طول یکسال تحصیلی برنامه ای تدوین کنند.

 

مدرسه به عنوان صف مقدم آموزش و پرورش فعالیت می کند و باید خود مدارس تصمیم گیری بیشتری برای فعالیت های خود داشته باشند. برنامه یک سال تحصیلی از بالا به پایین ابلاغ می شود که با این شرایط سیستم آموزشی نیاز به اصلاح دارد و نیاز است در این موضوع تمرکز زدایی شود.

 

دبیر شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه اگر ما خواهان مشارکت خانواده ها هستیم صرفا نباید نگاه مالی به آنان داشته باشیم معتقد است انجمن اولیا و مربیان نقش مشارکتی در مدرسه دارد و در تصمیم گیری و تصمیم سازی نیز نقش آفرین است و مدارس باید به خوبی از ظرفیت اولیا استفاده کنند.

 

بیشترین مدارس تخریبی استان در شهرستان تنگستان و منطقه سعدآباد است که با توجه به مشکلات اقتصادی باید از ظرفیت خیرین در این موضوع استفاده شود.

 

طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان در استان دوباره اجرایی خواهد شد و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ۱۲ درصد اعتبارات  این طرح به زودی ابلاغ و ۷۰ درصد آن  به روستاهای بخش‌های مختلف استان بوشهر  تخصیص می‌یابد.

 

توزیع این اعتبار در کمیته تخصصی انجام می‌شود و اعتبارات اجرای طرح  تقویت بنیه تحصیلی دانش آموزان به تناسب دانش آموزان اختصاص می‌یابد.

جالب اینکه ۳۳ مدرسه در استان بوشهر هر کدام زیر ۵ نفر دانش آموز دارند و کوچکترین مدرسه روستایی در کوه‌های دوراهک بندر دیر دارای یک دانش آموز با یک معلم است.

 

در منطقه سعدآباد شش هزار و ۶۳۸ دانش آموز در دوره های تحصیلی، پیش دبستانی و آموزش و پرورش استثنایی تحصیل می کنند که از این تعداد ۴۶۸ دانش آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند.

 

۶۰ نفر از دانش آموزان این منطقه در دانشگاه های دولتی قبول شده اند و پژوهسرای منطقه با همت همکاران موفق به کسب مقام سوم کشوری شده است.

 

به دلیل کمبود امکانات آموزشی و کمک آموزشی در منطقه خیلی از د انش آموزان مستعد منطقه به مناطق همجوار مهاجرت کرده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان