کد خبر : 6922
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
-

چک برگشتی برجام نقد می‌شود؟/ وین خاطره‌ساز بدعهدی‌ غربی‌ها

چک برگشتی برجام نقد می‌شود؟/ وین خاطره‌ساز بدعهدی‌ غربی‌ها
وین یادآور توافقی است که ایران وارد یک بازی برد-باخت شد. باختی که نصیب ایران شد و بردی که نصیب آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها! در این توافق ایران تمام تعهدات خود را انجام داد و طرف مقابل هیچ یک از تعهدات خود را اجرایی نکرد. اکنون باید دید این بازی به نفع ایران دور میخورد یا نه؟ ؛

به گزارش بوشهرنیوز- وین پایتخت اتریش برای دومین بار میزبان نشست  مجازی کمیته مشترک برجام برای بررسی راهکارهای بازگشت طرفهای اروپایی و آمریکا به برجام و تعهداتشان است و در این نشست ایران هیچ دیدار مجازی و مذاکره ای با طرف آمریکایی نخواهد داشت و مذاکره صرفا میان ۴+۱ و ایران است.

نشست حضوری امروز پس از آن برگزار می‌شود که روز جمعه ۱۳ فروردین ماه نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا برگزار و به دلیل اینکه مباحث مطرح شده به پایان نرسید، طرفین توافق کردند گفت‌وگوها را به صورت رو در رو در شهر وین ادامه دهند.

ایران خاطره خوبی از وین ندارد

در بازگشت به گذشته برجام، وین همان شهری است که این توافق نامه امضا و اعلام شد، پس از بیست‌ و دو ماه مذاکره، ظریف به همراه تیم مذاکره‌کننده ایرانی پس از ۱۷ روز مذاکره فشرده در این شهر به برجام رسیدند.  در همین وین، موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یک نشست رسمی در مقابل رسانه‌ها با خواندن بیانیه‌ای به زبان انگلیسی و فارسی اعلام کردند که توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران به دست آمده‌است.

پس از آن بود که ایران بسیاری از تعهدات هسته‌ای خود از جمله نابودی راکتور هسته‌ای اراک، از بین بردن زیرساخت‌های سایت فردو، خارج ساختن بخشی از تولیدات اورانیومی و … را آغاز کرد اما هرچه منتظر ماندیم طرف مقابل هم تعهدات خود را آغاز کند هیچ خبری نشد!

 امضای کری چگونه از بین رفت؟

با تغییر دولت اوباما و روی کار آمدن ترامپ، ایران علی رغم ادامه انجام تعهدات خود همچنان از عواید برجام محروم بود و در یک حرکت دیگر در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ ترامپ رسما خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و تضمین امضای کری از بین رفت و در ادامه دولت ترامپ تحریم‌های خود علیه ایران را به عنوان پروژه فشار حداکثری برای گرفتن امتیازات بیشتر در زمینه موشکی و فعالیت های منطقه ای ایران فعال کرد.

بایدن و رویای احیای بی چون و چرای تعهدات برجامی ایران

 با پیروزی بایدن به عنوان یک دموکرات و معاون دولت اوباما که برجام را امضا کرده بود برخی زمزمه‌ها برای بازگشت آمریکا به برجام و احیای آن شنیده شد.گذر زمان مشخص کرد که حتی دولت بایدن نیز قصد بازگشت بی چون و چرا به برجام ندارد و سعی دارد از این طریق مسیر جدیدی برای مذاکره در مورد مسائل موشکی و منطقه ای باز کند.

با مصوبه مجلس و تعیین زمان برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی تکاپو در میان کشورهای اروپایی و آمریکا برای احیای برجام افزایش یافت اما باز در این مسیر تیم مقابل سعی دارد ایران را بدون انجام تعهدات خود به تعهدات حداکثری برجام بازگرداند اما سیاست قطعی و منطقی ایران در خصوص بازگشت به تعهدات حداکثری همه طرفین برجام و رفع عملی تمامی تحریم های آمده در برجام و راستی آزمایی لغو تحریم ها توسط ایران و سپس انجام تعهدات برجامی توسط ایران است، از آنجایی که ایران در سابقه خود انجام تمامی تعهدات را داشته حال این طرف مقابل است که باید به تعهدات خود عمل کند.

کاهش اجرای تعهدات هسته‌ای ایران

 با تصویب مجلس شورای اسلامی ایران اقدام به کاهش اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در برجام کرد تا طرف های غربی جدیت ایران در دفاع از منافع خود بر اساس برجام درک کنند. در این مدت ایران به صورت قانونی تعهدات خود را کاهش داد و از برجام نیز خارج نشد. منطق ایران روشن بود: برجام باید تمام و کمال اجرا شود نه اینکه فقط یک طرف این توافق به تعهدات خود پایبند باشد.

ادعای عجیب آمریکایی‌ها: ایران به برجام بازگردد فقط تحریم‌های اعمالی ترامپ رفع می‌شود

خبرنگار پی‌بی‌اس یکشنبه گذشته در نشستی از رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران پرسید که دولت بایدن با بیش از ۵۰۰ تحریمی که در دوران ترامپ علیه ایران اعمال شده چه خواهد کرد،‌ که وی پاسخ داد: «ایران باید از مزایای توافق هسته‌ای بهره‌مند شود در صورتی که تهران تمامی گام‌هایی که برخلاف برجام بوده را بازگرداند، دولت بایدن باید تمامی این تحریم‌ها را که بر خلاف توافق هستند، لغو کند».

ظاهرا باز هم روند مد نظر آمریکایی‌ها تکرار تاریخ است. به ایران وعده می‌دهند که اگر ایران تعهدات کاهش یافته را به حالت قبل بازگرداند آمریکا نیز بخشی از تعهدات برجامی خود را انجام خواهد داد!

سیاست قطعی ایران چیست؟

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۹ بهمن سال ۹۹ فرمودند: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حق هیچ‌گونه شرط‌گذاری ندارند؛ زیرا تعهدات برجامی خود را نقض کردند و آن طرفی که باید شرط بگذارد جمهوری اسلامی است زیرا به تعهدات خود پایبند بود؛ بنابراین ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.

دست‌وپا زدن آمریکایی‌ها برای حضور در نشست وین

پس از آنکه قرار نشست حضوری وین قطعی شد، خبری منتشر شد که «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران ریاست هیأت آمریکایی را در وین برعهده دارد و مذاکراتی را با طرف‌های دیگر برجامی به غیر از ایران صورت خواهد داد.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه دوشنبه نیز اعلام کرد: «ما قطعا آماده گفت‌وگوهای مستقیم با ایران در جریان مذاکرات این هفته وین هستیم».

موضع قاطع ایران در برابر آمریکایی‌ها

بعد از اعلام حضور آمریکایی‌ها در وین، «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در اظهاراتی تاکید کردند که ایران مذاکره‌ای با آمریکا چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم ندارد.

شارژ انتخاباتی غرب‌گرایان

در این میان تکاپوی جریان غرب‌گرا برای بازگشت بایدن به برجام نکته جالب ماجراست و آنگونه که در خبرها آمده است این طیف در تلاش است با ارسال نامه‌ای به بایدن او را برای بازگشت به برجام ترغیب و به نوعی قطعه غربی پازل خود برای انتخابات ۱۴۰۰ را تکمیل کند.

هنوز تیتر روزنامه آرمان ملی از ذهن‌ها بیرون نرفته است که سیدعلی خرم در مقاله‌ای نوشت: آقای بایدن قرار این نبود! شوق و شور جریان غرب‌گرا پس از روی کار آمدن بایدن در آمریکا قابل درک بود اما شوک عدم تغییر رویه آمریکا این جریان را چنان سرخورده کرده بود که اینچنین به صراحت در رسانه‌هایشان از قول و قرار برجامی‌شان سخن گفتند.

سیاست هیات ایرانی چیست؟

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه در نخستین نشست هفتگی با خبرنگاران در سال جدید گفت : هیچ طرح گام به گامی هیچ وقت از سوی ایران مطرح نبوده و ایران هم هیچ طرح گامی به گامی را نپذیرفته است.

تیم ایرانی در وین قصد دارد سیاست ایران در مورد برجام را پیش ببرد و به طرفهای غربی بقبولاند که تعهدات خود را در عمل اجرا کنند تا ایران نیز بعد از راستی آزمایی به تعهدات خود بازگردد و هیچ توافقی جز این در کمیته مشترک برجام نمی تواند برای کشور و منافع ملی راهگشا باشد.

با این حال وین یادآور خاطرات خوبی برای ایرانی‌ها نیست. وین نقطه آغازی بود برای تمام بدعهدی‌های آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و ایران صادقانه تمام تعهدات خود را انجام داد. آیا هیات ایرانی بار دیگر گرفتار بازی آمریکایی‌ها می‌شوند یا خواهند توانست سیاست دفاع از منافع ملی را پیش برند؟ باید منتظر ماند و نتایج این دور از نشست‌های برجامی را رصد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان