کد خبر : 723
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
-

ترجیح مصلحت مردم بوشهر بر منافع شخصی/حمایت از شایسته سالاری در مدیریت

ترجیح مصلحت مردم بوشهر بر منافع شخصی/حمایت از شایسته سالاری در مدیریت

به گزارش بوشهرنیوز: با انتساب مدیر عامل جدید پارس جنوبی آقای سید پیروز موسوی فضای تازه ای در مسیر رشد و ارتقای فضای این مجموعه بزرگ صنعتی کشور پدید آمده است. این فضا هم مولود شایستگی های ایشان و هم تازگی حضورشان در این مجموعه مهم صنعتی است.   نکته قابل توجه در این فضا

به گزارش بوشهرنیوز: با انتساب مدیر عامل جدید پارس جنوبی آقای سید پیروز موسوی فضای تازه ای در مسیر رشد و ارتقای فضای این مجموعه بزرگ صنعتی کشور پدید آمده است. این فضا هم مولود شایستگی های ایشان و هم تازگی حضورشان در این مجموعه مهم صنعتی است.

 

نکته قابل توجه در این فضا این است که همه مدیران، مسوولان، نمایندگان، مردم و آحاد مختلف جامعه بایستی در این موقعیت خطیر، دست به دست هم بدهند و با ترجیح دادن مصالح مردم ومنافع کشور بر اهداف و اغراض شخصی و گروهی و حزبی و باندی، راه را برای یک تلاش جمعی و رسیدن به موفقیت استانی و ملی فراهم سازند.

 

یکی از مواردی که درباره این انتصاب اخیر از سوی برخی افراد مطرح می شود بحث بومیو غیر بومی بودن است. بحثی که ما در بوشهرنیوز پیش از این به صورت مبسوطو منطقی پاسخ آنرا داده ایم.

 

نکته این است که اصل و اساس مدیریت در نظام اسلامی مقوله خدمت است و آنچه می بایستی ملاک باشد راه خدمتگزاری بیشتر و بهتر به مردم است و اگر این ملاک مدنظر قرار گیرد دیگر نمی توان بومی و غیر بومی بودن را چندان به عنوان ملاک تعیین کننده در نظر گرفت و البته اینکه شایسته سالاری چتری است که باید بر همه مسایل دیگر سایه افکند و بالاتر و مهم تر از همه مباحث دیگر تلقی شود.

 

ضمن اینکه بحث مدیران غیر بومی البته وقتی با رعایت ملاک صلاحیت و شایستگی باشد اتفاقا می تواند زمینه های تعامل وهم افزایی و همکاری هرچه بیشتر میان مردم و مسوولین استانهای مختلف کشور را به دنبال داشته باشد.

 

همین استان بوشهر تابه حال در موارد متعددی مدیرانی داشته است که در عین غیر بومی بودن توانسته اند منشأ خدمات بسیاری در استان باشند و در عوض، نیروهای مستعد بوشهری نیز در استانهای دیگر کارنامه مورد قبول ومثمر ثمری از خود برجای گذاشته اند.

 

علاوه بر این، وقتی بحث مدیریتی به جای نکات فنی و دقیق، دستخوش سیاسی کاری و مباحثی از این دست می شود، زمینه های منفی و ذهنیت های ناخوشی نسبت به استان، در میان مسوولان کشوری ایجاد می کند و این قطعا به نفع مردم بوشهر نیست.

 

فراموش نکنیم که زندگی جمعی از جوانان و خانواده های آنها به همین مجموعه پارس جنوبی وابسته است و اگر با این رویکردهای غیرمعقول و منفعت طلبی های شخصی، عرصه مدیریتی این حوزه دچار اختلال شود اول گروهی که دود آن به چشمشان خواهد رفت خود مردم و جوانان و خانواده های بوشهری هستند.

 

نکته این است که در خوشبینانه ترین حالت، مخالفین، نه به خاطر منافع شخصی بلکه به خاطر غیرت و حساسیت بر روی بومی بودن مدیران استان، با این انتصاب مخالفند. در واقع این عده گمان می برند در نبود مدیر بومی، قطار توسعه استان متوقف می شود و مدیر غیربومی این توانایی را ندارد که به توسعه و پیشرفت کمک کند.

 

این در حالیست که خدمت در هر نقطه و مکانی مرز نمی شناسد و به اعتقاد مدیران کاربلد، باتجربه و کوشا، همه جای ایران سرای من است و در هر پست و مقامی خادم مردم باید بود.

 

حال اینکه عده ای عکس این فلسفه مدیریتی و با دیدگاه محدود و قومی، اعتقادی بر توانمندی نیروهای غیربومی ندارند.

 

افکار بسته، تنگ نظری ها و عادت همیشگی بر بی اعتمادی به مدیران غیربومی، سبب شده تا اغلب دوران مدیریت های غیربومی در استان نیز آبستن حواشی ناخوشایند شود.

 

اگر عمق نگاه ها برپایه منطق، وجدان و صداقت استوار باشد به طور قطع این باور که مسئولیت پذیری در هر پست و مقامی مرز نمی شناسد، فتح باب دیدگاه ها خواهد بود.

 

به طور کلی معیار انتخاب یک مدیر اعم از بومی یا غیربومی، شایسته سالاری و شایسته‌ گزینی در سیستم مدیریتی است و با همین اعتقاد اگر مدیر منصوبی، مدیر غیربومی کارآمد باشد، بازخورد مثبت را نزد افکار عمومی محلی و استانی خواهد داشت.

 

در استان بوشهر هستند مدیران غیربومی که سال ها سکان دار امور مدیریتی در حوزه های مختلف بوده و به خوبی توانسته اند در توسعه و اعتلای استان نقش آفرین باشند.

 

و امیدواریم با انتساب مدیر عامل جدید پارس جنوبی آقای سید پیروز موسوی فضای تازه ای در مسیر رشد و ارتقای فضای این مجموعه بزرگ صنعتی کشور پدید آید؛ فضایی که هم مولود شایستگی های ایشان و هم تازگی حضورشان در این مجموعه مهم صنعتی باشد.

انشاالله تعالی

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان