کد خبر : 813
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
-

برگزاری همایش نقش حوزه های علمیه در ترویج فرهنگ وقف

برگزاری همایش نقش حوزه های علمیه در ترویج فرهنگ وقف

به گزارش بوشهرنیوز؛ به میزبانی بوشهر همایش حوزه‌های علمیه در توسعه و ترویج «فرهنگ وقف» با حضور ائمه جمعه و بیش از ۵۰۰ نفر طلاب مدارس علمیه به مناسبت هفته وقف برگزار شد. حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیل‌پور عضو شورای فرهنگی و مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر  در این آئین با بیان اینکه روحانیون و طلبه

به گزارش بوشهرنیوز؛ به میزبانی بوشهر همایش حوزه‌های علمیه در توسعه و ترویج «فرهنگ وقف» با حضور ائمه جمعه و بیش از ۵۰۰ نفر طلاب مدارس علمیه به مناسبت هفته وقف برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیل‌پور عضو شورای فرهنگی و مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر  در این آئین با بیان اینکه روحانیون و طلبه ها خط مقدم جبهه فرهنگی و استکبارستیزی هستند، اظهار کرد: برخی از استان‌ها از محل درآمد مستقلات وقفی هزینه شهریه های مدارس علمیه را تامین می کنند.

عضو شورای فرهنگی استان بوشهر در ادامه نقش حوزه های علمیه را در ترویج سنت حسنه وقف یک نقش مقاومتی خواند و خواستار شد: روحانیت مبلغ فرهنگ وقف باشند و مردم جامعه را تشویق به وقف کنند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر اعلام کرد: در شهر بوشهر ۱۸۸ مسجد داریم که تنها فقط یک سوم این مساجد روحانی جهت اقامه نماز جماعت و بیان احکام شرعی دارند و مابقی توسط افراد غیر روحانی نمازجماعت اقامه می شود.

حجت الاسلام اسماعیل پور با اشاره به اینکه ۶۴ شناسه برنامه‌های فرهنگی توسط سازمان اوقاف و امورخیریه در طول سال در امامزادگان و بقاع متبرکه انجام می شود، بیان کرد: وقف به مفهوم کمک های خیرخواهانه افراد و نهادها به عنوان سنت نیکو و حسنه ای است که از دیرباز از انسان های بزرگ در طول تاریخ به یادگار و باقی مانده است و این امر در جوامع و فرهنگ های انسانی مختلف در دوره های گوناگون تاریخی وجود داشته است و در فرهنگ اسلامی از وقف به عنوان صدقه جاریه به مفهوم صدقه ای که مستمر، باقی و جاویدان است یاد شده است.

وی گسترش فرهنگ نوع دوستی و کمک رسانی در زندگی اجتماعی یکی از زیباترین راهکارهای برآمده از آموزه های دینی در سنت پسندیده وقف است، اظهار کرد: وقف عملی الهی است که شخص در کمال صحت و سلامت عقل و اندیشه تمام یا قسمتی از مال و جان خویش را بی آنکه انتظار دریافت پاداشی را داشته باشد با تمام وجود برای رضای خداوند به همنوع یا همنوعان خویش می بخشد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر با اعلام اینکه بهمن ماه سالجاری آزمون مسابقات سراسری حفظ قرآن کریم اوقاف برگزار می شود، اضافه کرد: نقش آموزه های دینی در رویکرد به اخلاق و عمل اهمیت بسیاری دارد و مال دوستی در نهاد بشر قرار دارد و در برابر این غریزه می تواند اعتقاد به حیات جاویدان و پاداش عمل صالح جایگزین شود.

حجت الاسلام اسماعیل پور با بیان اینکه اصل و مبنای مهم وقف مانند هر عمل شایسته ای، اخلاص و قصد قربت است، بیان کرد: از نظر قرآن، معیار انسانی، ایمان و عمل صالح است و نیکوکاری و مشارکت در امور خیر یکی از این اعمال صالح است که پس از عقیده درست، مطرح شده است.

۶۰ طلبه ملبس آماده تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی

مدیریت حوزه علمیه امام خمینی (ره) شهرستان بوشهر در این همایش به ارائه گزارشی از روند آموزشی و عمرانی این مدرسه علمیه پرداخت و گفت: بیش از ۵۰۰ نفر طلبه خانم و ۳۰۰ نفر طلبه آقا در مدارس علمیه شهر بوشهر مشغول به تحصیل هستند.

حجت الاسلام سید مهدی آقامیری اظهار کرد: ۶۰ طلبه ملبس این مدرسه علمیه آمادگی کامل به منظور تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی و اقامه واجبات دینی و حضور در مساجد شهر بوشهر را دارند.

مدیریت حوزه علمیه امام خمینی (ره) شهرستان بوشهر ادامه داد: گروه های جهادی طلاب این مدرسه علمیه در روستاها و مناطق محروم کارهای تبلیغی انجام می دهند و تشکیل گروه انوار الائمه (ع) با موضوع یک حس خوب در پارک های شهر بوشهر خیمه های اجتماعی و فرهنگی را برای نوجوانان و جوانان دانش آموز و دانشجو بر پا کرده است.

این مراسم از سوی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر با تجلیل بیش از ۵۰۰ نفر از طلاب به پایان رسید.

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان