کد خبر : 8442
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
-

مطالبه ائمه جمعه آبادان و خرمشهر از هیأت وزیران برای تحقق دستور رئیس‌جمهور

مطالبه ائمه جمعه آبادان و خرمشهر از هیأت وزیران برای تحقق دستور رئیس‌جمهور
ائمه جمعه آبادان و خرمشهر، پس از گذشت دو هفته از ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای رئیس‌جمهور برای تعیین تکلیف استقرار گمرک در مبادی خروجی منطقه آزاد اروند، از هیأت وزیران عضو شورایعالی مناطق‌آزاد، تحقق دستور رئیس‌جمهور را خواستار شدند. ؛

به گزارش بوشهرنیوز-

گسترش محدوده منطقه آزاد اروند با در برگیری بخش‌هایی وسیع از محدوده دو شهرستان آبادان و خرمشهر قرار بود موجب انتفاع مردم این منطقه از امتیازات و مزایای قانونی مناطق‌آزاد شود  اما طی این‌ سال‌ها بی‌توجهی دولت‌ها به دو لازمه مهم تحقق برای برخورداری مردم از امتیازات این منطقه، یعنی استقرار گمرک در مبادی خروجی منطقه آزاد اروند و اعمال حاکمیت این منطقه، موجب شده تا این مطالبه عمومی بر زمین بماند.

با آغاز به‌کار دولت سیزدهم، مجدداً این دو مهم به‌عنوان مطالبه عمومی مردم آبادان و خرمشهر مطرح و از سوی رئیس‌جمهور با استقبال همراه شد، اما این استقبال تا کنون منجر به نتیجه نشده است.

به‌دنبال سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به شهرستان‌ آبادان که برای بررسی وضعیت حادثه متروپل و دلجویی از خانواده متوفیان این حادثه انجام شد، موضوع دوگانگی‌های مدیریتی و حاکمیتی در این منطقه به‌عنوان یکی از دلایل بروز چنین حوادثی مورد طرح و بررسی قرار گرفت.

در حاشیه این سفر همچنین نماینده ولی‌فقیه در خوزستان از رئیس‌جمهور تسریع در تعیین تکلیف استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مبادی خروجی منطقه آزاد اروند با هدف متنفع شدن مردم به‌ویژه اصناف متضرر از حادثه متروپل از مزایای قانونی این منطقه را خواستار شد که این مطالبه مجدداً با استقبال رئیس‌جمهور و دستور یک هفته‌ای برای تعیین تکلیف این موضوع همراه بود.

اکنون با گذشت دو هفته از سفر آیت‌الله رئیسی به شهرستان آبادان و تعیین ضرب‌الأجل یک‌هفته‌ای برای تعیین تکلیف این مطالبه، اما ائمه جمعه آبادان و خرمشهر در خطبه‌های امروز نماز جمعه این دو شهرستان با ابراز گلایه از وزیران عضو شورایعالی‌ مناطق‌آزاد به دلیل عدم تحقق دستور رئیس‌جمهور، تحقق این مهم را خواستار شدند.

ضرورت تحقق دستور رئیس‌جمهور توسط هیأت وزیران عضو شورایعالی مناطق‌آزاد

حجت‌الاسلام عادل‌پور امام جمعه خرمشهر در خطبه‌های امروز نماز جمعه این شهر، گفت: رئیس‌جمهور در سفر نوروزی خود به شهرستان خرمشهر دستور تشکیل کارگروه برای رفع مشکلات این منطقه را صادر کرد، یکی از اهم مشکلات مطرح شده موضوع دوگانگی حاکمیتی و مدیریتی منطقه همچنین حاکمیت منطقه آزاد اروند بود.

وی افزود: آیت‌الله رئیسی مجدداً در سفر به شهرستان آبادان پس از حادثه متروپل، دستور یک هفته‌ای برای حل این مشکل را صادر کرد، اما خطاب بنده به رئیس‌جمهور است که دو هفته از صدور دستور شما گذشت و از عملیاتی شدن آن خبری نشد.
امام جمعه خرمشهر در ادامه نیز خطاب به رئیس‌جمهور و وزیران عضو شورایعالی مناطق‌آزاد، عنوان کرد: رفع این دوگانگی برای رشد، توسعه و پیشرفت منطقه و آبادان و خرمشهر کلیدی است، باید اقدام جهادی شود. آقایان وزیران و دبیر شورایعالی مناطق‌آزاد نگذارند دستور رئیس‌جمهور بر زمین بماند.

ضرورت تعیین تکلیف‌ حاکمیت برای پیشگیری از متروپل‌ها

حجت‌الاسلام  غبیشاوی امام جمعه آبادان نیز امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان، با اشاره به اینکه نبود حاکمیت مترکز در آبادان و خرمشهر موجب بروز مشکلات و نارضایتی‌های مردمی از وضعیت کنونی شده، اظهار کرد: رئیس‌جمهور در سفر ابتدای سال خود به منطقه، قول رفع مشکل دوگانگی حاکمیتی در اروند را داد. مردم همچنان امیدوار هستند که این وعده به‌زوی عملیاتی شود.

وی افزود: اکنون شرایط اجرایی شدن این مهم در منطقه آزاد اروند مهیا است.

امام جمعه آبادان همچنین با اشاره به حادثه تلخ متروپل، گفت: از مجموعه دولت انتظار می‌رود برای پیشگیری از وقوع چنین حوادث تلخی، مدیریت یکپارچه در این منطقه را تعیین تکلیف کنند.

تعلل در خروج گمرک از محدوده منطقه آزاد اروند

خروج گمرک از مبادی ورودی منطقه آزاد اروند و استقرار آن در مبادی خروجی این منطقه موضوعی مبتنی بر قانون است که همواره در مرحله تحقق با چالش مواجه شده است، اکنون که آیت‌الله رئیسی با صراحتی متفاوت از گذشته دستور تعیین تکلیف استقرار گمرک در مبادی خروجی این منطقه را صادر کرده همچنین ائمه جمعه این منطقه یک صدا مطالبه مردم را مطرح کرده‌اند، می‌بایست چرایی تعلل در اجرای این دستور توسط متولیان امر شفاف شود.
انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان