کد خبر : 875
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
-

گزارشی تلخ و خواندنی از مشکلات روزافزون مردم محروم؛

گرانی اقلام و خطر فقدان سلامت بوشهری ها/جمعه بازار فرصت است یا تهدید؟

گرانی اقلام و خطر فقدان سلامت بوشهری ها/جمعه بازار فرصت است یا تهدید؟
بوشهرنیوز: مردم چاره ای ندارند. از یکطرف گرانی و از طرف دیگر ازدحام و فقدان بهداشت در جمعه بازارهای سنتی! گرانی های بازار سبب شده تا مردم عادی توان خرید از این بازار را نداشته باشند و اقشار ضعیف جامعه هر جمعه در انتظار جمعه بازار باشند تا با قیمت های پایین تر کالای خود را خریداری کنند.؛
به گزارش بوشهرنیوز؛ طی روزهای اخیر قیمت برخی اجناس و میوه ها در استان بوشهر و از جمله در بازار جم سر به فلک کشیده و مردم از سر اجبار مجبورند از جمعه بازار که اجناس با قیمت پایین تری به فروش می رسد وسایل خود را خریداری کنند.

اما در جمعه بازار علی رغم اینکه قیمت ها تا حدودی پایین تر از بازار اصلی شهر است اما خطرات زیادی را متوجه سلامت مردم می کند.

خیلی از کالاها که باید به دور از آفتاب نگه داری شوند متاسفانه در جمعه بازار جم زیر نور آفتاب گذاشته شده و مردم نیز به دلیل ارزانی خیلی از  روغن ها و… ناچارا آنها را خریداری می کنند و سلامت خانواده ها نیز به خطر افتاده است.

با بررسی وضعیت جمعه بازارها، نبود نظارت های بهداشتی در جمعه بازار به عینه مشخص است و متولیان امر، نظارت جدی ای بر روند فروش اجناس در جمعه بازار ها ندارند.

جمعه بازارها با توجه به ارزانی برخی اجناس و میوه ها برای مردم کم درآمد یک نعمت است و وجود آن در شهرستان ها از جمله شهرستان جم که خانواده های فقیر فراوان دارد ضروری است اما قیمت پایین کالاها و میوه ها و… نباید به قیمت به خطر افتادن سلامت مردم باشد.

برخی فروشگاه ها روزانه قیمت های خود را افزایش می دهند

عضو شورای اسلامی شهرجم  اظهار داشت: این روزها بازار متاثر از اوضاع اقتصادی  حال خوشی ندارد و به خصوص برای قشر آسیب پذیری که متاسفانه هر روز آمار آنها رو به افزایش است ، سخت از این موضوع رنج می برند.همه نیک می دانیم که از دو منظر به موضوع گرانی و تورم می توان نگاه کرد که قابل تامل است .

خلیل زارعی افزود: اول برنامه ریزی و اقدامات صادقانه ودلسوزانه و همراه با منش انقلابی مسولان اجرایی و نظارتی است که بدون توجه به بازی های سیاسی و کوبیدن همدیگر تلاش مضاعف کنند و با مردم در جهت رفع این مشکلات همراه شوند.
وی بیان کرد: مردم از دلایل تکراری سنوات قبل در افزایش قیمت ها سخت نگرانند گرچه در سال ۹۷این موضوع با تحریم ها همراه شد و فشارهای سخت بر مردم وارد می آورد ولی فکر می کنم مردم و مسئولان ما در عمر چهل ساله انقلاب با تحریم ها و بد عهدی کشورهای قدرتمند آشنایی کامل دارند.
زارعی ادامه داد: مردم تحریم های اول انقلاب که همراه با جنگ و گرانی و کمبود بود خوب به یاد دارند که با استعانت از خداوند متعال و دلسوزی مسئولان پشت سر گذاشتند.

 

وی تاکید کرد: اگر نظارت کافی و دقیق ناظران و بازرسان که وظیفه اصلی دارند در کنار عرضه کالای کافی و با کیفیت و همراه با توازن عرضه و تقاضا انجام شود مشکلات رفع خواهد شد و دیگر مردم هر ساعت یا هر روز با افزایش قیمت مواجه نخواهند بود.

عضو شورای اسلامی شهر جم یادآور شد: دومین عامل دو گروه از مردم هستند یکی کسانی که صاحبان صنایع و کارگاه ها ، کسبه و فروشگاه ها هستند که تحریم ها و عدم نظارت و عرضه کم را بهانه کرده و قیمت اجناس را روزانه افزایش می دهند.

وی افزود: گروه دوم از مردم کسانی هستند که با سرمایه و درآمد و حقوق کافی بدون توجه به افزایش قیمت ها و تورم وعدم توجه به قشر کم در آمد و آسیب پذیر با التهاب بازار همراه شده اند و هیچ تاثیری در میزان خرید آنها نداشته است که البته این مسئله در شهرهایی مثل جم بیشتر ملموس تر است.

خلیل زارعی ادامه داد: امید است مسولان اجرایی و نظارتی دلسوزانه با آموزش صحیح مردم به وظایف قانونی خود عمل نموده تا هم بر اوضاع مسلط شوند و بازار را کنترل نمایند و هم آرامش و امید را در جامعه بهبود ببخشند.

عدم نظارت و تقاضای بالا عوامل گران فروشی در جم

فعال اجتماعی و سیاسی شهرستان جم اظهار داشت: شهرستان جم با گرانی لجام گسیخته در برخی از صنوف مواجه است.

ابراهیم قیصری افزود: نسبت به شهرستان های اطراف گرانی در برخی صنوف مثلا پوشاک و کفش، میوه و تره بار، دستمزدها، قیمت غذا در رستوران ها، اجاره مسکن و حتی اجناس و کالاهای اساسی برخی سوپرمارکت ها غیر قابل کتمان است.

قیصری بیان داشت: علت اصلی گرانی در جم تقاضای بالا و عرضه کم است.

وی افزود: با حضور نفت در منطقه بخشی از مردم و حتی کارکنان نفتی به وضعیت مالی خوبی رسیدند این بخش شهروندان جم ، برای خریدهای خود حتی به قیمت بالاتر هم راضی هستند و این سبب شد برخی صنوف به دلیل داشتن مشتری ، به افزایش قیمت های خود دست زدند و نظارتی هم احتمالا نیست!

این فعال رسانه ای استان بوشهر با بیان اینکه تورم ۴۰ الی ۵۰ درصدی در کشور وجود دارد و علاوه بر تورم در کشور؛ گران فروشی در شهرستان باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد تصریح کرد: تعزیرات در جم باید مستقر شود نبود این اداره سبب شده بسیاری از پرونده های گرانی که توسط اتاق اصناف و اداره صنعت و معدن تشکیل می شود، پیگیری و احکام این متخلفان توسط اداره تعزیراتی که در شهرستان های دیگر واقع است بازخوردی موثر در شهرستان نداشته باشد.

 

وی گفت: موضوع دیگر در شهرستان، نقدهایی است که بر عملکرد علی خطیب رئیس اتاق اصناف شهرستان وارد است این مسوول هیچ نقدی بر نمی تابد و طوری با منتقدین برخورد می کنند که آنها از نقد خود پشیمان می شوند به ویژه اطرافیان و وابستگان وی برای مدیریت نقدها و منتقدین همیشه آماده هستند ، این اخلاق سبب شده در این زمینه نقدها در نطفه خفه شود.

ابراهیم قیصری افزود: بازار روز و جمعه بازار راه کاری مناسب برای تامین مایحتاج بخشی از شهروندان است، گرچه اتاق اصناف جم هیچ وقت با آغوش باز به استقبال آن ها نرفت!

این فعال اجتماعی جم بیان داشت: قیمت ها در جمعه بازار جم نسبت به شهرستان بهتر است گرچه به کیفیت برخی اجناس نقدهایی وارد است در مجموع معتقدم جمعه بازار جم فرصتی مناسب برای خریدهای هفتگی است.

در سال جاری ۶ بازدید از بازار صورت گرفته است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم هم می گوید در راستای نظارت بر اقلام غذایی مورد عرضه در جمعه بازار و تامین سلامت شهروندان، در سال ۹۷ تعداد ۶ بازدید از این بازار روز صورت پذیرفته است.
احمد قاسمی افزود: ۲بازدید از این بازدیدها با همراهی و همکاری اداره دامپزشکی شهرستان بوده که محصولات خام دامی و… مورد نظارت و بررسی قرار گرفتند.
وی تاکید کرد: ضمنا تعدادی بنر اطلاع رسانی،با موضوع اقلام قابل عرضه در بازار روز، تهیه و در چندین نقطه از این بازار نصب گردید.

گلایه های مردمی از گرانی ها در بازار جم

علی موسوی یکی از شهروندان جمی می گوید: مردم عادی توان خرید از بازارچه شهرداری جم را ندارند و برای تامین وسایل مورد نیاز خود هر هفته به جمعه بازار مراجعه می کنند.

وی افزود: نحو عرضه و توزیع کالاها در جمعه بازار صحیح نیست و خیلی از کالاها به دلیل زیر آفتاب قرار گرفتن فاسد می شوند که باید مسئوولین نظارت جدی تری بر جمعه بازار ها داشته باشند تا خطری سلامتی مردمی که از قشر ضعیف جامعه هم هستند را تهدید نکند.

موسی هادی پور یکی از اهالی بخش مرکزی گفت: قیمت برخی میوه ها از جمله نارنگی،سیب،انار، پرتغال و… در بازار جم بین ۹ تا ۱۲ هزار تومان است که در جمعه بازار با توجه به کیفیت آن بین ۴ تا ۶ هزار تومان به فروش می رسد که مردم عادی و کم درآمد می توانند خریداری کنند.

وی ادامه داد: برخی کالاها که ربطی به دلار هم ندارند اما روز به روز گران تر می شوند به عنوان مثال دستمال کاغذی که تولید داخل هم می باشد ربطی به دلار هم ندارند اما قیمت آن که در ماه گذشته ۲ هزار تومان بوده است الان ۸ هزار تومان به فروش می رسد!

هادی پور یادآور شد: متاسفانه می بینیم در برخی مغازه های در سطح شهر و حتی روستاهای شهرستان جم قیمت برخی اجناس را مخدوش و پاک می کنند و مغازه داران با ماژیک قیمت دلخواه خود را درج می کنند که اوج بی انصافی است، انتظار می رود مسئوولین نظارت جدی تری بر بازار و مغازه ها داشته باشند تا اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه روز به روز فقیرتر و ناتوان تر در خرید نشوند.

نبود تعزیرات حکومتی در جم یکی از عوامل گران فروشی

باما نبود اداره تعزیرات حکومتی در جم یکی از عواملی است که سبب گرانی بیش از حد اجناس شده است و برخی مردم در گفتگو با فارس به شدت از وضعیت موجود بازار انتقاد کرده و معترض هستند.

رییس صنعت ، معدن و تجارت و اتاق اصناف شهرستان جم نیز اعلام کرده اند: برخورد جدی با مخدوش کنندگان قیمت درج شده روی کالاها در دستور کار است و گران فروشی ها را با دقت رصد خواهیم کرد و متخلفان بدانند که برخورد جدی با آنها می شود.

این دو اداره تاکید کرده اند: بازار جم به صورت مستمر پایش می شود و نظارت ها با جدیت در حال انجام است.

عده ای مغازه داران در روزهایی که بی ثباتی بازار فشار زیادی به اقشار ضعیف جامعه وارد کرده است با گران کردن و مخدوش کردن کالاهای خود به دنبال پر کردن جیب ها خود هستند و تا جیب اقشار ضعیف جامعه را تهی نکرده اند دست از کار خود بر نمی دارند. عده ای منفعت طلب که اگر مسئولین برخورد جدی با مغازه دارانی که قیمت های خود را مخدوش می کنند نداشته باشند خیانتی بزرگ در حق مردم مستضعفی می کنند که پدر خانواده هر شب به دلیل اینکه سفره ای خالی پیش روی فرزندانش می بیند شرمنده آنها می شود و این داستان تلخ هر شب ادامه دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان