کد خبر : 890
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳
-

خبر خوب و امیدوارکننده فرهنگی؛

کتابخانه های بوشهر، مرکز فرهنگی و ایستگاه های مطالعه پررونق می شوند

کتابخانه های بوشهر، مرکز فرهنگی و ایستگاه های مطالعه پررونق می شوند
بوشهرنیوز:تبدیل کتابخانه‌ها از مراکز امانت کتابخانه‌ای به مرکز فرهنگی اجتماعی و کمک به حل معضلات و مشکلات اجتماعی از سیاست‌های دولت است.؛

به گزارش بوشهرنیوز: آنگونه که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفته تبدیل کتابخانه‌ها از مراکز امانت کتابخانه‌ای به مرکز فرهنگی اجتماعی و کمک به حل معضلات و مشکلات اجتماعی از سیاست‌های دولت است.

علیرضا مختارپور در نشست  بررسی مسایل مناطق اولویت دار اجتماعی در فرمانداری شهرستان گناوه اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان یکی از دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با کاهش آسیب‌های اجتماعی ماموریت دارد که تلاش هایی را در این زمینه به عمل بیاورد.

وی افزود: برای بررسی آسیب‌های اجتماعی ۳۱ شهر در شورای اجتماعی وزارت ارشاد به عنوان اولویت اعلام شدند که تا کنون با حضور در هفت شهر با مسئولان نشست‌هایی در آن شهرها انجام شده است.

مختارپور گفت: با هم افزایی و استفاده از امکانات و نیروها و برنامه ها و اعتبارات دستگاه های مختلف سعی می کنیم نقشی در کاهش آسیب‌های اجتماعی ایفاء کنیم.

وی با اشاره به ورود نهاد کتابخانه عمومی به موضوع آسیب‌های اجتماعی گفت: از سیاست‌ها و برنامه‌های دولت وزیر ارشاد تبدیل کتابخانه‌ها از مراکز امانت کتابخانه ای به مرکز فرهنگی اجتماعی و کمک به حل معضلات و مشکلات اجتماعی بوده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: برنامه‌های متعددی در این راستا در شهرستان‌ها مانند دوره‌های مشاوره، توزیع جزوات آموزشی، شاداب سازی کتابخانه ها، بحث های مربوط به نشاط کودکان در کتابخانه ها صورت گرفته  است.

وی تصریح کرد: امروز نیز برخی از این برنامه‌ها در حضور مسئولان این شهرستان مطرح شد که امید است که بتوانیم در یک فرصت زمانی با فهرست برنامه های مناسبی که در نظر گرفته شده به کمک تمام دستگاه های کشوری و شهرستانی و استانی اقدامت خوبی صورت گیرد.

فعال‌سازی ایستگاه‌های مطالعه

مختارپور افزود: با وجود کمبودها و محدودیت امکانات ولی با هم افزایی و همراهی می‌توان نتایج بهتری در زمینه مبارزه با آسیب های اجتماعی کسب کرد.

وی به ایجاد ایستگاه‌های مطالعه در سطح شهرها و ادارات و نهادها اشاره کرد و گفت: ایستگاه‌های مطالعه چند سال پیش توسط نهاد کتابخانه ها راه اندازی شد ولی به دلیل افزایش قیمت کتاب و از آنجا که بازخورد حساب شده ای از میزان استفاده از این کتابها به عنوان مطالعه نداشتیم این کار ادامه نیافت.

مختارپور بیان کرد:  امکان راه اندازی ایستگاه مطالعه درصورت فراهم کردن بسترهای لازم و نظارت یک دستگاه متولی بر محل استقرار آن در اماکن و مراکز عمومی وجود دارد و ما آماده همکاری در این زمینه هستیم.

امکان احداث کتابخانه‌های بزرگ را نداریم

وی گفت: در حال حاضر به دلیل وجود پروژه های نیمه تمام زیاد در کشور امکان احداث کتابخانه‌های بزرگ و متوسط جدید وجود ندارد.

مختارپور اضافه کرد: طبق تصویب شورای فرهنگی عمومی درصورتیکه دستگاه، ارگان یا اداره ای ساختمان و طبقه ای بلااستفاده داشته باشد با حفظ مالکیت خود آن اداره یا دستگاه می توانند به عنوان کتابخانه با مشارکت و تجهیز کردن آن توسط نهاد کتابخانه عمومی برای ایجاد کتابخانه اقدام کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در روستاها هم اگرکتابخانه ای وجود ندارد و در صورتی که امکان استفاده کتابخانه سیار باشد با بررسی می توان آن را هم پوشش داد.

مختارپور گفت: برای تشکیل و افزایش جلسات مشاوره اگر نیاز به کمک نهاد کتابخانه ها باشد با تنظیم تفاهم نامه فی مابین حاضر به همکاری هستیم.

وی ادامه داد: از آنجا که دولت  در کشور ما از لحاظ تعداد کارمندان از بزرگترین دولت‌های دنیا است برای کارمندان دولت و خانواده های آنها نیز مشاوره ضروری است ودر صورت نیاز به این جلسات برای ادارات و نهادها و شهرداری ها ما مشارکت و کمک خواهیم کرد.

مختارپور گفت: در زمینه نمایش‌های خیابانی، جشن‌های نشاط اجتماعی نیز اگر برنامه‌هایی مرتبط با حوزه فرهنگ و ارشاد یا کتابخانه‌ها داشته باشند مشارکت خواهیم کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان