کد خبر : 909
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
-

گزارشی از وضعیت منابع آبی بوشهر؛

ضرورت جلوگیری از مصرف بی رویه منابع آب بوشهر/ نابودی منابع زیرزمینی

ضرورت جلوگیری از مصرف بی رویه منابع آب بوشهر/ نابودی منابع زیرزمینی
بوشهرنیوز: گزارش و آمارهای مدیریت شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر از افت شدید کمی و کیفی منابع زیرزمینی در استان و عدم توازن در برداشت از منابع آبی استان بوشهر خبر می دهد.؛

به گزارش بوشهرنیوز؛ گزارش و آمارهای مدیریت شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر از افت شدید کمی و کیفی منابع زیرزمینی در استان و عدم توازن در برداشت از منابع آبی استان بوشهر خبر می دهد.

 

شاهپور رجائی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر معتقد است وزارت نیرو بر اساس مصوبه شورای عالی آب کشور و کارگروه ملی سازگاری با کم آبی باید حجم آب قابل‌برنامه‌ریزی برای مصارف مختلف در هر یک از بخش‌ها را مشخص کند.

 

وی با اشاره به تعیین و اعمال الگوی کشت زراعی و باغی، فضای سبز شهری و جانمایی مراکز جمعیتی بر اساس آب قابل برنامه ریزی ابلاغی وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: حجم آب قابل‌برنامه‌ریزی در استان بوشهر نیز تعیین شده است.

 

بوشهر اضافه کرد: در استان بوشهر برای ۱۶ محدوده مطالعاتی، حجم آب قابل برنامه ریزی از محل منابع زیرزمینی ۳۰۸ میلیون مترمکعب تعیین شده است.

 

وی با اشاره به اینکه برای آب‌های سطحی در استان بوشهر نیز در دو حوضه آبریز درجه ۲ مند و حله ۶۱۵ میلیون مترمکعب در سال در نظر گرفته شده است ادامه داد: مجموع حجم آب قابل برنامه ریزی سطحی و زیرزمینی برای استان بوشهر ۹۲۳ میلیون متر مکعب در سال است.

 

مصرف ۸۳ درصد آب در بخش کشاورزی

 

رجایی بیان کرد: از مجموع ۹۲۳ میلیون متر مکعب آب سالانه استان بوشهر ۸۳ درصد سهم به بخش کشاورزی، ۵.۵ درصد برای صنعت و خدمات، ۰.۶ درصد برای فضای سبز شهری و ۱۰.۸ درصد به شرب و بهداشت اختصاص یافته است.

 

وی افزود: سال گذشته کل مصرف استان ۹۵۷ میلیون مترمکعب بود که ۴۹۴ میلیون متر مکعب معادل ۵۱.۶ درصد از منابع زیرزمینی، ۳۲۰ میلیون متر مکعب معادل ۴۳.۳ درصد از منابع سطحی و ۴۹ میلیون متر مکعب معادل ۵.۱ درصد از نمک زدایی آب دریا تامین شد.

 

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به عدم تعادل و توازن در برداشت از منابع آبی استان بوشهر بیان کرد: این عدم تعادل و توازن در برداشت باعث افت شدید کمی و کیفی منابع زیرزمینی و عدم بهره برداری بهینه از منابع سطحی شده است.

 

وی از اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان بوشهر خبر داد و افزود: ساخت ۵ سد بزرگ مخزنی،  ۱۲ سد متوسط و کوچک، ارتقای سامانه های نوین آبیاری و طرح بزرگ نخلستان از برنامه‌ریزی‌های توسعه منابع آبی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان