شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - 2017 June 24
نظرسنجی
آیا با ترکیب-جمنا-استان بوشهر موافقید
بله
خیر
کد خبر: ۱۳۳۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
سلوک معرفت/درنگی در مبانی معرفت دینی در ماه رمضان(18)
بوشهرنیوز : توحید و امامت پیوند معرفتی مبنایی دارد. همان خدایی که خالق ماست، مصالح ما را تشخیص می دهد، و پیش از این "پیامبران" را مبعوث كرد، همو باید برایمان "امامی" تعیین کند که خود از بند شهوات رسته باشد و دین و دنیای ما را به سعادت رهنمون گردد.
به گزارش بوشهرنیوز ؛ در این روزها و شبهای عزیز و به مناسبت این ماه خوب و خاطره انگیز، هر روز، متنی کوتاه درباره یک آموزه دینی خواهیم داشت.

هر روز آموزه ای از ارزشهای دینی و اسلامی را از زبان قرآن و سنت، یادآوری می کنیم و از خرمن معارف ناب اسلامی توشه می گیریم.



ماه مبارک رمضان از راه رسید و دوباره این توفیق به ما داده شد که این روزها و شب های الهی را درک کنیم؛ باشد که آن را قدر بدانیم و در قیام و صیام آن بکوشیم.

باری؛ در این روزها و شبهای عزیز و به مناسبت این ماه خوب و خاطره انگیز، هر روز، متنی کوتاه درباره یک آموزه دینی خواهیم داشت.

و هر روز آموزه ای از ارزشهای دینی و اسلامی را از زبان قرآن و سنت، یادآوری می کنیم و از خرمن معارف ناب اسلامی توشه می گیریم.

امید آنکه مقبول درگاه حق و مورد استفاده مخاطبین عزیز قرار گیرد و انشاء الله که خود، اولین عامل به آنها باشیم.

هجدهمین شب؛
رابطه "توحید" و "امام"

امشب و دو شب آتی که همزمان با ایام ضربت خوردن و شهادت علی(ع) است به مباحثی در ارتباط توحید با آن شهید محراب می پردازیم.



توحید اسلامی یا توحید وهابی؟

ابتدا به نکته مهمی باید اشاره کرد:
وهابیت و سلفیت خود را "سردمدار توحید" می دانند. آنان ــ از «ابن عبدالوهاب» گرفته تا «بن باز» ــ رساله های متعددی در باب توحید نگاشته و به مدد دلارهای نفتی به زبانهای گوناگون ترجمه و در تیراژهای میلیونی منتشر کرده اند. آنها که خود را تنها موحدان جهان می شمارند و همه ــ اعم از یهودی و مسیحی و شیعه و سنی ــ را کافر و مشرک می دانند، همتی عالی در تبلیغ و ترویج توحید دارند.

پس چرا توحید آنان،این "اسلامِ منحرف ترسناک" را آفریده که دنیا را ویران و آخرت پیروانش را جهنمی ساخته است؟

پاسخ را باید اینجا جستجو کرد: "توحید بدون امام".

توحيد در خالقيت و ربوبيت و اطاعت

در شب های گذشته گفتیم که: اگر همه اقسام توحید را پذيرفتيم "موحّد" هستيم؛ یعنی هم پذیرفتیم که "خدا يکی است و همانند ندارد"، هم اینکه "او يگانه خالق است"، هم اینکه "او ربوبیت دارد و اختيار قانونگذاری فقط با اوست".



وقتی اینها را پذیرفتیم، این حق را برای کسی قائل نخواهیم شد که از نزد خود برای ما "پیشوا" بتراشد و آزادی ما را در زندان شهوات دیگران در بند کند.

بلکه همان خدایی که خالق ماست، مصالح ما را تشخیص می دهد، و پیش از این "پیامبران" را مبعوث كرد، همو باید برایمان "امامی" تعیین کند که خود از بند شهوات رسته باشد و دین و دنیای ما را به سعادت رهنمون گردد.

توحید و ولایت؛ دژ ایمنی از عذاب

در یازدهمین شب، حدیث معروف سلسلة الذهب از امام رضا(ع) را آوردیم که فرمود: "... خداوند گفت: لا اله الا الله (اقرار به وحدانیت خداوند است) قلعه من است؛ پس هر کس در قلعه من داخل شود، از عذاب من در امان است".

روایت ديگری مشابه آن حديث، از همان امام(ع) نقل شده است که خداوند فرمود: "... ولَايَةُ عَلِيِّ ینِ ابي طالب حِصنِي فمن دَخَلَ حصنِي أَمِنَ مِن عذابِي ــ ... ولایت علی بن ابی طالب قلعه من است؛ پس هر کس در قلعه من داخل شود، از عذاب من در امان است".

بالاخره کدامیک از این دو حِصن و راه نجات است؟ توحید یا ولایت علی؟

راه جمع بین این دو، همان چیزی است که در بالا گفتیم و در پایان همان حدیث اول هم آمده است؛ آنجا که امام رضا(ع) به کلمه توحید اضافه کردند: "بشروطها و أنا من شروطها" ــ یعنی: "ورود به این قلعه امن، با شرائطی محقق می شود که من (امامت و ولایت) یکی از شرائط آن هستم".



انسان برای بهشت آفریده شد؛ نه برای جهنم

خداوند، ما را برای "بهشت" آفرید؛ نه برای بردن به جهنم. این بهشتِ سعادت آنگاه به دست خواهد آمد که انسان، در قلب و زبان، هر معبودی غیر از الله را انکار کند و در عمل، فقط در برابر قانون الهی سر تسلیم فرود آورد.

قانون الهی و تفسیر و تأویل آن را نیز فرستادگان خداوند و امامانی می دانند که از موهبت علم و عصمت برخوردارند.

بنابراین فقط آن بنده ای که خود در طریق کمال قرار دارد و از جمیع انیات و تعینات و تعلقات مادی رها شده باشد ــ یعنی عبد صالحی همچون «علی بن ابی طالب» ــ شایستگی این را دارد که رهبری امت را بر عهده گیرد و "معیار حق و باطل" و "ملاک امر و نهی" گردد.



توحید علی و توحید داعش

اینجاست که پاسخ سؤال ابتدای بحث هم معلوم می‌شود:

توحید اسلامی را علی(ع) بیان می کند که به «مالک اشتر»، مهربانی با مسلمان و غیرمسلمان را امر می کند: "دل خود را نسبت به مردم، آكنده از مهر و محبّت و لطف گردان؛ و مبادا براى آنان چون جانور درنده‌‏اى باشى كه خوردنشان را غنيمت دانى؛ زيرا كه مردم دو دسته‏‌اند: يا برادر دينى تو هستند و يا همنوع تو"؛
و توحید داعشی را مفتی تکفیری تفسیر می‌کند که به قتل عام انسانها را در عربستان و بحرین و یمن و ایران و عراق و اروپا و آمریکا فتوا می دهد.



پس "توحید" و "ولایت" وحدت دارند؛ و با تبعیت از ولایت است که می توان به توحید واقعی و عملی رسید.
این، تفسیر روایتی از امام رضا(ع) در تفسیر آیه فطرت است که فرمود: "هُوَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ مُحَمَّدٌ رسولُ اللهِ عَلِيٌّ امیرُالمُؤْمِنِینَ وَلِيُّ اللهِ إِلی هاهُنَا التَّوحِید ــ آن [فطرت عبارت است از] لا اله الا الله، محمّد رسول الله، علی امیرالمؤمنین ولیّ الله و توحید تا اینجاست".

... و شاید از همین وحدت است که سرّ ولادت علی(ع) در خانه توحید معلوم می شود؛ و از این ندا رمزگشایی می گردد که در چنین شبی سر داده شد: تَهَدَّمَت وَالله‏ أرکَانُ‏ الهُدى‏... وَانْفَصَمَت وَالله العُروَةُ الوُثقى... قُتِلَ علیٌّ المُرتَضى...


برچسب ها: توحید ، امامت ، ولایت
Bookmark and Share
نام:
ایمیل:
* نظر:
هرگونه نسخه برداري از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع مي باشد.
طراحی و تولید: "ایران سامانه"