شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - 2017 June 24
نظرسنجی
آیا با ترکیب-جمنا-استان بوشهر موافقید
بله
خیر
کد خبر: ۱۳۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
سلوک معرفت/درنگی در مبانی معرفت دینی در ماه رمضان(21)
بوشهرنیوز : امیرالمؤمنین علی(ع) در بیانی، «ايمان به خدا و رسول»، «جهاد در راه خدا» و «توحيد بر اساس فطرت انسانى» را بهترين وسيله هاى رسيدن به قرب الهى معرفی می کند.
به گزارش بوشهرنیوز ؛ در آستانه شب قدر، شب بیست و سوم ماه رمضان، شب سوم شهادت امیرمؤمنان امام علی (ع) که لحظات حساس و سرنوشت سازی برای تاریخ رقم خورد و بناست مقدرات و اتفاقات لحظات عمر ما در سال آینده نیز در این شب عزیز، تعیین و به امضای حجت خدا برسد، فرصت غنیمتی است تا با تأمل و تضرع و تفکر، در آسمان معرفت و معنویت، اوج گیریم و تلاش کنیم تا سهم خود را از زیبایی ها و حکمت و معرفت و معنویت و شورو شعور این ماه عزیز و این لیالی گرانقدر و سترگ و شگرف بستانیم.



در ارزش و اهمیت شب قدر و در مقام و عظمت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) هرچه گفته و نوشته شود باز هم کم است و باز هم باید در آسمان بی منتها و دریای بی کرانه این معارف پرواز کرد و غور نمود تا بلکه بتوان به قطره ای و ذره ای و لمحه ای از این معنا دست یافت.

باری؛ ماه رمضان امسال هم وارد دهه سومش شد و وارد لیالی حساس و سرنوشت ساز قدر شده‌ایم. در طول ماه مبارک رمضان و در تمام این نوزده روز گذشته، در این روزها و شبهای عزیز و به مناسبت این ماه خوب و خاطره انگیز، هر روز، متنی کوتاه درباره یک آموزه دینی خواهیم داشت.

هر روز آموزه‌ای از ارزشهای دینی و اسلامی را از زبان قرآن و سنت، یادآوری می کنیم و از خرمن معارف ناب اسلامی توشه می گیریم.

روز اول با یکدیگر قرار گذاشتیم که ماه مبارک رمضان از راه رسیده را پاس داریم و وقتی دوباره این توفیق به ما داده شد که این روزها و شب های الهی را درک کنیم؛ با تإمل و تمرکز بر معارف الهی و مفاهیم معرفتی، باشد که آن را قدر بدانیم و در قیام و صیام آن بکوشیم.

در این روزها و شبهای عزیز و به مناسبت این ماه خوب و خاطره انگیز، هر روز، متنی کوتاه درباره یک آموزه دینی خواهیم داشت.

و هر روز آموزه‌ای از ارزشهای دینی و اسلامی را از زبان قرآن و سنت، یادآوری می‌کنیم و از خرمن معارف ناب اسلامی توشه می‌گیریم.

امید آنکه مقبول درگاه حق و مورد استفاده مخاطبین عزیز قرار گیرد و انشاء الله که خود، اولین عامل به آنها باشیم.


بیست و یکمین شب
 
توحید در بیانِ امیر بیان ــ 3 ؛
دلایل توحید


همزمان با ایام شهادت «امیرالمؤمنین علی علیه السلام» به ذکر شواهدی از آن حضرت درباره اقسام توحید پرداختیم.

امشب به سه بیان دیگر از آن شهید محراب درباره "دلایل توحید" می پردازیم.

. فطرت آدمیان

خداشناسی اولاً امری "فطری" است. از این رو، همه آدمیان زمانی که به دنیا می آیند، دارای گونه ای معرفت از ذات و صفات خداوند هستند. این معرفت پیشین، با رشد انسان، به وسیله اسباب مختلف ــ مانند خواندن کتب آسمانی، شنیدن سخن پیامبران و اوصیاء آنها، و تفکر در خلقت ــ در جان آدمی بارور می شود.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در بیانی، "ايمان به خدا و رسول"، "جهاد در راه خدا" و توحيد بر اساس فطرت انسانى" را بهترين وسيله هاى رسيدن به قرب الهى معرفی می کند: "همانا بهترين چيزى كه انسان ها مى توانند با آن به خداى سبحان نزديك شوند، ايمان به خدا و پيامبر، و جهاد در راه خداست كه قله بلند اسلام است، و يكتا دانستن خدا بر اساس فطرت". (نهج البلاغه، خطبه 110)



وی در گفتاری زیبا یکی از وظایف پیامبران را تجدید میثاق فطرت و یادآوری نعمت معرفت الله می داند: "هنگامى که بیشتر مردم، پیمانى را که با خدا بسته بودند ، شکسته بودند.. و براى او در عبادت شریکانى قرار داده بودند و شیطانها از شناخت خداوند، منحرفشان کرده بودند و پیوندشان را از پرستش خداوندى بریده بودند، خداوند پیامبران را به میانشان فرستاد. پیامبران از پى یکدیگر بیامدند تا از مردم بخواهند که آن عهد را که خلقتشان بر آن سرشته شده، به جاى آرند و نعمت او را که از یاد برده‏ اند، فرا یاد آورند...". (نهج البلاغه، خطبه 1)

هماهنگی تدبیر جهان

یکی از معروفترین برهان ها برای اثبات یکتایی خداوند "برهان تمانع" است.

خداوند متعال می فرماید: "لَو کانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللهُ لَفَسَدَتا فَسُبحانَ اللهِ رَبِّ العَرشِ عَمَّا یَصِفون ــ اگر در زمین و آسمان خدایانى جز اللّه مى‌بود، هر دو تباه مى‌شدند. پس اللّه، پروردگار عرش، از هر چه به وصفش مى‌گویند منزه است". (سوره انبیاء، ۲۲)

توضیح ساده این برهان این است که: اگر غیر از خدای یکتا، خدا یا خدایان دیگری نیز وجود داشت، باید هر یک از آنها در اداره امور جهان مستقل بوده و به خدای دیگر نیاز نداشته باشد. از طرفی، روشن است که اراده و تدبیر دو شخص هیچ‌گاه در همه امور یکی نخواهد بود؛ زیرا در این صورت نیازی به اراده دیگری وجود نخواهد داشت. بنابراین خدایان متعدد یا مستلزم تنازع و تضاد آنان در تدبیر جهان می‌شود و یا به معنای عجز و ناتوانی یکی از خدایان است.



اما با ملاحظه جهان هستی در می‌یابیم که همه اجزای هستی از قوانین مشخص و ثابتی پیروی کرده و نظام حاکم بر عالم یکی است. پس ناظم آن نیز نیرویی یگانه است.

امیرمؤمنان علیه السلام نیز در اشاره به توحید، از سویی برخی اسرار آفرینش زمین، آسمان، کوه ها و... را باز می گوید و از سوی دیگر تذکر می دهد که آفریدگار همه آفریدگان خدای یگانه متعال است.

از جمله می فرماید: "و اگر مردم در عظمت قدرت خدا، و بزرگى نعمت‏هاى او مى‏ اندیشیدند، به راه راست باز مى‏ گشتند... اگر اندیشه‏ ات را به کار گیرى تا به راز آفرینش پى برده باشى، دلائل روشن به تو خواهند گفت که آفریننده مورچه کوچک همان آفریدگار درخت بزرگ خرماست، به جهت دقّتى که جدا جدا در آفرینش هر چیزى به کار رفته، و اختلافات و تفاوت‏هاى پیچیده‏اى که در خلقت هر پدیده حیاتى نهفته است. همه موجودات سنگین و سبک، بزرگ و کوچک، نیرومند و ضعیف، در اصول حیات و هستى یکسانند، و خلقت آسمان و هوا و بادها و آب یکى است. پس اندیشه کن در آفتاب و ماه و درخت و گیاه و آب و سنگ و اختلاف شب و روز و جوشش دریاها و فراوانى کوه ‏ها و بلنداى قلّه ‏ها و گوناگونى لغت ها و تفاوت زبان ‏ها، که نشانه ‏هاى روشن پروردگارند...". (نهج البلاغه، خطبه 185)



نبودن نشانه های شریکان

برهان دیگری که بر یگانگی خداوند دلالت دارد این است که: اگر خداوند شریک یا شریکانی داشت، آثار صنع آنان نیز در عرصه هستی پدیدار می گشت و رسولانشان به سوی مردم می آمدند. چون چنین نیست، آشکار می شود که جز الله، خدایی دیگر در میان نیست.

امیر مؤمنان این برهان را در نامه ای خطاب به فرزندش امام حسن علیه السلام اینگونه مکتوب کرد: "پسرم! بدان که اگر براى پروردگارت شريكى بود پيامبران آن شريك به سويت مى آمدند، و آثار مُلك و سلطنت او را ديده، و به افعال و صفاتش آشنا مى شدى؛ اما او خدايى يگانه است همان گونه كه خود را وصف نموده، كسى در حكمرانيش با او ضديّت نمى كند، هرگز از بين نمى رود، و هميشه وجود داشته...". (نهج البلاغه، نامه 31)



Bookmark and Share
نام:
ایمیل:
* نظر:
هرگونه نسخه برداري از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع مي باشد.
طراحی و تولید: "ایران سامانه"