شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - 2017 June 24
نظرسنجی
آیا با ترکیب-جمنا-استان بوشهر موافقید
بله
خیر
کد خبر: ۱۳۳۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
سلوک معرفت/درنگی در مبانی معرفت دینی در ماه رمضان(22)
بوشهرنیوز : جوشن کبیر حاوی هزار اسم و صفت از اسماء و صفات خداوند متعال است. دعایی پرمغز و دلنشین که بیان کننده تمام مراتب توحید و مشتمل بر توحید ذاتی، افعالی و دیگر اقسام توحید است.
به گزارش بوشهرنیوز ؛ شب‌های قدر هم گذشت. شب بیست و سوم ماه رمضان و شب سوم شهادت امیرمؤمنان امام علی (ع) هم رفت؛ شبی که لحظات حساس و سرنوشت سازی برای تاریخ رقم خورد و مقدرات و اتفاقات لحظات عمر ما در سال آینده نیز در این شب عزیز، تعیین و به امضای حجت خدا رسید.



فرصت غنیمتی که می توانستیم با تأمل و تضرع و تفکر، در آسمان معرفت و معنویت، اوج گیریم و تلاش کنیم تا سهم خود را از زیبایی ها و حکمت و معرفت و معنویت و شورو شعور این ماه عزیز و این لیالی گرانقدر و سترگ و شگرف بستانیم.

در ارزش و اهمیت شب قدر و در مقام و عظمت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) هرچه گفته و نوشته شود باز هم کم است و باز هم باید در آسمان بی منتها و دریای بی کرانه این معارف پرواز کرد و غور نمود تا بلکه بتوان به قطره ای و ذره ای و لمحه ای از این معنا دست یافت.

باری؛ ماه رمضان امسال هم رو به پایان است و با گذر از لیالی حساس و سرنوشت ساز قدر به انتهای میهمانی خدا می رسیم. در طول ماه مبارک رمضان و در این روزها و شبهای عزیز و به مناسبت این ماه خوب و خاطره انگیز، هر روز، متنی کوتاه درباره یک آموزه دینی خواهیم داشت.

هر روز آموزه‌ای از ارزشهای دینی و اسلامی را از زبان قرآن و سنت، یادآوری می کنیم و از خرمن معارف ناب اسلامی توشه می گیریم.

روز اول با یکدیگر قرار گذاشتیم که ماه مبارک رمضان از راه رسیده را پاس داریم و وقتی دوباره این توفیق به ما داده شد که این روزها و شب های الهی را درک کنیم؛ با تإمل و تمرکز بر معارف الهی و مفاهیم معرفتی، باشد که آن را قدر بدانیم و در قیام و صیام آن بکوشیم.

در این روزها و شبهای عزیز و به مناسبت این ماه خوب و خاطره انگیز، هر روز، متنی کوتاه درباره یک آموزه دینی خواهیم داشت.



و هر روز آموزه‌ای از ارزشهای دینی و اسلامی را از زبان قرآن و سنت، یادآوری می‌کنیم و از خرمن معارف ناب اسلامی توشه می‌گیریم.

امید آنکه مقبول درگاه حق و مورد استفاده مخاطبین عزیز قرار گیرد و انشاء الله که خود، اولین عامل به آنها باشیم.

بیست و دومین شب:
اقسام توحید در "دعای جوشن کبیر"

یکی از دعاهایی که معمولاً در شب‌های قدر خوانده می‌شود "دعای جوشن کبیر" است. در این دعا هزار اسم و صفت از اسماء و صفات خداوند متعال مطرح شده است و ما او را با این فرازها می خوانیم تا ما را از آتش خشم خود نجات بخشد.

این دعای دلنشین، بیان کننده تمام مراتب توحید و مشتمل بر توحید ذاتی، افعالی و دیگر اقسام توحید است.

امشب و در گذر از سومین شب قدر و در آستانه شب بسست و هفتم که آن هم ویژگی های خاصی دارد، و در ادامه مباحث توحیدی، به بیان برخی از این اقسام در 50 فراز اول این دعا می پردازیم:

توحید ذاتی:

فراز 10: یا مالِکَ کُلِّ مَملوک ــ ای صاحب هر دارایی.

فراز 16: یا مَن هُوَ رَبُّ کُلِّ شَی‏ء، یا مَن هُوَ إلَهُ کُلِّ شَیء، یا مَن هُوَ خَالِقُ کُلِّ شَیء، یا مَن هُوَ صَانِعُ کُلِّ شَی‏ء، یا مَن هُوَ قَبلَ کُلِّ شَی‏ء، یا مَن هُوَ بَعدَ کُلِّ شَی‏ء، یا مَن هُوَ فَوقَ کُلِّ شَیء، یا مَن هُوَ عَالِمٌ بِکُلِّ شَی‏ء، یا مَن هُوَ قَادِرٌ عَلَی کُلِّ شَی‏ء، یَا مَن هُوَ یَبقَی وَ یَفنی کُلُّ شَیء ــ ای آن‏که پروردگار همه اوست، ای آن‏که معبود همه اوست، ای آن‏که آفریننده همه اوست،‏ ای آن‏که سازنده همه اوست، ای آن‏که پیش از همه بود، ای آن‏که بعد از همه هست، ای آن‏که از هر چیز برتر است، ای آن‏که به همه ‏چیز داناست، ای آن‏که بر هر چیز توانا است، ای آن‏که همیشگی است و همه‏ چیز غیر از او رفتنی است.



فراز 19: یا مَن لَیسَ أَحَدٌ مِثلَه ــ ای آن‏که هیچکس همانندش نیست.

فراز 32: یا أحَدُ، یا واحِد ــ ای یکتا، ای یگانه.

فراز 46: یا صَانِعا غَیرَ مَصنُوع، یَا خَالِقا غَیرَ مَخلُوق ــ ای سازنده ناساخته، ای آفریننده ناآفریده.

فراز 47: یا نُوراً لَیْسَ کَمِثلِهِ نُور ــ ای نوری که همانندش نوری نیست.

فراز 50: یا مَن یَخلُقُ وَ لا یُخلَق... یا مَن لَم یَلِد وَ لَم یُولَد و لَم یَکُن لَهُ کُفُوا أَحَد ــ ای آن‏که بیافرینده و آفریده نشود... ای آن‏که نزاده و زاده نشده، و برای او همتایی نبوده‏ است.

توحید اَفعالی

فراز 6: یا مَن تَوَاضَعَ کُلُّ شَی‏ءٍ لِعَظَمَتِه، یا مَنِ استَسلَمَ کُلُّ شَی‏ءٍ لِقُدْرَتِه، یا مَن ذَلَّ کُلُّ شَی‏ءٍ لِعِزَّتِه، یَا مَن خَضَعَ کُلُّ شَیءٍ لِهَیبَتِه، یا مَنِ انقَادَ کُلُّ شَی‏ءٍ مِن خَشیَتِه ــ ای آن‏که همه در برابر عظمتش فروتن، ای آن‏که همه در برابر قدرتش تسلیم، ای آن‏که همه در برابر عزّتش خوار، ای آن‏که همه در برابر هیبتش هراسان، ای آن‏که همه از ترسش فرمانبردار.

فراز 10: یا صَانِعَ کُلِّ مَصْنُوعٍ یَا خَالِقَ کُلِّ مَخْلُوقٍ یَا رَازِقَ کُلِّ مَرْزُوق ــ ای سازنده هر ساخته، ای آفریننده هر آفریده، ای روزی ‏بخش هر روزی‏ خوار.

فراز 19:  یا مَن لا سُلطَانَ إِلا سُلطَانُهُ ــ ای آن‏که جز سلطنتش سلطنتی نیست.

فراز 23: یا ذَا القُدرَةِ الکَامِلَة ــ ای دارای قدرت کامل.

فراز 37: یا مَن کُلُّ شَیءٍ کَائِنٌ لَه، یا مَن کُلُّ شَی‏ءٍ مَوْجُودٌ بِه ــ ای آن‏که هستی هرچیز از او است، ای آن‏که هرچیز به او پدیدار است.



فراز 38: یا مَن لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِه، یَا مَن لا یُستَعَانُ إِلا بِه، یا مَن لا یُتَوَکَّلُ إِلا علیه، یا مَن لا یُرجی إِلا هُو ــ ای آن‏که جنبش و نیرویی نیست جز به او، ای آن‏که جز از او مدد نجویند، ای آن‏که جز بر او توکلّ نشود، ای آن‏که جز به او امیدی نیست.

فراز 43: یا مَن عَلَیهِ یَتَوَکَّلُ المُتَوَکِّلُون ــ ای آن‏که توکّل ‏کنندگان بر او توکّل کنند.

توحید عبادی

فراز 37: یا مَن کُلُّ شَی‏ءٍ یُسَبِّحُ بِحَمدِه ــ ای آن‏که هر چیز به ستایش او تسبیح ‏گو است.

فراز 38: یا مَن لا یُعبَدُ إِلا هُو ــ ای آن‏که جز او پرستیده نشود.

توحید صفاتی

همچنین شاید بتوان از فراز 35 این دعاء، "توحید صفاتی" را استفاده کرد:

ــ یا مَن هُوَ فِی وَفَائِهِ قَوِیّ، یا مَن هُوَ فِی قُوَّتِهِ عَلِیّ، یا مَن هُوَ فِی عُلُوِّهِ قَرِیب، یا مَن هُوَ فِی قُربِهِ لَطِیف، یا مَن هُوَ فِی لُطفِهِ شَرِیف، یا مَن هُوَ فِی شَرَفِهِ عَزِیز، یا مَن هُوَ فِی عِزِّهِ عَظِیم، یا مَن هُوَ فِی عَظَمَتِهِ مَجید، یا مَن هُوَ فِی مَجدِهِ حَمِید ــ ای آن‏که در وفاداری ‏اش پایدار است، ای آن‏که در پایداری ‏اش والاست، ای آن‏ که در والایی ‏اش نزدیک است، ای آن‏که در نزدیکی ‏اش با نرمی است، ای آن‏که در نرمی‏ اش شریف است، ای آن‏که در شرفش با عزّت است، ای آن‏که در عزّتش بزرگ است، ای آن‏که در بزرگی ‏اش شکوهمند است، ای آن‏که در شکوهش‏ ستوده است.



Bookmark and Share
نام:
ایمیل:
* نظر:
هرگونه نسخه برداري از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع مي باشد.
طراحی و تولید: "ایران سامانه"