شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - 2017 June 24
نظرسنجی
آیا با ترکیب-جمنا-استان بوشهر موافقید
بله
خیر
کد خبر: ۱۳۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
سلوک معرفت/درنگی در مبانی معرفت دینی در ماه رمضان(23)
بوشهرنیوز : اخیرا موضوع «نقش رأی مردم در نظام جمهوری اسلامی» در فضای سیاسی و دینی کشور درگرفته و به فضای مجازی نیز کشیده شده است. از آنجا که این بحث در ارتباط مستقیم با «توحید در اطاعت» و «حاکمیت الله» قرار دارد، به تحلیل آن می‌پردازیم.
به گزارش بوشهرنیوز ؛ در این روزها و شبهای عزیز و به مناسبت این ماه خوب و خاطره انگیز، هر روز، متنی کوتاه درباره یک آموزه دینی خواهیم داشت.

هر روز آموزه ای از ارزشهای دینی و اسلامی را از زبان قرآن و سنت، یادآوری می کنیم و از خرمن معارف ناب اسلامی توشه می گیریم.



ماه مبارک رمضان از راه رسید و دوباره این توفیق به ما داده شد که این روزها و شب های الهی را درک کنیم؛ باشد که آن را قدر بدانیم و در قیام و صیام آن بکوشیم.

باری؛ در این روزها و شبهای عزیز و به مناسبت این ماه خوب و خاطره انگیز، هر روز، متنی کوتاه درباره یک آموزه دینی خواهیم داشت.

و هر روز آموزه ای از ارزشهای دینی و اسلامی را از زبان قرآن و سنت، یادآوری می کنیم و از خرمن معارف ناب اسلامی توشه می گیریم.

امید آنکه مقبول درگاه حق و مورد استفاده مخاطبین عزیز قرار گیرد و انشاء الله که خود، اولین عامل به آنها باشیم.


بیست و سومین شب:
توحید و "مردم سالاری دینی"

در روزهای اخیر، بحثی در بین نخبگان جامعه درباره "نقش رأی مردم در نظام جمهوری اسلامی" درگرفته که به صفحات شبکه های مجازی نیز کشیده شده است.



از آنجا که این بحث در ارتباط مستقیم با "توحید در اطاعت" و "حاکمیت الله" قرار دارد، مناسب دیدیم که اشاره ای به آن داشته باشیم.

توحید در اطاعت

در شانزدهمین شب نوشتیم: توحيد در اطاعت یعنی تنها موجود «واجب الإطاعة» در جهان، ذات پاک خداوند است؛ و اطاعت از هیچکس غیر از او صحیح نیست، مگر آنکه اطاعتِ او اطاعت خدا محسوب شود.

وجوب حکومت

اما "توحید در اطاعت" و منحصر کردن حاکمیت در خداوند، نباید موجب هرج و مرج گردد؛ زیرا هر جامعه ای، نیاز به رییس دارد.

بنا بر همین حکم عقلی، پیامبر(ص) در مدینه حکومت تشکیل داد و برای پس از خود نیز جانشین معین فرمود.

امیرالمؤمنین(ع) نیز هرج و مرج در جامعه را نفی کرد و فرمود: "مردم نیازمند فرمانروا هستند، خواه اين فرمانروا، نيكوكار و خواه بدكار باشد؛ فرمانروايی که در حكومت او، شخص با ايمان، اعمال صالح خود را انجام دهد و شخص کافر از دنيايش بهره‌‌مند ­گردد... و راهها امن گرديده وحق ضعيف از قوی گرفته شود...". (نهج البلاغه، خ 40)



حکومت توحیدی

حال که فهمیدیم:
اولاً) جامعه و مردم نیاز به حکومت و فرمانروا دارند؛
ثانیاً) حکومت و اطاعت از نظر اسلام، فقط مخصوص خداوند و کسانی است که اطاعتِ آنها اطاعت خدا محسوب شود؛

نتیجه می گیریم:
آن حکومتی توحیدی است و اسلامی محسوب می شود که "قانون خداوند" را اجرا کند، تا اطاعت از آن، اطاعت از خدا محسوب شود.

تعیین پیامبر و امام با مردم نیست

در طول تاریخ بشر، بیش از صدهزار پیامبر از سوی خداوند برای انسان ها فرستاده شد. این پیامبران، همه "انسان" بوند و از "قوم خود مردم" بر آنها مبعوث شدند؛ اما هیچکدام را مردم برنگزیدند. کما اینکه در کتاب تاریخی مشاهده نمی کنید که نقل شده باشد: "انتخابات برگزار شد و مردم، پیامبر را انتخاب کردند!".



در رابطه با اوصیاء پیامبران نیز اینگونه بوده است و آنان از جانب خداوند انتخاب و از سوی پیامبر به مردم معرفی شدند؛ همانگونه که حضرت موسی(ع) از خداوند خواست که «هارون(ع)» را وزیر او گرداند و خود، این کار را نکرد (سوره طه، 29 و 30) و پیامبر اکرم(ص) نیز در حجة الوداع مکلف شد که «علی بن ابی طالب(ع)» را به عنوان جانشین خود و امام مسلمین معرفی کند (سوره مائده، 67) و این کار را در غدیر خم انجام داد.

به دلیلِ همین نصب الهی است که اطاعت از پیامبر و امام، اطاعت از خداوند محسوب می شود: "هر کس رسول خدا را اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده است". (سوره نساء، 80)

ولایت فقیه؛ ولایتِ قانون خدا

توحید در اطاعت، به معنی سر باز زدن از حکم کسانی است که دستوراتی غیر از دستور خداوند می دهند. اما اطاعت از کسانی که "قانون خداوند" را اجرا می کنند، در راستای اطاعت خداوند است. لذا خداوند می فرماید: "ای کسانی که ایمان آورده‌اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر را؛ و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید...". (سوره نساء، 59)



پس در عصر غیبت امام معصوم(عج)، از آنجا که حکم فقیه جامع الشرایط، "حکم  خدا و پیامبر" است، وجوب اطاعت دارد و هر حکمی، غیر از حکم خداوند، حکم طاغوت محسوب می شود.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح به حکومت خداوند متعال، در قانون اساسی وارد شد و در مورد قبول اکثریت قاطع مردم ایران قرار گرفت.

در اصل دوم این قانون آمده است:
"جمهوری اسلامی‏، نظامی‏ است‏ بر پایه‏ ایمان‏ به‏: 1- خدای‏ یکتا (لا اله‏ الا الله‏) و اختصاص‏ حاکمیت‏ و تشریع به‏ او و لزوم‏ تسلیم‏ در برابر امر او.
2- وحی‏ الهی‏ و نقش‏ بنیادی‏ آن‏ در بیان‏ قوانین‏..."

این دو گزاره، اشاره مستقیم به "توحید در اطاعت" دارد.

در اصل پنجم نیز راه مشروعیت احکام در این حکومت و مجرای حکم خدا، ولایت امر به وسیله "فقیه دارای شرایط" تعیین شده است.

نقش مردم

همانطور که مردم در ایجاد انقلاب اسلامی نقش اصلی داشتند، در بقای آن نیز نقش اساسی را دارند.



نمونه‌ای از بیان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه این است: "در اسلام به نظر مردم اعتبار داده شده؛ رأی مردم در انتخاب حاکم و در کاری که حاکم انجام میدهد، مورد قبول و پذیرش قرار گرفته. لذا شما می‌بینید امیرالمؤمنین(ع) با اینکه خود را از لحاظ واقع منصوب پیغمبر و صاحب حق واقعی برای زمامداری میداند، آنوقتی که کار به رأی مردم می کشد، روی نظر مردم و رأی مردم تکیه می کند".



Bookmark and Share
نام:
ایمیل:
* نظر:
هرگونه نسخه برداري از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع مي باشد.
طراحی و تولید: "ایران سامانه"