کد خبر : 9262
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
-

همزمان با سفر آیت الله رییسی به استان بوشهر؛

مخازن ۹ گانه فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه به بهره‌برداری رسید

مخازن ۹ گانه فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه به بهره‌برداری رسید
بوشهرنیوز: مخازن نه‌گانه فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه با ظرفیت ذخیره‌سازی ۴۱۴ هزار مترمکعب فرآورده‌های پتروشیمیایی و سرمایه‌گذاری ۲۴ هزار میلیارد ریال روز پنجشنبه در آیینی با دستور رئیس‌جمهوری بهره‌برداری رسمی شد. ؛

به گزارش بوشهرنیوز، آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی امروز (پنجشنبه، ۱۱ اسفندماه) در جریان سفر استانی دو روزه به استان بوشهر، دستور بهره‌برداری از مخازن ۹ گانه فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه را به‌صورت ویدئوکنفرانسی صادر کرد.

 

مخازن نه‌گانه فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه شامل ۶ دستگاه مخزن ذخیره‌سازی متانول و سه دستگاه مخزن ذخیره‌سازی فرآورده‌های اتیلن گلایکول با مجموع ظرفیتی بالغ بر ۴۱۴ هزار مترمکعب به همراه خطوط ارتباطی و صادراتی مورد نیاز تا درگاه بندر صادراتی پارس است که با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد ریال از ابتدای سال ۱۴۰۰ در مدت ۲۴ ماه تکمیل و احداث شده است.

 

فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه شامل ۱۳ مخزن است که اجرای پروژه مخازن ۹ گانه بخش اصلی این فاز محسوب می‌شود و چهار مخزن باقی‌مانده به تناسب تکمیل طرح‌های پتروشیمی فاز دوم پتروشیمی عسلویه وارد مدار می‌شوند.

 

شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه به عنوان بزرگ‌ترین طرح ذخیره‌سازی و صادرات فرآورده‌های پتروشیمیایی کشور با هدف ذخیره‌سازی و انتقال محصولات تولیدی مجتمع‌های فاز دوم پتروشیمی عسلویه به پایانه صادراتی پارس برای صادرات به بازارهای بین‌المللی احداث شده است و تولید پایدار بدون وقفه مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی با وجود فضای کافی برای انبارش محصول تضمین می‌شود.

 

احداث فاز نخست مخازن سبز پتروشیمی عسلویه با ۱۳ مخزن به ظرفیت ۳۶۱ هزار مترمکعب طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ تکمیل شد و هم‌اکنون با بهره‌برداری از مخازن نه‌گانه فاز دوم، مجموع ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های پتروشیمیایی در مخازن این شرکت از ۳۶۱ هزار مترمکعب به ۷۷۵ هزار مترمکعب افزایش یافته و میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده در فاز نخست و دوم به بیش از ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است.

 

انواع محصول مایع و گازی تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی فاز ۲ عسلویه در مخازن این شرکت انبارش و ذخیره‌سازی می‌شوند؛ متانول، پروپان، بوتان، انواع فرآورده‌های اتیلن گلایکول، نفتای سبک، اتیلن، بوتادین، استایرن منومر، پروپیلن، نرمال و ایزو بوتانول و دی‌اتیل‌هگزانول انواع محصولاتی هستند که با ظرفیت‌های مورد نیاز و بر اساس تولید از ۶ هزار تا ۷۲۰ هزار مترمکعب در مخازن این شرکت ذخیره می‌شوند و هم‌اکنون شرکت‌های پتروشیمی مروارید، مرجان، بوشهر، کیمیای پارس خاورمیانه، سبلان و پارس گلایکول از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند.

 

ایجاد فضای انبارش و ذخیره‌سازی بیش از ۱.۲ میلیون مترمکعب انواع محصولات پتروشیمیایی تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی فاز دوم عسلویه در ۴۸ دستگاه مخزن از قبیل مخازن کروی فشار بالا، برودتی، اتمسفریک با سقف ثابت در این طرح پیش‌بینی و کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث سه فاز طرح مخازن متمرکز فاز ۲ عسلویه مبلغ ۶۲۰ میلیون دلار برآورد شده است.

 

شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان سهامدار ۱۰۰ درصد این طرح است و طراحی و اجرای مخازن با اتکا به دانش بومی و توان متخصصان داخلی به‌صورت کاملاً ایرانی انجام و بیش از ۸۰ درصد کالا و تجهیزات از سازندگان و تأمین‌کنندگان داخلی تأمین شده است.

 

مجتمع مخازن سبز پتروشیمی عسلویه در زمینی به مساحت ۴۷ هکتار در جنوب شرقی فاز دوم پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) و در مجاورت پایانه صادراتی پارس و در فاصله ٢٧٠ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر، ۵۷۰ کیلومتری غرب بندرعباس در خلیج فارس واقع شده است.

 

رئیس جمهور به همراه شماری از اعضای هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی، صبح پنجشنبه از فرودگاه عسلویه وارد استان بوشهر شد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی قرار گرفت.

 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون اجرایی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، وزرای کشور، دفاع، نیرو، نفت، راه و شهرسازی، اقتصاد، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش در این سفر ۲ روزه، آیت الله رییسی را همراهی می کنند.

 

افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی، طرح آب شیرین کن شماره ۲ بوشهر و طرح های نهضت ملی مسکن از جمله برنامه‌های سفر استانی آیت الله رئیسی به استان بوشهر است.

 

به گزارش ایرنا، دیدار عمومی رئیس‌جمهور در شهر بوشهر و شهرستان دشتی ( شهر خورموج )، دیدار با علمای شیعه و اهل سنت استان بوشهر و شرکت در نشست تخصصی با سرمایه‌گزاران و فعالان اقتصادی و فرهنگی استان بوشهر و برخی از سرمایه‌گزاران خارجی علاقه‌مند در استان از جمله دیگر برنامه های سفر ۲ روزه رئیس جمهور به استان بوشهر است.

 

همچنین رئیس‌جمهور یک نشست فرهنگی اجتماعی تخصصی هم با موثرین و فعالان این حوزه دارد.

 

در دور نخست سفرهای استانی رئیس جمهور به استان بوشهر در ۱۶ مهرماه سال گذشته، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان تعهد دولت بود که تاکنون بیش از سه هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده و از برنامه جلوتر است.

 

همچنین تا به امروز بیش از چهار هزار میلیارد تومان برای دور دوم سفر استانی دولت به استان بوشهر تصمیم گیری شده و به طور یقین در طول سفر تصمیمات جدیدی گرفته و به این مبلغ اضافه می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان