کد خبر : 8665
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
-

هراس در خانه عنکبوت؛ حزب‌الله چگونه تل‌آویو را وادار به عقب‌نشینی کرد؟

هراس در خانه عنکبوت؛ حزب‌الله چگونه تل‌آویو را وادار به عقب‌نشینی کرد؟
از زمان پرواز پهپادهای حزب‌الله بر فراز میدان گازی کاریش و سخنرانی مهم سیدحسن نصرالله معادلات امنیتی حاکم بین حزب‌الله و اسرائیل دچار تحولی جدی شده و چارچوبی جدید برای تنظیم بازدارندگی میان آنها در آسمان و دریا ترسیم شده است. ؛

به گزارش بوشهرنیوز- ضرب الاجل ۶ هفته ای دبیرکل حزب الله تا ماه سپتامبر مبنی بر کناره‌گیری صهیونیست‌ها از فعالیت در این میدان گازی، موضوع اصلی گفتگوهای کابینه امنیتی اسرائیل شده و گفته می‌شود یائیر لاپید نخست وزیر موقت، بنی گانتس وزیر جنگ و آویو کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، عملیات پهپادی حزب الله رو بارها ارزیابی کرده‌اند و با بررسی ناتوانی پدافند نظام خود در مواجهه مطلوب با این اقدام حزب‌الله، بر افزایش تمهیدات امنیتی در میدان گازی کاریش تاکید داشتند.

همزمان، نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی در برآوردهای راهبردی خودشون نسبت به تشدید تنش با حزب‌الله و شعله‌ور شدن آتش جنگ با لبنان هشدار دادند؛ چراکه قابلیت‌های فعلی اسرائیل به منظور حفاظت از نیروی انسانی و زیرساخت‌هایشان در عمق آبهای مدیترانه بسیار محدود است.

۹ ژوئن، سید حسن نصرالله در سخنرانی خود اعلام کرد که اهمیت حفاظت از منابع انرژی لبنان در مدیترانه برای حزب‌الله هرگز کمتر از آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ نیست و علنا به رژیم صهیونیستی هشدار داد که نیروهای حزب‌الله برای صیانت از دارایی‌ها مردم لبنان، هیچ ترسی از مواجهه نظامی مجدد با اسرائیل ندارند و تمامی ظرفیت‌های نظامی، لجستیکی و اطلاعاتی خود را برای ممانعت از استخراج منابع طبیعی این میدان توسط اسرائیل را به کار می بندند.

بسیاری از تحلیگرها معتقدند که قدرتنمایی پهپادی حزب الله به وضوح موضع دولت لبنان را در ادامه مسیر سیاسی مذاکره با صهیونیست‌ها تقویت کرده و در حالی که تا پیش از این تصور می شد بحران اقتصادی و اجتماعی حاکم بر لبنان توان ایستادگی و مقاومت را از این کشور گرفته و بیروت آماده است برای رهایی از این وضعیت تن به هر سازشی با رژیم صهیونیست‌ها بدهد، اظهارات محکم نصرالله نشان داد که مقاومت در سخت‌ترین روزهای لبنان هم قصد عقب‌نشینی از حقوق ملی کشور را ندارد.

پیام روشن حزب الله به اسرائیل این بود که اگر لبنان نتواند گاز خود را استخراج کند هیچ کس دیگری هم نخواهد توانست از منابع انرژی مدیترانه منتفع شود.

آلون بن دیوید از تحلیلگران برجسته امنیتی رژیم صهیونیستی می گوید: «زمانی که قدرت نیروی نظامی حزب الله در مرزها و مهارت این نیروها را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که اسرائیل باید برای یک جنگ جدید آماده شود. حزب الله دو بار در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ اسرائیل را غافلگیر کرد و بنابراین باید فرض را بر این بگذاریم که حزب الله دوباره می‌تواند ما را غافلگیر کند.»

«یوآو لیمور» یکی دیگر از تحلیلگران برجسته نظامی رژیم صهیونیستی در روزنامه (اسرائیل هیوم) که وابسته به محافل ارشد امنیتی در تل آویو هست، گفته ارتش اسرائیل بعد از پرواز پهپادهای شناسایی حزب الله بر فراز میدان کاریش سطح آماده باش خود را بالا برده اما این بار ممکن است حزب‌الله پهپادهای تهاجمی خود را بفرستد.

در این بین یائیر لاپید از عاموس هوکشتاین میانجیگر آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزهای میان لبنان و فلسطین اشغالی خواسته تا به منظور دستیابی به توافقی با لبنان در خصوص ترسیم مرزهای آبی طرفین در نزدیک‌ترین زمان ممکن تلاش کند. جالب است که هوکشتاین از پدر و مادر یهودی مهاجر از آمریکا به اسرائیل زاده شده و در حدفاصل سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ در ارتش اسرائیل خدمت کرده است. او این روزها ماموریت دارد تا با اتخاذ رویکردی بی طرفانه! زمینه حل و فصل اختلافات لبنان و اسرائیل را در سواحل مدیترانه رقم بزند.

با این حال، این نکته مهم است که اصرار اسرائیل بر ترسیم مرزهای ساحلی با لبنان در صورتی که با اعطای امتیازاتی به طرف لبنانی همراه شود، در آینده نزدیک چالش دیگری را پیش روی این رژیم قرار میدهد و ممکن ست پرونده مرزهای ساحلی این رژیم با فلسطینی‌ها در غزه هم باز شود. مرزهایی با ۸ چاه گاز به میزان ۱۲ تریلیون متر مکعب گاز در عمق کم که علاوه بر کاهش هزینه‌های استخراج می‌تواند سالانه درآمدی ۴.۵ میلیارد دلاری را نصیب مالک خود کند.

احتمالاً به همین دلیل است که افرادی مثل اورنا میزراخی و یوآم شوایتزر در یادداشت راهبردی خود برای مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل ضمن تاکید بر هرگونه واکنش نظامی اسرائیل نسبت به قدرتنمایی حزب الله بر استمرار فرسایش گونه روند مذاکرات با هدف عدم دستیابی به هرنوع سازش با طرف لبنانی اصرار دارند. از نگاه این دو کارشناس هرگونه توافق امروز با بیروت، رژیم اشغالگر قدس را به توافقی دیگر با فلسطینی‌ها در آینده‌ای نزدیک هدایت می‌کند.

گفته می‌شود که نگرانی کارکنان شرکت یونانی-انگلیسی اِنِرجیان که بر روی سکوهای حفاری کاریش حاضر می‌شوند افزایش پیدا کرده و عملیات پهپادی حزب الله ادامه سرمایه‌گذاری بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان در بخش زیرساخت صنایع انرژی اسرائیل رو متوقف کرده است. این یعنی عملیات حزب‌الله دست برتر مذاکرات رو در اختیار لبنانی‌ها قرار داده و باید دید دولت لبنان از این فرصت چطور استفاده خواهد کرد؟

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان