کد خبر : 10659
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
-

با نگاهی به اخبار ضد ونقیض؛

مسئولین استان بوشهر جدی بگیرند؛ خطر آئدس در کمین مردم

مسئولین استان بوشهر جدی بگیرند؛ خطر آئدس در کمین مردم
بوشهرنیوز: خطر در کمین است. اگر امروز برای مقابله با این پشه خطرناک که به ببر آسیایی معروف است، اقدام فوری صورت نگیرد ممکن است در آینده نه چندان دور کلاف کار از دست همه خارج شده و اتفاقاتی ناگواری روی بدهد که مهار آن به ماه ها و حتی سال ها زمان نیاز داشته باشد.؛

بوشهرنیوز؛ احمد ادریسی- خطر در کمین است. پشه آئدس وارد برخی شهرهای جنوبی ایران شده و با ورود آن به استان بوشهر، شهروندان این استان به ویژه شهرهای جنوب استان بوشهر را تهدید می کند.

 

بر اساس برخی شنیده ها، ردپای این پشه در شهرهای نخل تقی و عسلویه دیده شده و اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود به زودی وارد شهرهای دیگر استان خواهد شد.

 

برخی اخبار غیررسمی از ابتلای چندتن از شهروندان یکی از شهرهای جنوب استان فارس که در همسایگی استان بوشهر قرار دارند، به ویروس این حشره خطرناک خبر می دهد.

 

گفته می شود در جنوب استان بوشهر اقداماتی برای مقابله با این حشره صورت گرفته است اما به نظر می رسد اطلاع رسانی و آموزش در این زمینه به شهروندان آنطور که باید صورت نگرفته و مردم آگاهی مناسبی نسبت به گزیدگی این نوع پشه و مخاطراتی که آنان را تهدید می کند، ندارند.

 

بر اساس هشدارهای کارشناسان در صورت فراگیر شدن گزیدگی این پشه و عدم موفقیت در مهار آن، ممکن است اتفاقاتی به مراتب وخیم تر از کرونا در سال های آینده گریبانگیر جامعه شود.

 

به نظر می رسد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می بایست با جسارت و شهامت بیشتری به مردم اطلاع رسانی کرده و به شهروندان درمورد چگونگی مقابله با این پشه و دور نگه داشتن خود به ویژه کودکان و خردسالان آموزش های لازم را بدهد.

 

بنابراین باید گفت کتمان کردن موضوع توسط مسئولین نه تنها چاره کار نیست بلکه ممکن است در آینده استان بوشهر را در شرایط سخت قرار بدهد.

 

خطر در کمین است. اگر امروز برای مقابله با این پشه خطرناک که به ببر آسیایی معروف است، اقدام فوری صورت نگیرد ممکن است در آینده نه چندان دور کلاف کار از دست مسئولین و مردم خارج شده و اتفاقاتی ناگواری روی بدهد که مهار آن به ماه ها و حتی سال ها زمان نیاز داشته باشد.

 

گفتنی است پشه آئدس که با عنوان ببر آسیایی نیز شناخته می‌شود در مناطق استوایی جهان به‌ ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد. این پشه ناقل بیماری‌های خطرناک و کشنده‌ای از جمله تب دنگی است که در بسیاری از کشورها شیوع یافته و تلفات انسانی بسیاری نیز داشته است.

 

به گفته کارشناسان بهداشتی سردرد، تب، خستگی، بثورات پوستی و درد شدید در پشت چشم از جمله علائم بالینی گزیدگی این پشه است که گاها درد شدید در مفاصل و عضلات را نیز شامل می شود، بنابراین از آن به عنوان تب استخوان شکن نام برده می شود.

 

بر اساس گفته متخصصین در مواردی این بیماری وارد فاز هموراژیک (خونریزی دهنده) شده که می‌تواند باعث خونریزی شدید از بینی یا لثه‌ها، خونریزی دستگاه گوارش، افت فشار خون، کما و متاسفانه حتی مرگ شود.

 

این پشه‌های ناقل مانداب‌های کوچک مانند آب جمع شده زیر گلدان یا لاستیک‌های رها شده در محیط و بطور کلی ظروف کوچک دست ساز انسان از جمله ظروف جمع آوری آب کولرهای گازی را برای تخمگذاری انتخاب می کنند و چنانچه پشه والد آلوده به ویروس باشد تخم‌ها نیز آلوده خواهند بود.

 

به گفته کارشناسان پس از خروج لارو و پشه بالغ از تخم بدون خونخواری از فرد بیمار، می‌توانند بیماری را به افراد دیگر منتقل کند. همچنین گفته می شود مقاومت تخم آن ها به خشکی، امکان جابجایی و انتقال آنها را از کشوری به کشور دیگر به راحتی مهیا می‌کند، بنابراین اسکله ها که محل پهلوگیری شناورها در سواحل هستند، شرایط مناسبی برای تخم گذاری پشه و ورود تخم آن به کشور محسوب می شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان