کد خبر : 376
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
-

عربستان و محمد بن سلمان در مخمصه ای جدید

عربستان و محمد بن سلمان در مخمصه ای جدید
بوشهرنیوز:جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی از ۱۰ روز قبل پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول مفقود شده است و از سرنوشت وی خبری در دست نیست.؛

جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی از ۱۰ روز قبل پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول مفقود شده است و از سرنوشت وی خبری در دست نیست.

به گزارش بوشهرنیوز ترکیه و بسیاری معتقدند که خاشقچی توسط یک تیم ۱۵ نفره حرفه ای سعودی به قتل رسیده است. خاشقچی تنها یک روزنامه نگار منتقد سعودی نبود بلکه به نوعی صندوق_اسرار محمد بن سلمان و خاندان پادشاهی به حساب می آمد که تا چندی پیش در جایگاه مشاور ویژه بن سلمان خدمت می کرد. اقدام محمد بن سلمان  در ترور خاشقچی، یک افتضاح بین المللی را برای سعودی ها رقم زده است. اجمالا به چند نکته اشاره می شود:

یک تیم ۱۵ نفره اطلاعاتی از سوی مقام‌های ارشد عربستان سعودی ماموریت داشتند تا در کنسولگری این کشور در ترکیه، جمال خاشقجی را به قتل برسانند.
مقامات ترکیه معتقدتد که این تیم ضربت، عملیات قتل و تکه‌تکه‌کردن خاشقچی را دوساعته به اتمام رساندند و پس از آن ترکیه را به مقصد کشورهای مختلفی ترک کردند.

واقعیت اما این است که سعودی ها که هرگز فکر نمی کردند در این مخمصه گرفتار شوند و ترک ها و آمریکایی ها به عنوان هم پیمانان بسیار نزدیک آنها ، دست روی این پرونده بگذارند، موضوع را در ابتدا چندان جدی نگرفتند اما با گسترش ابعاد رسانه ای آن ، بسیار دیرهنگام به فکر چاره افتاده اند.

آمریکایی ها با شنود تماس های کنسولگری عربستان و برخی عوامل از برنامه سعودی ها مطلع بودند اما برای سرپوش گذاشتن بر آن، با ژست حقوق بشری، وارد میدان شده اند. ترامپ علی رغم ژست حقوق بشری، این قتل را فرصت بسیار مغتنمی برای دوشیدن گاو_شیرده (سعودی) می داند و تا انعقاد یک قرارداد تجاری جدید، به سعودی ها فشار خواهد آورد. به علاوه برای سکوت!!! ، یک امتیاز مطمئن برای کاهش قیمت نفت از محمد بن سلمان می خواهد.

ترکیه نیز این افتضاح را شرایط مناسبی برای دوشیدن سعودی ها می داند. در شرایط بد اقتصادی ترکیه ، تزریق یک پول هنگفت سعودی به عنوان حق_السکوت، گره های زیادی را از ترک ها خواهد گشود. به نظر می رسد ترک ها، حق السکوتی متناسب با ابعاد و تبعات گسترده این قتل می خواهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

ایران و جهان